هایپرکار جدید فراری برای 2025؛ قیمت، مشخصات و هرآنچه میدانیم
ریشه خودروهای الهامبخش فراری به 288 GTO بازمیگردد اما این F40 به عنوان آخرین خودروی سفارش داده شده توسط خود انزو فراری بود که واقعاً چنین عبارتی را زنده کرد. F40 سریعترین، قویترین و گرانترین خودروی زمان خود محسوب میشود و به همراه انزو جزو جذابترین خودروهای دوران معاصر به شمار میروند. نهایتاً به لافراری میرسیم که اولین بار از قوای محرکه هیبریدی سود برد. اما آینده برای فراری چه شکلی خواهد بود؟ بر اساس آنچه که تاکنون در رسانهها منتشر شده خیلی با خودروی الهامبخش بعدی این برند فاصله نداریم. لافراری سرانجام با یک محصول جدید جایگزین خواهد شد، خودرویی که بخشی از استراتژی معرفی 15 محصول جدید تا سال 2026 است و شاسیبلند پورسانگوئه اولین آنها بوده است. قطعاً چیزهای پنهان زیادی درباره هایپرکار جدید فراری وجود دارد اما با توجه به اطلاعات به دست آمده میتوانیم نوید تولید خودرویی فوقالعاده را بدهیم.
طراحی ظاهری
تصاویر و ویدئوهای جاسوسی گوناگونی از این خودرو منتشر شدهاند. اگرچه پروتوتایپ ها هنوز از پوشش استتاری سفید و مشکی استفاده میکنند اما برخی جزئیات به راحتی قابلتشخیص هستند و طراحان نیز با استفاده از آنها رندرهایی را منتشر کردهاند. به نظر میرسد نمای جلوی خودرو از جلوپنجره سهبخشی بزرگ با ورودیهای پایین سپر استفاده کند و چراغها نیز کمی شبیه SF90 باشند و مجرای S الهام گرفته از خودروهای فرمول یک نیز دیده شود. محصولات پیشرانه وسط فراری از همان شکل مجرای S برای بهبود عبور جریان هوا از بالای خودرو استفاده میکنند. البته مهمترین مساله اسپویلر عقب است که تقریباً بیشتر از پهنای خودرو گسترده میشود و درست زیر آن نیز خروجیهای اگزوز به همراه چراغهای شیک در دو سمت سپر جا خوش میکنند.
نام خودرو
در حال حاضر هایپرکار جدید فراری با کد F250 شناخته میشود اما از این نام برای مدل نهایی استفاده نخواهد شد مخصوصاً اینکه فورد نیز از چنین نامی برای محصولاتش استفاده کرده است. F40 و F50 ساختار نامگذاری مشابهی دارند اما انزو و لافراری چنین روندی را به هم زدهاند. اگر استفاده از نام پورسانگوئه را در نظر بگیریم شاید فراری بخواهد از نامی با همین طرح و شاخص استفاده کند.
پیشرانه
احتمالاً خبری از پیشرانه 12 سیلندر نخواهد بود و شاید برای اولین بار از زمان F40 شاهد تولید خودروی الهامبخش فراری با تعداد سیلندرهای کمتر از 12 باشیم. اخبار پیشین نشان دادهاند این هایپرکار از قوای محرکه هیبریدی استفاده خواهد کرد و مدلهای پروتوتایپ نیز دارای برچسبهای هشدار برای تجهیزات برقی و سایر اقلام مرتبط بودهاند. احتمال دارد این خودرو از پیشرانه 8 سیلندر هیبریدی استفاده کند اما محتملترین گزینه پیشرانه 6 سیلندر گرفته شده از خودروی 296 GTB خواهد بود. این نیروگاه در خودروی یاد شده 680 اسب بخار قدرت دارد و پیشرانه برقی هم 272 اسب بخار دیگر را تولید میکند؛ اما اندکی بوست میتواند قدرت تولیدی هایپرکار جدید فراری را به بالای 1000 اسب بخار برساند. با توجه به قدرت 986 اسب بخار SF90، محصول ردهبالای فراری باید قدرت بالاتری داشته باشد. همچنین احتمال اینکه خودروی موردبحث از نوع پلاگین هیبریدی باشد وجود دارد. برای مثال SF90 در حالت برقی شعاع حرکتی 24 کیلومتری دارد.
قیمت
فراری به احتمال زیاد قیمتی فراتر از 2 میلیون دلار را در نظر خواهد گرفت. لافراری با قیمت 1.4 میلیون دلاری خود جزو 50 خودروی گرانقیمت دنیا بود و بنابراین هایپرکار جدید مارانللو نیز گرانتر عرضه خواهد شد. خودروهای فعلی همچون مرسدس-ای ام جی وان، استون مارتین والکری و... قیمتی فراتر از 2 و 3 میلیون دلار دارند.
زمان معرفی
تولید هایپرکار جدید فراری قرار است از سال 2024 شروع شود و بنابراین احتمال معرفی آن در ماههای پیش رو وجود دارد. ایتالیاییها به دنبال تولید 220 دستگاه از آن در سال 2025 و 300 دستگاه دیگر در سال 2026 هستند و نهایتاً 79 دستگاه نیز در سال 2027 تولید خواهد شد. همچنین قرار است در آن سال نسخه کانورتیبل و پیست محور XX نیز تولید شود. البته تنها چند صد دستگاه از مدل کانورتیبل و تنها 30 دستگاه از مدل پیست محور عرضه خواهد شد.