فراری 499P برای کلاس هایپرکار لمان و WEC معرفی شد
طی سالهای اخیر، کلاس پرتوتایپ LMP1 و LMP2 با قهرمانیهای متعدد پورشه و تویوتا در لمان و WEC همراه بود؛ درحالیکه فراری برای این گروه از خودروها، محصولی نداشت و صرفا با مدلهای ارتقا یافته از نسخهی جادهای مثل 488، حضور در کلاس GT را تجربه کرد.
در مجموع، از 10 سال پیش تا کنون، موفقیتهای فراری از مسابقات مشهور جهانی، مثل فرمول یک، لمان و WEC، چندان چشمگیر نیست. احتمالا به همین دلیل، خودرویی مخصوص رقابت در کلاس تازهتاسیس هایپرکار توسط فراری ساخته شده است تا برند پرافتخار ایتالیایی را به سکوهای اول موتوراسپرت بازگرداند.
حرف P در ابتدای 499P از واژهی پروتوتایپ گرفته شده تا نشان دهد این خودرو، مخصوص مسابقه و مستقل از مدلهای جادهای ساخته شده است. عدد 499 نیز، به حجم موتور 3 لیتری براساس سانتیمتر مکعب اشاره دارد.
پیشرانهی V6 با زاویهی 120 درجه، معماری مشابه با موتور فراری 296 GTB / GT3 دارد؛ اما رسانههای مختلف تاکید کردهاند که پیشرانهی 499P کاملا جدید و مخصوص مسابقات ساخته شده. دپارتمان موتوراسپرت فراری با نام کامل Ferrari Attivita Sportive GT sportscar racing با مدیریت فردیناندو کانیتزو، طراحی و تولید این خودرو را انجام داده است تا پیشرانهای کوچک و سبکوزن و قدرتمند ساخته شود.
موتور بنزینی 499P، قدرت 680 اسب بخار تولید میکند. محرک الکتریکی نصب شده در جلو نیز 272 اسب بخار قدرت دارد. سیستم برق این ابرخودروی هیبریدی با قابلیت شارژ باتریها هنگام شتابگیری و ترمز، 900 ولت خواهد بود. بنابر اعلام رسمی شرکت سازنده، مجموع قدرت خروجی 499P هنگام مسابقه، محدود شده به 500 کیلووات معادل 680 اسب بخار، مطابق قوانینFIA در WEC است.
سبک طراحی 499P شباهت زیادی به فراری دیتونا SP3 دارد. برای تزئینات بدنه و تبلیغات حامیان مالی، از مدل مسابقهای فراری 312PB الهام گرفته شده که دههی 1970 میلادی در رقابتهای استقامت WSC یا World Sportscar Championshipشرکت داشت. اعداد 50 و 51 برای 499P در مسابقات سال 2023، نیم قرن سابقهی فراری در لمان را یادآوری خواهند کرد.