معرفی رسمی فراری 812 کُمپتیزیونه، وحشی‌ترین اسب V12 مارانلو

پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1400 - 06:47
مطالعه 6 دقیقه
Ferrari-812_Competizione-2021-1024-09
فراری سرانجام نسخهٔ جدید 812 را به‌طور کامل معرفی و نام آن‌را اعلام کرده است. این شاهکار جدید مارانلو، 812 کُمپتیزیونه نام داشته و در دو نسخهٔ...
تبلیغات

فراری سرانجام نسخهٔ جدید 812 را به‌طور کامل معرفی و نام آن‌را اعلام کرده است. این شاهکار جدید مارانلو، 812 کُمپتیزیونه نام داشته و در دو نسخهٔ کوپه و روباز بنام 812 کُمپتیزیونه A معرفی شده است. مهم‌ترین ویژگی این ماشین قدرت آن است که از 800 اسب بخار در 812 سوپرفست حالا به 830 اسب بخار افزایش یافته است. این قدرت توسط نسخهٔ ارتقاءیافته از پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی فراری تولید می‌شود که می‌تواند تا رقم تکان‌دهندهٔ 9500 rpm دور بگیرد. گشتاور این موتور اما با کمی کاهش از 717 نیوتن متر به 695 نیوتن متر رسیده است.

فراری برای اینکه پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 بتواند به چنین دور فوق‌العاده‌ای برسد، بسیاری از قطعات آن‌را دوباره طراحی کرده است که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به میل‌لنگ سبک‌تر و متعادل‌تر و شاتون‌های تیتانیومی جدید اشاره کرد که 40 درصد سبک‌تر از سوپرفست هستند. علاوه بر این، روی میل بادامک‌ها و پین‌های داخل پیستون‌ها هم به‌منظور کاهش اصطکاک و دوام بیشتر، یک پوشش کربنی جدید الماس مانند کشیده شده است. به این پیشرانه یک سیستم اگزوز جدید هم اضافه شده که علیرغم داشتن فیلتر اجباری ذرات بنزین برای اروپا، مثل دوازده سیلندرهای همیشگی فراری، وحشیانه فریاد می‌کشد.

اما علاوه بر پیشرانه، گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه هم به نرم‌افزار جدیدی مجهز شده که زمان تعویض دنده را 5 درصد کاهش می‌دهد اما همان ضریب دنده‌های سوپرفست را حفظ کرده است. به لطف این تغییرات در قوای محرکه، حالا 812 کُمپتیزیونه ظرف تنها 2.85 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و توانایی دستیابی به حداکثر سرعتی بیش از 340 کیلومتر بر ساعت را خواهد داشت.

812 کُمپتیزیونه غیر از ارتقاءهای فنی، در آئرودینامیک هم بهبودهای زیادی را تجربه کرده است. یکی از این بهبودها دیفیوزر سراسری عقب است که 25 درصد داون‌فورس بیشتری نسبت به 812 معمولی تولید می‌کند. این دیفیوزر عظیم که سر اگزوزهای مستطیل شکل از طرفین آن بیرون زده‌اند، با اسپویلر جدید عقب همکاری می‌کند تا حداکثر داون‌فورس ممکن را در محور عقب فراهم کند. علاوه بر این، در جلوی خودرو هم یک اسپویلر فعال تعبیه شده که در سرعت‌های بیش از 250 کیلومتر بر ساعت باز شده و با از کار انداختن دیفیوزر، اجازه می‌دهد خودرو بتواند به حداکثر سرعت خود دست پیدا کند.

فراری در 812 کُمپتیزیونه بدون افزایش ابعاد و وزن رادیاتورها، مدیریت جریان خنک‌کننده را بهبود بخشیده است. بدین منظور، دو ورودی هوا در طرفین جلوپنجرهٔ مرکزی تعبیه شده درحالی‌که خروج هوای گرم نیز حالا به لطف دریچه‌های دو طرف تیغهٔ جدید روی کاپوت، بهتر صورت می‌گیرد. یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های 812 کُمپتیزیونه اما کاور جدید و کاملاً بسته بجای شیشهٔ عقب است که در ویژگی‌های آئرودینامیکی خودرو هم نقش دارد. این کاور شش بخش برجسته دارد که به‌عنوان مولد گردباد عمل کرده و با منحرف کردن بخشی از جریان هوا به سمت کناره‌های اسپویلر عقب، موجب افزایش داون‌فورس و بهبود کارایی دیفیوزر می‌شود.

ازجملهٔ دیگر ویژگی‌های قابل‌توجه 812 کُمپتیزیونه می‌توان به جدیدترین نسخه از سیستم کنترل لغزش جانبی فراری، لاستیک‌های اختصاصی میشلن کاپ 2 R روی رینگ‌های تمام فیبر کربنی و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب اشاره کرد. به گفتهٔ فراری، به لطف استفاده از متریال و قطعات جدید در قوای محرکه و بدنه، وزن خشک 812 کُمپتیزیونه با 38 کیلوگرم کاهش نسبت به سوپرفست به 1487 کیلوگرم رسیده است.

فراری می‌گوید 812 کُمپتیزیونه و 812 کُمپتیزیونه A به گروه بسیار منحصربه‌فردی از مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به اصیل‌ترین سنت‌های فراری اختصاص داده شده است؛ بنابراین، هرچند ایتالیایی‌ها اعلام نکرده‌اند که چند دستگاه از این خودروها ساخته می‌شود اما این گفته می‌تواند به معنای تولید محدود بودن آن‌ها باشد.

[دانلود ویدئو]

[دانلود ویدئو]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.