تجربه و آزمایشفراری

اولین تجربهٔ رانندگی با فراری 296 GTB، حس آنالوگ در عصر دیجیتال

در حال حاضر، تکنولوژی‌های فراوانی به خودروها وارد شده است و تقریباً همه‌چیز به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود. این تکنولوژی‌های مدرن اما که قدمت آن‌ها به زمان ظهور فرمان هیدرولیک بازمی‌گردد، می‌توانند در کار راننده دخالت کنند و در خودروهای اسپرت، به تعامل راننده و ماشین خدشه وارد کنند. در سال‌های اخیر، لیست تجهیزات کمکی پیشرفتهٔ خودروها بسیار طولانی شده و مواردی مثل کنترل پایداری، دیفرانسیل لغزش محدود، فرمان برقی، ترمز با سیم، آئرودینامیک فعال و نیروی کمکی هیبریدی را در برمی‌گیرد.

فراری ۲۹۶ GTB همهٔ این‌ها را دارد اما بااین‌حال هنوز هم تجربهٔ رانندگی آن مثل آنالوگ‌ترین اسلاف خود، خالص و ناب است. از سوی دیگر اما هوشمندی پنهان خودرو باعث می‌شود که رانندگی با این سوپراسپرت نیمه الکتریکی ۸۳۰ اسب بخاری و دستیابی به درصد بالایی از توانایی‌های آن بسیار آسان باشد. بزرگ‌ترین خبر در ۲۹۶ GTB ارائهٔ اولین محصول V6 فراری از زمان کنار رفتن مدل ۲۴۶ GT دینو در سال ۱۹۷۴ است. همچنین ازآنجایی‌که دینو هیچ‌گاه رسماً لوگوی فراری را روی پیشانی خود ندید، ۲۹۶ GTB را می‌توان اولین خودروی شش سیلندر خیابانی در تاریخ فراری دانست.

پیشرانهٔ جدید این خودرو ۳ لیتر حجم دارد و در قسمت V زاویه باز آن که ۱۲۰ درجه از هم فاصله دارند، دو توربوشارژر نصب شده است. هر توربوشارژر سه سیلندر را تغذیه می‌کند و باعث تولید ۶۶۳ اسب بخار قدرت می‌شود که به گفتهٔ فراری، بیشترین قدرت در هر لیتر از حجم موتور در بین تمام خودروهای حال حاضر بازار محسوب می‌شود. نیروی کمکی الکتریکی این سوپرکار هم توسط یک موتور برقی پیشرفتهٔ شار محوری تأمین می‌شود که بین پیشرانهٔ V6 و گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه نصب شده و ۱۶۷ اسب بخار قدرت دارد.

در قوای محرکهٔ ۲۹۶ GTB کلاچ سومی وجود دارد که می‌تواند پیشرانهٔ درون‌سوز را از میل‌گاردان جدا کند تا خودرو صرفاً با استفاده از نیروی الکتریکی کار کند هرچند که این کار فقط برای مسافات کوتاه و با حداکثر سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت امکان‌پذیر خواهد بود زیرا پکیج باطری ۶ کیلووات ساعتی که پشت صندلی‌ها نصب شده صرفاً امکان پیمودن حدود ۱۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کند. در این ماشین اگر پدال گاز بیش از ۲.۵ سانتی‌متر فشار داده شود، پیشرانهٔ V6 بیدار خواهد شد مگر اینکه خودرو از طریق سوئیچ روی غربیلک فرمان در حالت رانندگی الکتریکی قفل شده باشد.

مهندسان فراری به این پیشرانهٔ جدید لقب V12 کوچولو داده‌اند که چندان بی‌راه نیست زیرا این V6 جدید در هنگام استفاده‌های سخت، حس شنیداری یک V12 را ارائه می‌کند و با اشتیاق افسارگسیخته‌ای به ردلاین ۸۵۰۰ rpm خود می‌رسد. پاسخ فوری موتور الکتریکی باعث می‌شود در ۲۹۶ GTB هیچ تأخیر توربوی ملموسی وجود نداشته باشد اما با افزایش بوست توربو، موتور الکتریکی کمی قدرت خود را کاهش می‌دهد تا تحویل کلی نیرو تا حد امکان خطی و یکنواخت باشد.

وقتی قوای محرکه تمام توان خود را ارائه می‌کند، ذره‌ذرهٔ ۲۹۶ GTB همان‌قدر سریع احساس می‌شود که از ۸۳۰ اسب بخار قدرت انتظار می‌رود. البته این سوپرکار جدید از مدل قوی‌تر و چهارچرخ محرک SF90 استراداله که در سلسله‌مراتب محصولات هیبریدی فراری بالاتر از ۲۹۶ GTB قرار می‌گیرد کُندتر است اما فقط اندکی. شتاب گیری این ماشین وحشیانه است و انتظار می‌رود با لانچ کنترل ۲.۹ ثانیه باشد و مسافت ۴۰۰ متر را هم در کمتر از ۱۰ ثانیه طی کند. این سوپراسپرت جدید یک دور پیست فیورانوی فراری را ظرف ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه طی کرده که تنها ۲ ثانیه از SF90 کُندتر و ۱.۵ ثانیه از مدل هشت سیلندر F8 تریبوتو سریع‌تر است.

علیرغم قدرت فوق‌العاده و انتقال قدرت محرک عقب، این فراری که روی لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت ۴S مناسب خیابان قرار گرفته است، در جاده‌های کوهستانی اسپانیا چسبندگی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. در پیست تنگ و غبارآلود مونته‌بلانکو در نزدیکی شهر سویل، GTB دیگری مجهز به پکیج مخصوص پیست Assetto Fiorano و سوار بر لاستیک‌های میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲، حتی چسبندگی بیشتری داشت اما با خاموش کردن کنترل کشش، دریفت کشیدن با این خودرو در پیست به آسانی مزدا میاتا خواهد بود.

هرچند در ۲۹۶ GTB ویژگی‌های قابل‌توجه و برجستهٔ زیادی وجود دارد اما در بین همهٔ آن‌ها، فرمان و ترمزها برجسته‌تر هستند. سیستم فرمان این خودرو به نیروی کمکی برقی مجهز است ولی بازخوردی که ارائه می‌دهد کاملاً طبیعی و بدون فیلتر است و از همه‌چیز از تغییر نوع آسفالت مسیر گرفته تا زوایای لغزش هنگام خشن‌ترین استفاده‌ها در پیست، گزارش دقیقی را ارائه می‌کند. سیستم ترمز خودرو هم از نوع ترمز با سیم است که اتصال مستقیم هیدرولیکی بین پدال و کالیپرهایی که به دیسک‌های کربن سرامیکی می‌چسبند را حذف کرده است اما وزن و پاسخ پدال به همان اندازهٔ سیستم‌های ترمز سنتی دقیق و درست احساس می‌شود.

وجود این همه تکنولوژی احتمالاً باید باعث کاهش احساس تعامل و درگیری راننده با خودرو شود اما واقعیت چنین نیست. در ۲۹۶ GTB گویی یک دستیار نامرئی وجود دارد که به خودرو برای کاهش سرعت، پیچیدن و استفاده از قدرت عظیم خود کمک می‌کند بدون اینکه هیجان ذاتی ناشی از خشونت آن را کاهش دهد. البته این سوپراسپرت به‌اندازهٔ F8 تریبوتوی هشت سیلندر وحشی و خالص نیست اما در تجربهٔ جذاب و هیجان‌انگیز رانندگی هیچ‌چیز کم ندارد.

همان‌طور که اشاره شد، ۲۹۶ GTB محرک عقب پایین‌تر از SF90 استراداله چهارچرخ محرک ۱۰۰۰ اسب بخاری قرار می‌گیرد. این مدل جدید از برادر قوی‌تر خود کوچک‌تر و ۱۰۰ کیلوگرم سبک‌تر است و تناسبات ظریف‌تری دارد خصوصاً وقتی از کنار به آن نگاه می‌کنیم. همچنین فقدان سامانهٔ چهارچرخ محرک به این معنی است که GTB هرگز از مشکل جزئی فرمان پذیری که کاهی اوقات از محور جلوی موتوردار استراداله دیده می‌شود رنج نمی‌برد. قیمت ۳۲۳ هزار دلاری ۲۹۶ GTB نیز نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار از SF90 ارزان‌تر است که اختلاف قابل‌توجهی است و قطعاً ۲۹۶ به‌اندازهٔ ۲۰۰ هزار دلار از SF90 ضعیف‌تر و بدتر نیست.

کابین ۲۹۶ GTB برای یک فراری دونفره کاملاً جادار است و حتی فضای قابل‌توجهی هم در صندوق بار جلوی آن وجود دارد. در عقب، کاور شیشه‌ای پیشرانه هم موتور V6 را نمایش می‌دهد و هم کابل‌های فشارقوی نارنجی‌رنگ که جریان برق را به موتور الکتریکی می‌رساند. گلایه‌ها از این خودرو اما به موارد آزاردهندهٔ کوچکی محدود می‌شود که عبارت‌اند از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی ناشیانه و اشتیاق ادامه‌دار فراری برای قرار دادن همهٔ سوئیچ‌ها و دکمه‌ها روی غربیلک فرمان. این موضوع خصوصاً در زمان کار با کنترل‌های سیستم صوتی، فلاشر و آب‌پاش شیشهٔ جلو، موجب سردرگمی ارگونومیکی می‌شود. با استفاده از دسته راهنما و دسته برف‌پاک‌کن سنتی این مشکلات به‌راحتی می‌توانست برطرف شود.

۲۹۶ GTB اثبات می‌کند که هیبریداسیون و افزایش تکنولوژی در خودروهای پرفورمنس حداقل زمانی که فراری این کار را انجام می‌دهد ترس ندارد. در این ماشین تلاش زیادی شده تا چیزی بسیار پیچیده بسیار ساده به نظر برسد. این یک سوپرکار دیجیتال است که کاملاً آنالوگ احساس می‌شود. این هم یک شاهکار فنی است و هم به همان اندازه‌ای هیجان‌انگیز است که یک فراری باید باشد.

مشخصات فنی

Ferrari 296 GTB 2022

پیشرانه ۳ لیتری V6 توئین توربو هیبریدی
قدرت پیشرانهٔ بنزینی ۶۶۳ اسب بخار
گشتاور پیشرانهٔ بنزینی ۷۴۰ نیوتن متر
قدرت موتور الکتریکی ۱۶۷ اسب بخار
گشتاور موتور الکتریکی ۳۱۴ نیوتن متر
باطری ۶.۰ کیلووات ساعت
مجموع قدرت ۸۳۰ اسب بخار
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۲.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۹.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۷ لیتر ترکیبی
برد تمام الکتریکی ۱۵ کیلومتر
طول ۴,۵۶۵ میلی‌متر
عرض ۱,۹۵۸ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۱۸۷ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۰۰ میلی‌متر
وزن ۱۶۸۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۲۰۰ لیتر
قیمت پایه ۳۲۲,۹۸۶ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Al pachino

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (59 ديدگاه)

    نسخه high copy اس اف نود

    موافقم 7
    مخالفم 41
    1. محمد امین

      ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      داداش ، شاسی اش فرق داره ، ایرودینامیک فرق داره صد ها تفاوت …. چه طور میگی کپی … شباهت که در تمام محصولات برند های مختلف هست چه از نظر فنی و چه ظاهری

      موافقم 44
      مخالفم 0
  2. TOM KRISTENSEN

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (163 ديدگاه)

    سلام
    عید نوروز مبارک

    موافقم 31
    مخالفم 0
  3. محمد امین

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    فکر میکنم بهترین سوپر کار پرفورمنس سال ۲۰۲۲ باشه
    فوق‌العاده هست ، همونطور که فراری گفت ، fun to drive …
    هیچ چیز دیگه به ذهنم نمیرسه

    موافقم 27
    مخالفم 0
  4. Ali da

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اخه چرا اینقدر خوشگلییییی!😍

    موافقم 29
    مخالفم 2
  5. R@m!n

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    این ماشین سر تا پا شگفتیه.

    یه نکته جالب و خیلی خیلی عجیب تو موتور منیفولد ورودی هست که از پلاستیک ساخته شده !!!!!
    برای مثال تو کوروت z06 و همه سوپرکارها از آلومینیوم یا تیانیوم هست. دلیلشون اینه که چون توربوها در حالت hot-v در اصل داخل موتور هستن سر رانر ها به بیرونه یعنی گرمایی تو اون ناحیه جمع نمیشه بنابراین اومدن از یه پلاستیک مقاوم سبک استفاده کردن تا وزن موتور بیاد پایین. قطعا مهندسای فراری به این قضیه واقفن ولی این حرکت خیلی عجیبه اونم برای یه سوپراسپرت.

    یا نمونه دیگه سیستم اگزوز رو بشدت ساده کردن و اون پیچ و خم های نسل F رو تغییر دادن که خب این حرکت از مدل های مسابقه ای نشات گرفته شده تا بازده و عملکرد دائما حفظ شه، این موضوع مصرف سوخت رو بالا می بره اما با وجود سیستم PHEV پایین نگه داشته میشه. جنس اگزوز هم از آلیاژ نیکل کروم هست که نسبت به F8 که از استیل استفاده شده بود 35 کیلو سبک تره. یکی از دلایل اصلی کوچ فراری به هیبرید هم همینه تا بتونه حداکثر پرفورمنس رو از موتور احتراقی بگیره و با ترکیب موتور الکتریکی مصرف سوخت پایین بمونه.

    این فقط دو تا نمونه از موارد این ماشین هست.

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. Moein

      ۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (890 ديدگاه)

      عالی 👌👌👌

      موافقم 4
      مخالفم 0
  6. mm-yarlou

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (234 ديدگاه)

    فراری همیشه جذاب هست
    سال نو بر همه مبارک باشه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  7. sam

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    ساخت ماشینی با این همه تکنولوژی که در عین حال حس مکانیکی و آنالوگ بده تحسین برانگیزه …
    خیلی منتظرم رقابت شاخ به شاخ ۲۹۶gtb رو با مک لارن آرتورا و در آینده پورشه ۹۱۱ هیبرید ببینم

    موافقم 16
    مخالفم 0
    1. ماکسیمیلیان

      ۱ فروردین ۱۴۰۱
      سوابق: (646 ديدگاه)

      درود بر شما!

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. viper2

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1144 ديدگاه)

    سلام سال نو مبارک . مجموع قدرت ۸۳۰ هست فکر میکنم اشتباه شده

    موافقم 11
    مخالفم 1
  9. matin

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (354 ديدگاه)

    سال نو همه مبارک
    لطفا یکم عنوان ها رو متنوع کنید الان هر ماشین جدیدی معرفی میکنین تیترش اولین تجربه رانندگی با…

    موافقم 11
    مخالفم 1
  10. Jdm باز

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    بسیار زیبا و جذاب‌و نو اورانه :)

    موافقم 8
    مخالفم 0
  11. ماکسیمیلیان

    ۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    سلام و درود!
    به مانند همیشه وَ‌ گذشته ، فراری عالی 👌🏻
    یا علی 🌷

    موافقم 6
    مخالفم 0
  12. کیانوش

    ۱ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    حتا فکرشم نمیکردم که ی وی شیش توربو اینقدر جذاب باشه و خواستنی

    موافقم 3
    مخالفم 0
  13. ماشین باز

    ۲ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (115 ديدگاه)

    واقعا از طراحی ماشین خوشم اومد این ماشین چیزیه که میشه از یه ایتالیایی انتظار داشت🇮🇹 واقعا زیباست ❤️

    موافقم 5
    مخالفم 0
  14. Ramyar

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
    سوابق: (47 ديدگاه)

    بابا به به 830 اسب بخار 1054نیوتن متر 🔥🔥🇮🇹

    موافقم 4
    مخالفم 0
  15. امین ونائی

    ۲۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اسلاف رو خوب اومدی

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا