دوئل فراری لافراری و پاگانی هوآیرا
تنها سه دوئل دیگر به پایان دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال باقیمانده و امروز نوبت به جذابترین گروه این رقابتها یعنی گروه هایپراسپرتها رسیده است. در دوئل دوم این گروه، مکلارن P1 به نبرد با کوئنیگزگ رگرا پرداخت که مجموعاً طی دو نظرسنجی این رقابت تعداد 2239 رأی به ثبت رسیده است. در این نبرد جذاب، رگرا توانست با کسب 1625 رأی معادل 72 درصد از کل آراء بهعنوان پیروز دوئل راهی مرحلهٔ بعدی گردد درحالیکه P1 موفق به کسب 614 رأی شده است. حال امروز در سومین دوئل گروه هایپرکارها فراری لافراری و پاگانی هوآیرا به میدان نبرد آمدهاند.
فراری لافراری | پاگانی هوآیرا | بوگاتی شیرون | آستونمارتین ولکان |
؟ | بوگاتی شیرون | ||
پورشه 918 | لامبورگینی سنتناریو | مکلارن P1 | کوئنیگزگ رگرا |
؟ | کوئنیگزگ رگرا |
فراری لافراری
فراری در طول تاریخ خود هر چند سال یکبار هایپرکاری را معرفی میکند که نمایشی از اوج تواناییها و تکنولوژیهای این سوپراسپرتساز اسطورهای ایتالیایی است. از مدلهای F40، F50 و انزو میتوان بهعنوان تعدادی از این هایپراسپرتها نام برد؛ اما جدیدترین هایپرکار فراری مدل لافراری است که برای اولین بار در نمایشگاه ژنو 2013 بهعنوان جانشین انزو رونمایی شد و سپس در نمایشگاه شانگهای 2013 هم به نمایش درآمد. این خودرو نیز مانند دیگر هایپرکارهای فراری از ترکیب موتور وسط استفاده میکند درحالیکه نسخهٔ اسپایدر آنهم با نام آپرتا ساخته شده است. از لافراری درمجموع تعداد 709 دستگاه ساخته شده که 500 دستگاه کوپه و 209 دستگاه از نوع اسپایدر است؛ اما لافراری یک تفاوت عمده با اجداد خود دارد و آن اینکه در کنار پیشرانهٔ دوازده سیلندر بنزینی تنفس طبیعی همیشگی، به یک موتور الکتریکی هم مجهز شده است؛ بنابراین این هایپرکار از قوای محرکهٔ هیبریدی خفیف استفاده میکند و نخستین ساختهٔ هیبریدی فراری محسوب میشود. پیشرانهٔ بنزینی لافراری از نوع 6.3 لیتری V12 تنفس طبیعی است که بهتنهایی 800 اسب بخار قدرت و 700 نیوتن متر گشتاور دارد که موتور الکتریکی 160 اسب بخار به آن اضافه کرده و مجموع نیروی قوای محرکه را به 960 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور میرساند. این موتور الکتریکی از سیستم KERS استفاده میکند و به ادعای فراری موجب شده تولید دیاکسید کربن لافراری به 330 گرم در هر کیلومتر برسد. انتقال نیروی عظیم قوای محرکهٔ هیبریدی این هایپراسپرت ایتالیایی نیز از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک انجام میگیرد که کل نیروی را به چرخهای عقب تحویل میدهد. همچنین نسخهٔ عملکردی و مخصوص پیست لافراری هم با نام FXX-K ساخته شده که قدرت بیشتری معادل 1050 اسب بخار دارد و تنها در 40 دستگاه تولید شده است.
پاگانی هوآیرا
شرکت پاگانی در سال 1992 تأسیس شد و سپس در نمایشگاه ژنو 1999 نخستین محصول خود را با نام زوندا C12 رونمایی کرد. این خودرو که یک هایپراسپرت موتور وسط بود، از پیشرانهٔ 6 لیتری V12 مرسدس بنز استفاده میکرد. سپس زوندا طی سالهای بعد در انواع و نسخههای بسیار گوناگونی به تولید رسید که همهٔ آنها از موتورهای ساخت مرسدس بنز استفاده میکردند. البته این پیشرانهها در مدلهای بعدی توسط AMG تقویت شده و حجم آنها به 7 لیتر و بعداً 7.3 لیتر افزایش پیدا کرد. سرانجام تولید زوندا با معرفی سه نسخهٔ ویژه، رسماً در سال 2011 به پایان رسید تا جانشین تازهنفس آن معرفی گردد. البته در پایان سال 2014 نسخهٔ ویژهای از زوندا نیز با نام 760RSJX ساخته شد اما جانشین زوندا که هوآیرا نام گرفته بود، برای اولین بار بهصورت آنلاین در تاریخ 25 ژانویهٔ 2011 رونمایی شده و سپس در نمایشگاه ژنو همین سال برای نخستین بار رسماً به نمایش جهانی و عمومی درآمد. هوآیرا هم همانند سلفش یک هایپراسپرت موتور وسط گرانقیمت است که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر تولید میشود. این خودرو نیز همچنان از پیشرانهٔ دوازده سیلندر ساخت مرسدس-آامگ استفاده میکند که بهطور خاص برای پاگانی توسعه پیدا کرده است. این موتور از نوع 6 لیتری V12 توئین توربو است که 720 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور دارد. البته این پیشرانهٔ در نسخهٔ رودستر هوآیرا قدرت بیشتری معادل 765 اسب بخار تولید میکند. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به چرخهای عقب صورت میگیرد. در نمایشگاه ژنو 2015 نیز پاگانی نسخهٔ قدرتمندتری از هوآیرا را با نام هوآیرا BC رونمایی کرد که خروجی پیشرانهٔ دوازده سیلندر آن به 800 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور رسیده درحالیکه وزنش 132 کیلوگرم کاهش یافته است.
مشخصات فنی
| فراری لافراری | پاگانی هوآیرا |
ترکیب | موتور وسط | موتور وسط |
پیشرانه | 6.3 لیتری V12 | 6 لیتری V12 |
تنفس | طبیعی+هیبریدی | توئین توربو |
قدرت موتور بنزینی | 800 اسب بخار | 720 اسب بخار |
مجموع قدرت | 960 اسب بخار | 720 اسب بخار |
گشتاور | 900 نیوتن متر | 1000 نیوتن متر |
گیربکس | 7 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته نیمه اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتا 96 | 2.5 ثانیه | 3 ثانیه |
مسافت 400 متر | 9.8 ثانیه | 10.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 350 کیلومتر/ساعت | 360 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 16.8 لیتر (ترکیبی) | 19.6 لیتر (ترکیبی) |
طول | 4.70 متر | 4.60 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.65 متر | 2.79 متر |
وزن | 1582 کیلوگرم | 1450 کیلوگرم |
نسبت وزن به قدرت | 1.65 کیلو به اسب بخار | 2 کیلو به اسب بخار |
قیمت پایه | 1.4 میلیون دلار | 1.4 میلیون دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9801668]