مقایسه فراری پوروسانگوئه با رقبای اصلی: اوروس، بنتایگا و DBX

پنج‌شنبه 24 شهریور 1401 - 08:30
مطالعه 10 دقیقه
Cars-22
سرانجام پس از سال‌ها انتظار فراری رسماً از شاسی‌بلند خود با نام پوروسانگوئه پرده‌برداری کرده است و به نظر می‌رسد این خودرو موفقیت چشمگیری را برای...
تبلیغات

سرانجام پس از سال‌ها انتظار فراری رسماً از شاسی‌بلند خود با نام پوروسانگوئه پرده‌برداری کرده است و به نظر می‌رسد این خودرو موفقیت چشمگیری را برای اهالی مارانلو به دنبال داشته باشد زیرا به گفتهٔ مدیر ارشد بازاریابی فراری «انریکو گالیرا» با اینکه پذیرش پیش سفارش‌های خرید پوروسانگوئه در سپتامبر 2018 آغاز شده بود اما پس از آنکه این شرکت مدت کوتاهی قبل از معرفی رسمی کراس‌اوور خود اعلام کرد این خودرو به پیشرانهٔ V12 مجهز خواهد بود، تقاضا برای آن انفجاری شده است. به همین دلیل، با وجودی که تنها چند روز از معرفی پوروسانگوئه می‌گذرد، ممکن است به‌زودی پذیرش سفارشات خرید آن متوقف شود زیرا به گفتهٔ گالیرا، شرکت نمی‌تواند این میزان تقاضا را برآورده کند.

این استقبال فوق‌العاده نشان می‌دهد که فراری از همین ابتدا خط و نشانی جدی برای رقبا کشیده است. البته این شرکت، پوروسانگوئه را هرگز یک شاسی‌بلند نمی‌داند و از آن به‌عنوان یک خودروی اسپرت چهاردر بلندقامت یاد کرده است که در سگمنت انحصاری خود قرار می‌گیرد ولی خواه‌ناخواه، این خودرو با شاسی‌بلندهای پرفورمنس و فوق لوکس بازار یعنی لامبورگینی اوروس، آستون‌مارتین DBX و بنتلی بنتایگا مقایسه می‌شود. به همین دلیل، در ادامه کراس‌اوور فراری را با این خودروها که اصلی‌ترین رقبای آن به‌حساب می‌آیند مقایسه خواهیم کرد.

کپی لینک

ظاهر و ابعاد

همان‌طور که اشاره شد، پوروسانگوئه در ظاهر خیلی به شاسی‌بلندها شباهت ندارد و بیشتر شبیه به یک رومای چهاردر به نظر می‌رسد که کمی قد کشیده است. چراغ‌های جلو و عقب، فرم کوپه مانند نمای جانبی و شکل دیفیوزر عقب با چهار سر اگزوز این خودرو همگی روما را به یاد می‌آورند و زیبایی بی‌نظیری به پوروسانگوئه بخشیده‌اند که قابل‌مقایسه با رقبا نیست. بااین‌حال، ابعاد کراس‌اوور فراری بسیار به رقبا نزدیک است و با 4,973 میلی‌متر طول، فقط کمی از اوروس با 5,137 میلی‌متر، DBX با 5,039 میلی‌متر و بنتایگا با 5,144 میلی‌متر طول کوتاه‌تر است. البته این اختلاف در ارتفاع بیشتر بوده و پوروسانگوئه با ارتفاع 1,589 میلی‌متری، حداقل سه سانتی‌متر از اوروس با 1,680 میلی‌متر و DBX با 1,680 میلی‌متر ارتفاع کمتر دارد درحالی‌که بنتایگا با ارتفاع 1,742 میلی‌متری از همهٔ این خودروها با اختلاف بلندتر است.

کپی لینک

داخل و ظرفیت سرنشین

هرچند پوروسانگوئه شاید در بیرون شبیه به روما به نظر برسد اما در داخل نه‌تنها نسبت به رقبای خود بلکه در مقایسه با دیگر محصولات خود فراری هم نمای کاملاً متفاوتی دارد. در اینجا برخلاف همهٔ رقبا، هیچ نمایشگر مرکزی بزرگی وجود ندارد و در عوض مقابل راننده و سرنشین جلو نمایشگرهای اختصاصی تعبیه شده که نمای منحصربه‌فردی به داخل خودرو بخشیده است. همچنین درحالی‌که سه خودروی دیگر همگی به‌صورت استاندارد با صندلی‌های عقب نیمکتی و ظرفیت حمل پنج نفر عرضه می‌شوند، فراری کراس‌اوور خود را فقط با دو صندلی عقب اسپرت مجزا عرضه می‌کند که این هم دلیل دیگری است که پوروسانگوئه را یک شاسی‌بلند واقعی ندانیم. این در حالی است که برای بنتایگا حتی صندلی‌های ردیف سوم هم قابل سفارش است. همچنین حجم صندوق بار کراس‌اوور فراری هم از همهٔ رقبا کمتر است. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد پوروسانگوئه نیز درهای عقب عکس بازشو است یعنی چیزی که فقط در رولزرویس کولینان دیده می‌شود.

کپی لینک

پیشرانه و پرفورمنس

با وجود تفاوت‌هایی که در بالا برشمردیم، اصلی‌ترین تمایز و برتری فراری نسبت به رقبا در زیر کاپوت کشیدهٔ آن پنهان شده است زیرا در اینجا یک پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی با 725 اسب بخار قدرت قرار گرفته است یعنی چیزی که در هیچ‌کدام از رقبا دیده نمی‌شود. البته بنتلی بنتایگا در نسخهٔ اسپید از پیشرانهٔ W12 برخوردار است اما این موتور از نوع توئین توربو با تنها 635 اسب بخار قدرت است که قطعاً از لحاظ پاسخگویی و سرزندگی در حد موتور تنفس طبیعی فراری نخواهد بود. DBX707 هم که با عنوان قوی‌ترین شاسی‌بلند جهان معرفی شد هرچند با 707 اسب بخار، از لحاظ قدرت به فراری نزدیک است اما موتور V12 ندارد درحالی‌که از پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی جدیدترین نسخهٔ اوروس یعنی پرفورمانته نیز تنها 666 اسب بخار قدرت بیرون می‌آید.

فراری در پوروسانگوئه مثل کوپه‌های GT خود به‌منظور توزیع وزن بهینه، پیشرانه را تا حد امکان به سمت کابین کشیده و گیربکس را در عقب نصب کرده است یعنی چیزی که در هیچ‌کدام از رقبا دیده نمی‌شود. این کار باعث شده توزیع وزن خودرو به نسبت عالی 49 به 51 در جلو و عقب برسد. این در حالی است که این نسبت در بنتایگا دوازده سیلندر 57 به 43، در اوروس معمولی 58 به 42 و در DBX معمولی 53 به 47 است. همچنین درحالی‌که هر سهٔ این رقبا از گیربکس‌های اتوماتیک مبدل گشتاوری سنتی استفاده می‌کنند، فراری کراس‌اوور خود را به گیربکس دوکلاچه مجهز کرده است. این خودرو همچنین با وزن 2033 کیلوگرمی، از هر سه رقیب سبک‌تر است.

در پرفورمنس اما فراری برای پوروسانگوئه شتاب صفرتاصد 3.3 ثانیه را اعلام کرده که دقیقاً با شتاب اعلامی برای اوروس پرفورمانته و DBX707 برابر است اما بنتایگا اسپید به دلیل وزن سنگین 2.5 تنی، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر به 3.9 ثانیه زمان نیاز دارد. در حداکثر سرعت، فراری و آستون پیشتاز خواهند بود زیرا هردو می‌تواند به 310 کیلومتر بر ساعت برسند و سریع‌ترین شاسی‌بلندهای دنیا محسوب می‌شوند درحالی‌که این ارقام برای لامبورگینی و بنتلی 306 کیلومتر بر ساعت است. بااین‌حال، پوروسانگوئه قطعاً در آفرود حرفی برای گفتن نخواهد داشت و هرچند از این لحاظ شرایط سه خودروی دیگر هم خیلی بهتر نیست ولی برای پیمودن مسیرهای کمی ناهموار و خارج از جاده روی بنتایگا بیشتر از بقیه می‌توان حساب کرد. همچنین سامانۀ چهارچرخ محرک پوروسانگوئه هم مثل GTC4Lusso از گیربکس دوم استفاده می‌کند که از دندهٔ چهار به بالا یا حدود سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت انتقال نیرو به محور جلو را قطع می‌کند.

کپی لینک

قیمت

در بخش قیمت، پوروسانگوئه با اختلاف نسبت به سه رقیب دیگر گران‌تر است زیرا قیمت آن از رقم چشمگیر 400 هزار دلار آغاز می‌شود درحالی‌که بنتایگا اسپید به‌عنوان گران‌ترین خودرو در بین سه رقیب دیگر تنها 262 هزار دلار قیمت دارد. برای اوروس پرفورمانته قیمت 260 هزار دلاری اعلام شده و ارزان‌ترین عضو جمع هم DBX707 با قیمت 236 هزار دلار است. با توجه به همهٔ این مواردی که بیان شد، نظر شما در مورد فراری پوروسانگوئه چیست؟ آیا آن را به رقبا ترجیح می‌دهید؟

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

آستون‌مارتین DBX707

اوروس پرفورمانته

بنتلی بنتایگا اسپید

فراری پوروسانگوئه

پیشرانه

4 لیتری V8 توئین توربو

4 لیتری V8 توئین توربو

6 لیتری W12 توئین توربو

6.5 لیتری V12

قدرت

707 اسب بخار

666 اسب بخار

635 اسب بخار

725 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

850 نیوتن متر

900 نیوتن متر

715 نیوتن متر

گیربکس

9 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته اتوماتیک

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

3.3 ثانیه

3.3 ثانیه

3.9 ثانیه

3.3 ثانیه

حداکثر سرعت

310 کیلومتر بر ساعت

306 کیلومتر بر ساعت

306 کیلومتر بر ساعت

310 کیلومتر بر ساعت

طول

5,039 میلی‌متر

5,137 میلی‌متر

5,144 میلی‌متر

4,973 میلی‌متر

عرض

1,998 میلی‌متر

2,026 میلی‌متر

1,998 میلی‌متر

2,028 میلی‌متر

ارتفاع

1,680 میلی‌متر

1,618 میلی‌متر

1,742 میلی‌متر

1,589 میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

3,060 میلی‌متر

3,006 میلی‌متر

2,995 میلی‌متر

3,018 میلی‌متر

وزن

2245 کیلوگرم

2150 کیلوگرم

2508 کیلوگرم

2033 کیلوگرم

ظرفیت سرنشین

5 نفر

5 نفر

5 یا 7 نفر

4 نفر

حجم صندوق بار

638 لیتر

616 لیتر

484 لیتر

473 لیتر

قیمت

236 هزار دلار

260 هزار دلار

262 هزار دلار

400 هزار دلار

https://poll.fm/11199846

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.