288GTO اوولوزیونه مسابقه، یکی از کمیاب‌ترین و زشت‌ترین فراری‌های تاریخ!

سه‌شنبه 5 مهر 1401 - 13:30
مطالعه 7 دقیقه
1987-Ferrari-288-GTO-Evoluzione-1
به تازگی یک دستگاه فراری 288GTO اوولوزیونه برای فروش آماده شده است. ایتالیایی‌ها به دنبال حضور در مسابقات خودرویی گروه B بودند ولی این اتفاق هرگز...
تبلیغات

به تازگی یک دستگاه فراری 288GTO اوولوزیونه برای فروش آماده شده است. ایتالیایی‌ها به دنبال حضور در مسابقات خودرویی گروه B بودند ولی این اتفاق هرگز رخ نداد هرچند خودروی موردبحث ما یادآوری می‌کند که فراری زمانی می‌خواسته در یکی از سخت‌ترین مسابقات خودرویی دهه 80 میلادی حضور پیدا کند.

از 288GTO اوولوزیونه تنها 5 دستگاه در کل دنیا وجود دارد و مدلی که مشاهده می‌کنید به فروش خواهد رسید. این خودرو حاصل تکامل مدل 288GTO بوده و با توجه به قوانین فیا توسعه یافته است. این محصول فراری قرار بود جهت هماهنگی با قوانین مسابقات خودرویی گروه B تولید شود؛ اما پس از وقوع برخی تصادفات سنگین شاهد لغو این مسابقات بودیم و بنابراین فراری پس از تولید تنها 5 دستگاه از 20 دستگاه موردنیاز برای حضور در مسابقات مونتاژ آن را متوقف کرد. اگرچه 288GTO اوولوزیونه هرگز فرصت خودنمایی در مسابقات را نیافت اما از معیارهای لازم برای تبدیل شدن به یک هیولای احساس‌برانگیز برخوردار بود.

به گزارش پدال و به نقل از carscoops، نیروبخش این خودرو پیشرانه تیپو F114 CK است که قدرت 650 اسب بخاری تولید می‌کند. خروجی این پیشرانه 60 درصد بیشتر از نسخه استاندارد 288GTO بوده و وزن آن نیز تنها 940 کیلوگرم است. این محصول خاص از فراری دارای بهترین نسبت قدرت به وزن در بین تمامی رقبای دوران خود بود و می‌توانست به سرعت 370 کیلومتر در ساعت دست یابد.

اگرچه با یک خودروی احساس‌برانگیز از نظر پرفورمنس طرف هستیم اما بدنه آن که توسط پینین فارینا طراحی و از کولار و فایبرگلاس ساخته شد زیبایی چندانی ندارد و به نظر می‌رسد اولویت طراحان در آن عملکرد بوده نه زیبایی؛ اما زمانی که آن را کنار F40 پارک کنید سریعاً متوجه اهداف طراحان خواهید شد. 288GTO اوولوزیونه اگرچه با F40 تفاوت‌های زیادی دارند اما یک بستر آزمایش مهم برای توسعه این خودرو شد. خودروی موردبحث ما که با شماره شاسی 79888 تولید شده چهارمین دستگاه از پنج نمونه تولیدی است و اولین بار توسط ژان بلاتون خریداری شد، فردی ثروتمند و اهل بلژیک که راننده خودروهای مسابقه‌ای نیز بوده است. او 15 بار در مسابقات لمان دهه 50، 60 و 70 میلادی شرکت کرد و برخی از خاص‌ترین محصولات تاریخ فراری یعنی 250 تستا روسا، 250 LM، 250 GTO و 330 P4 را راند.

او یکی از علاقه‌مندان به خودروهای فراری بوده ولی این 288GTO اوولوزیونه از زمان خریداری توسط بلاتون تاکنون چندین بار دست‌به‌دست شده که یکی از شاخص‌ترین خریداران آن لارنس استرول بوده است. این خودرو هم‌اکنون توسط فردی در آلمان به فروش می‌رسد و طی یک فرایند گسترده بهبود یافته و مواردی همچون دامپرها، کالیپرهای ترمز، واترپمپ و توربوها اورهال شده‌اند. همچنین این خودرو از لاستیک‌های جدید و گیربکس فابریک تعمیر شده سود می‌برد. این خودرو که توسط انزو فراری تأییدیه را دریافت کرد یک نیروگاه تمام‌عیار برای تردد قانونی در جاده‌ها محسوب می‌شود و بخشی مهم از تاریخ فراری به شمار می‌رود. 288GTO اوولوزیونه خودرویی بسیار کمیاب است و قطعاً ارزش مبلغ بالایش را خواهد داشت.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.