لذت رانندگی در هوای آزاد با فراری 812 GTS جدید

جمعه 10 اردیبهشت 1400 - 14:30
مطالعه 10 دقیقه
Ferrari-812-GTS-2
ما می‌دانیم که نفس خودروهای درون‌سوز به ویژه نسخه‌های دارای پیشرانه‌های حجیم به شماره افتاده است. عمر این خودروها اندکی با الکتریکی سازی بیشتر شده...
تبلیغات

ما می‌دانیم که نفس خودروهای درون‌سوز به ویژه نسخه‌های دارای پیشرانه‌های حجیم به شماره افتاده است. عمر این خودروها اندکی با الکتریکی سازی بیشتر شده اما این امر به معنی خداحافظی با محصولات نابی همچون فراری‌های دارای پیشرانه‌های 12 سیلندر تنفس طبیعی می‌باشد.

بنابراین اگر 812 GTS به معنی غزل خداحافظی این خودروساز با پیشرانه 12 سیلندر نمادین باشد بنابراین پرداخت 293150 پوند برای این خودرو ارزشش را خواهد داشت زیرا همه‌چیز این سوپر اسپورت خیال‌انگیز در پیشرانه‌اش تجلی یافته است.

پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری 812 GTS قدرت 800 اسب بخاری تولید می‌کند و عدد 8 در نام خودرو نیز به این موضوع اشاره دارد. گشتاور 718 نیوتون متری پیشرانه نیز به گونه‌ای ارائه می‌شود که 80 درصدش از دور 3500 در دسترس است بنابراین چه کسی به توربو نیاز دارد؟!

با استفاده از توربو شاهد غرش این نیروگاه آهنین تا دور 8900 هستیم و با پرداخت 30 زار پوند بیشتر برای نسخه GTS در مقایسه با 812 سوپرفست کوپه شما می‌توانید از خودرویی روباز با سقف سخت تاشونده سود ببرید. این خودرو صدای فوق‌العاده‌ای تولید می‌کند و با سقف باز بهتر می‌توانید نعره‌های آن را گوش کنید. اگزوز نیز برای ارائه صدایی دل‌پذیرتر در GTS به‌طور ویژه‌ای تنظیم شده است.

سقف بیشتر مشابه نمونه‌های تارگا است. این بخش از خودرو به‌صورت برقی کار کرده و تا شدن آن 14 ثانیه طول می‌کشد. این کار را تا سرعت 45 کیلومتر در ساعت می‌توان انجام داد.

البته عملکرد سقف احساس‌برانگیزترین جنبه 812 GTS نیست. به خاطر وزن بالاتر مکانیسم سقف و تقویت‌های انجام شده در بدنه این خودرو حدود 120 کیلوگرم سنگین‌تر از سوپرفست بوده اما با وزن خشک 1625 کیلوگرمی هیچ خللی در پرفورمنس خودرو وارد نشده است.

GTS در کمتر از 3 ثانیه سرعت خود را از سکون به 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند و شتاب صفر تا 200 کیلومتر در ساعت آن نیز در 8.3 ثانیه ثبت می‌شود. این سرعتی فوق‌العاده برای یک خودروی روباز و تنفس طبیعی است و قطعاً همین موضوع را در زمان حرکت حس می‌کنید.

با انتخاب حالت مسابقه‌ای از روی سیستم منتینوی فرمان پاسخ پدال گاز تقریباً مشابه یک خودروی الکتریکی می‌شود. چند میلی‌متر فشار روی پدال گاز به معنی غرش آنی پیشرانه خواهد بود.

شما منحنی گشتاور فربه خودرو را حس خواهید کرد و شاهد عملکرد راحت و بی‌دردسر پیشرانه خواهید بود. 812 GTS هرگز کند حس نمی‌شود و هرچقدر که دور پیشرانه بالا می‌رود صدای جذاب‌تری تولید می‌کند.

در هر نقطه‌ای که اندکی از فشار روی پدال گاز بکاهید گیربکس دوکلاچه دنده را تعویض کرده و به سرعت این کار را انجام می‌دهد. ما خودروهای الکتریکی زیادی را تست کرده‌ایم و اگرچه شتاب گیری برخی از آن‌ها با فراری برابر است اما هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانند با کاراکتر و صدای تولیدی GTS برابری کنند.

البته 812 روباز فقط به پیشرانه فوق‌العاده‌اش خلاصه نمی‌شود. شاسی نیز همانند پیشرانه عالی است. فرمان خودرو به همان اندازه‌ای که از فراری انتظار می‌رود تیز بوده و اگرچه سقف ثابت دیگر وجود ندارد اما استحکام پیچشی GTS عالی بوده و بنابراین بخش جلوی خودرو مشکلی در همراهی با سرعت فرمان پذیری ندارد.

میزان چسبندگی اکسل جلو به منظور حضور همه‌جانبه در پیست مثال‌زدنی است. حس چندانی از فرمان برقی و نسبتاً سبک‌وزن به دستان راننده منتقل نمی‌شود اما دماغه دراز خودرو با اطمینان زیادی وارد پیچ می‌شود.

چابکی ناب GTS با دومین نسل فرمان پذیری اکسل عقب فراری همراه شده است. در واقع چرخ های عقب برای کمک به فرمان پذیری و پایداری خودرو اندکی تغییر زاویه می‌دهند.

چسبندگی و کشش خودرو با توجه به سطح پرفورمنس 812 GTS به‌طور سورپرایز کننده‌ای خوب بوده و لاستیک‌های پیرلی پی زیرو به خوبی در هوای گرم زمان تست عمل می‌کنند. البته GTS در حالت رانندگی CT Off کمی بهتر عمل می‌کند.

پس از طی کردن چند پیش و یک مسیر مستقیم کوتاه واضح است که این خودرو پرفورمنس یک سوپر اسپورت ناب را به نمایش می‌گذارد؛ و زمانی که تصمیم می‌گیرید به خودرو فشار نیاورید پرچم‌دار روباز فراری محصولی فوق‌العاده در سرعت‌های بزرگراهی نشان می‌دهد و اعتبار یک GT را به رخ می‌کشد. در واقع این خودرو ترکیبی عالی از خشونت و آرامش است.

با پایین بودن سقف توربولانس زیادی در کابین وجود ندارد و دو قطعه کوچک بالای ریل شیشه جلو به دور شدن هوای مزاحم از کابین کمک می‌کنند.

علیرغم اینکه فراری در این خودرو از ساختار شاسی سنتی در مقایسه با رقبای دارای مونوکوک فیبر کربنی استفاده کرده اما هیچ کمبودی وجود ندارد. در واقع در جاده غیرممکن است که وزن بالاتر 812 GTS را حس کنید. استفاده از حالت جاده ناهموار فراری برای سیستم تعلیق نیز باعث شده عملکرد این سوپر اسپورت در دست‌اندازها بهتر از انتظارات باشد.

از نظر فضای کابین و بار باید به فضای 210 لیتری اشاره کنیم که چند کیسه را می‌توان در آن جای داد. میدان دید جلو نیز بسیار خوب بوده که دلیل آن دماغه کم ارتفاع 812 GTS است. البته فراری محصولی بسیار طویل و پهن ساخته که اگرچه ابهت خودرو را بالا برده اما میدان دید عقب را کم کرده است.

البته برخی کاستی‌ها نیز در این خودرو وجود دارند که نشان دهنده ریشه‌های قدیمی‌تر 812 GTS نسبت به محصولات مدرن‌تر این خودروساز ایتالیایی می‌باشند.

نمایشگر سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو حالت سنتی داشته و از نظر کیفیت نیز خیلی سطح بالا نیست. کار کردن با منوها نیز خیلی راحت انجام نمی‌شود.

در واقع کل کابین می‌توانست یک به‌روزرسانی را دریافت کند. اگرچه متریال بکار رفته کیفیت خوبی دارند اما طراحی این بخش نسبت به جدیدترین جی تی فراری یعنی روما کمی از مد افتاده به نظر می‌رسد.

با این وجود باید گفت چنین چیزهای مشکل بسیار کوچکی محسوب می‌شوند چراکه فراری مهندسی، طراحی و کیفیت ناب خود را در تولید 812 GTS بکار برده است.

به عنوان شام آخر پیشرانه‌های 12 سیلندر تولید سری فراری، 812 GTS ارزش‌های این برند را نشان می‌دهد. پرفورمنس خودرو واقعاً برجسته بوده و چگونگی سواری خودرو نیز بخشی از فرایند دوست داشتن آن است. بله کابین خودرو شاید از نظر طراحی و تکنولوژی کمی عقب مانده باشد اما تقریباً در هر جنبه دیگری 812 GTS بهترین سوپر اسپورت پیشرانه جلو و بهترین گرندتورر بازار است. احسنت به فراری!

مشخصات فراری 812 GTS

  • قیمت: 293150 پوند
  • پیشرانه: 12 سیلندر 6.5 لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: 789 اسب بخار/718 نیوتون متر
  • گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: زیر 3 ثانیه
  • حداکثر سرعت: فراتر از 340 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 16.4 لیتر در هر صد کیلومتر
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.