گزارش مالی خودروسازان در سه سال اخیر، فراری پرسودترین خودروساز سال 2021 شد
چالش پیش روی صنعت خودرو در سال 2021 باعث شد که بسیاری از تولیدکنندگان و تامینکنندگان در اروپا، آمریک، ژاپن و کرهجنوبی با مشکلات مالی متعددی روبهرو شوند. نتایج بررسیهای اخیر نکات جالبی را روشن کردهاند. در طی وارسی گزارشهای مالی 19 خودروساز متفاوت در سراسر جهان، مشخص شد که فروش خودروسازان نسبتبه دوران پیش از همهگیری کرونا کمتر بوده؛ این مورد درحالی رخ داده است که سود این شرکتها نسبتبه گذشته بیشتر شده است.
بازگشت صنعت خودرو به شرایط عادی با افزایش قیمتها
براساس بیانیهها و گزارشهای رسمی مالی، مجموع درآمد خودروسازیهای آستونمارتین، گروه بامو، دامیلر، فراری، فورد، گروه جیلی، جنرالموتورز، هوندا، گروه خودرویی هیوندای، ایسوزو، مزدا، اتحاد رنو-نیسان، استلانتیس، سوبارو، سوزوکی، گروه تاتا، تسلا، تویوتا و گروه فولکسواگن برابر 1.89 ترلیون دلار بوده است. این رقم در مقایسه با درآمد این خودروسازان در سالهای 2019 و 2020 بهترتیب 6 و 13 درصد رشد را به خود دیده است.
این شرکتها در سال 2021 69.54 میلیون وسیلهنقلیه فروختهاند؛ رقمی که نسبتبه سالهای 2019 و 2020 بهترتیب تا 14 و 2 درصد رشد داشته است. نتیجه مقایسه این دادهها بیان میکند که خودروسازان یا قیمتهایشان را افزایش دادهاند یا از تخفیفهای سالانهشان کاستهاند. بخشی از نتیجه عجیب مقایسه واحدهای فروختهشده در برابر سود، بهخاطر کمبود جهانی تراشه در سالهای اخیر قابل توجیه است. این شرکتها درنتیجه افزایش تقاضای ناشی از ممنوعیتهای حاصل از همهگیری ویروس کرونا و امکان ساخت خودروهای کمتر، قیمتهای خود را افزایش دادهاند.
نتایج بررسیها نشان میدهد که سود متوسط برای هر واحد فروخته شده در سال 2021 برابر 27,270 دلار بوده؛ این رقم در مقایسه با سالهای 2019 و 2020 بهترتیب 10 و 11 درصد افزایش داشته است.
تمرکز شرکتها بر پربازدهترین بخشها
سود عملیاتی که در ادامه بیانههای مالی از آن یاد شده بود، نتیجه جالبتوجه دیگری را روشن کرد؛ براخلاف تاثیر منفی همهگیری ویروس کرونا بر اقتصاد جهان و درنتیجه آن ایجاد مشکل در رنجیره تامین قطعات صنعت خودرو، این 19 شرکت تامینکننده در سالهای 2019 و 2020 سرمایه بیشتری کسب کردهاند.
سود حاصل از عملیات این شرکتها (یعنی مجموع سود منهای هزینههای تولید و دیگر خرجهای فروش و مدیریت) در سال 2021 برابر 143.97 میلیارد دلار بوده است. به زبان دیگر، این شرکتها موفق شدند تا بهازای فروش هر 100 دلار از محصولات خود، 7.6 دلار آن را بازگردانند. برای مقایسه، میتوان به سود حاصل از عملیات سال 2020 نگاهی انداخت که برابر 3.6 دلار بهازای هر 100 دلار بوده است. همه این نتایج تاثیر همهگیری کرونا در سالهای 2019 و 2020 را بیشازپیش روشن میکند؛ چراکه همانگونه که انتظار میرود، سود عملیاتی در سال 2019 نیز مقداری کمتر از 2021 و برابر 5.1 دلار بهازای هر 100 دلار فروش محصول بوده است. اگر به آمار مجموع خودروهای فروخته شده در مقایسه با افزایش سوددهی عملیاتی نگاهی بیاندازیم، قطعا به تحسینبرانگیز بودن این ارقام پی خواهیم برد.
2020 بدترین سال مالی، سود بیشتر در 2021
بگذارید از دیدی دیگر به دادهها نگاه کنیم. اگر میزان درآمد شرکتها را از فروش هر دستگاه بررسی کنیم، میبینیم که این رقم در میان سالهای 2019، 2020 و 2021 کاهش و سپس افزایش داشته است. این رقم برای سالهای یادشده بهترتیب برابر 1,270، 892 و 2,069 دلار بوده است.
خودروسازان و تامینکنندگان با فروش خودروهای برقی و مدلهای شاسیبلند موفق شدند تا کاهش سود ناشی از فروش مدلهای برقی کمدرآمد نظیر سدانهای احتراق داخلی را جبران کنند. با مشکل تامین نیمههادیها در صنعت، خودروسازان هر آنچه را که داشتند در پرسودترین بخشهای ممکن استفاده کردند تا خطوط تولید مدلهای پرسود را در حرکت نگه داشته و خودروهای کمسود را از خط تولید خارج کنند.
فراری، تاجر درجه یک صنعت خودرو در سال 2021
در میان تمام برندهای نامبرده، فراری توانست با اختلاف زیاد به پرسودترین خودروساز جهان تبدیل شود. سود عملیاتی این شرکت در سال 2020 و 2021 بهترتیب 21.4 و 25.5 درصد افزایش داشته است. براساس دادههای موجود، این کمپانی ایتالیایی در سال 2021 بهازای فروش هر واحد، 106,078 دلار سود کرده است که رقمی شگفتآور محسوب میشود. برای مقایسه میتوان به دومین خودروسازی پرسود در این سال، تسلا، اشاره کرد با اختلاف زیادی از فراری عقب بوده و بهازای فروش هر واحد تنها 6,693 دلار سود کرده است.
نگارنده مطلب به نقل از motor1، متخصص صنعت خودرو، فلیپ مونُز، از مجموعه «یوتا داینامیکس» بوده است.