دوئل مکلارن 570S و فراری کالیفرنیا T
در قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال به سراغ یکی از جذابترین کلاسهای خودرویی یعنی بخش سوپراسپرتها رفتهایم. در این کلاس خودروهای قدرتمند، پرسرعت و البته گرانقیمتی حضور دارند که عمدتاً پوستر آنها روی دیوار اتاق علاقهمندان به خودرو دیده میشود. در این کلاس جذاب و پرحرارت، خودروهای زیر حضور دارند:
شورلت کوروت
دوج وایپر
فورد GT
فراری 488
فراری 812
فراری کالیفرنیا T
لامبورگینی اوراکان
لامبورگینی اونتادور
مکلارن 570S
مکلارن 720S
بامو i8
آئودی R8
مرسدس-آامگ GT
پورشه 911
نیسان GT-R
هوندا NSX
آستونمارتین ونتیج
جگوار F تایپ
در اولین دوئل از گروه سوپراسپرتها، ارزانترین محصول مکلارن به مصاف ارزانترین محصول فراری رفته یعنی 570S در برابر کالیفرنیا T قرار گرفته است (لازم به ذکر است با توجه به اینکه در مورد قرارگیری جگوار F تایپ در کلاس کوپههای متوسط اعتراضاتی از سوی شما مخاطبین عزیز مطرح شد، تصمیم بر آن شد که به این خودرو یک شانس مجدد داده و آنرا بار دیگر در رقابتها، اما این بار در گروه سوپراسپرتها شرکت دهیم).
فراری کالیفرنیا T
کالیفرنیا یک سوپراسپرت و یا یک گرند تورر 2+2 با سقف بازشونده است که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2008 رونمایی شد. ترکیب این ماشین بهصورت موتور جلو-محور عقب است اما برخی آنرا خودرویی موتور جلو-وسط میدانند چراکه پیشرانهٔ آن در پشت اکسل جلو قرار گرفته است (بین راننده و اکسل جلو). کالیفرنیا در ابتدا از یک موتور 4.3 لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده میکرد اما نسل دوم آن که با نام کالیفرنیا T در تاریخ 12 فوریهٔ 2014 معرفی و در نمایشگاه ژنو همان سال به نمایش عمومی درآمد، به یک پیشرانهٔ 3.9 لیتری V8 توئین توربو مجهز شد. این خودرو نخستین محصول فراری بود که پس از مدل F40 در دههٔ 80 میلادی، برای اولین بار در آن از پیشرانهٔ توربو استفاده شد؛ بنابراین کالیفرنیا T آغازگر دوران جدید استفاده از توربوشارژ در محصولات فراری محسوب میشود. پیشرانهٔ توئین توربو این سوپراسپرت ایتالیایی 560 اسب بخار قدرت و 755 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب منتقل میشود. کالیفرنیا T تنها بهصورت کانورتیبل تولید میشود و نسخهٔ سقف ثابت ندارد. همچنین این خودرو ارزانترین محصول کنونی فراری به شمار میرود.
مکلارن 570S
570S برای اولین بار در نمایشگاه خودروی نیویورک 2015 بهعنوان ارزانترین محصول مکلارن رونمایی گردید. این خودرو یک سوپراسپرت موتور وسط-محور عقب است. چندی بعد در نمایشگاه شانگهای 2015 نیز مکلارن مدل ارزانتری از این سوپراسپرت را با نام 540C نیز معرفی نمود که قدرت کمتری هم برابر با 540 اسب بخار دارد. در این مدل کیفیت سواری و رانندگی شهری خودرو بهبود یافته است. البته به دلیل تمرکز مکلارن بر روی مدل قویتر 570S در بازار ایالاتمتحده، مدل 540C در این بازار عرضه نمیشود. سپس در نمایشگاه ژنو 2016 نیز نمونهٔ دیگری از این سوپراسپرت با نام 570GT رونمایی شد که از تمرکز بر سرعت و قابلیتهای مسابقهای و مخصوص پیست آن کاسته شده و بر قابلیتهای استفادهٔ روزانهٔ آن در جادههای عمومی افزوده شده است. ما برای این دوئل همان نسخهٔ اولیهٔ 570S را در نظر گرفتهایم که از یک پیشرانهٔ 3.8 لیتری V8 توئین توربو استفاده میکند. این موتور 570 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور دارد که آنرا از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب میرساند. 570S برخلاف کالیفرنیا T تنها بهصورت کوپهٔ سقف ثابت تولید میشود و یک سوپراسپرت دونفره است.
مشخصات فنی
| مکلارن 570S | فراری کالیفرنیا T |
پیشرانه | 3.8 لیتری V8 | 3.9 لیتری V8 |
قدرت | 570 اسب بخار | 560 اسب بخار |
گشتاور | 600 نیوتن متر | 755 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک | 7 سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
حداکثر سرعت | 330 کیلومتر | 315 کیلومتر |
شتاب صفرتاصد | 2.9 ثانیه | 3.3 ثانیه |
مصرف سوخت | 12 لیتر (ترکیبی) | 12 لیتر (ترکیبی) |
طول | 4.53 متر | 4.57 متر |
وزن | 1446 کیلوگرم | 1814 کیلوگرم |
قیمت پایه | 190 هزار دلار | 210 هزار دلار |
با توجه به جمیع جهات، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9740991]