قوانین سختگیرانه فراری برای فروش خودروهایش
یک میلیونر و فراریباز حرفهای از سختگیریهای کارخانه مارانلو برای فروش اسبهای سرکش میگوید.
فیلمهای هالیوودی مالکیت یک مدل موتورمیانی فراری را بهعنوان یک کلیشه مردان در بحران بزرگسالی نشان دادهاند که یعنی فراری به خودروی افرادی تبدیل شده که چندان از خودرو سر در نمیآورند و صرفا بهخاطر شهرت آن را تهیه میکنند؛ درست مانند محصولات اپل! در واقعیت اما مالکیت فراری به آسانی خرید یک دستگاه آیفون نیست و این سازنده بهنام، بیش از آنچه که تصورش را کنید برای محصولاتش ارزش قائل است.
خرید یک دستگاه فراری مشابه خرید هیچ خودروی دیگری نیست. نمیشود صرفا با چند صدهزار دلار پول در کارت اعتباری وارد نمایندگی این خودروساز شوید و یک خودرو را بخرید. تازه اگر مدل مدنظر شما یک نمونه تولیدمحدود یا سوپرخودروهای خاص این شرکت باشد، داستان پیچیدهتر هم خواهد شد.
این خودروساز عادت دارد تا روند خریداری، فروش دوباره و حتی نگهداری برخی مدلهایش را زیر نظر بگیرد. به بیان دیگر، شما فراری را انتخاب نمیکنید، فراری شما را انتخاب خواهد کرد! همین مسئله تاثیر روانی برای مالکیت یکی از اسبهای سرکش این شرکت را بیشازپیش میکند و حس خوششانسی به مالک خود میدهد.
لذت استفاده از بهترین فناوریهای روز دنیا در محصولات این خودروساز توسط ایتالیاییها به قوانینی خاص مشروط شده است. این قوانین را مالکان پیشین این خودروها از روی برگههای خرید خودرو خواندهاند؛ گاه میبینیم که خود شرکت هم با معرفی یک مدل تولید محدود خاص، از شرایط ویژه مالکیت آن سخن میگوید. در ادامه به فهرستی از قوانین فراری برای مالکان جدید یا قدیمی این برند میپردازیم.
بررسی عمیق سابقه خریدار
ظاهرا فراری علاقهای به ارائه محصولاتش به کسانی که برای شرکت قابلاعتماد نیستند ندارد پس بدون درنظر گرفتن پول درون جیب خریدار، مشتریانش را انتخاب میکند. بیشتر نمایندگیها و فروشندههای خودرو پیش از آنکه فرایند فروش خود را آغاز کنند، سابقه مالی و موجودی خریدار را بررسی میکنند تا از توانایی او برای خریداری خودروشان مطمئن شوند. فراری پا را از این هم فراتر گذاشته و بر اساس شایعات، مردان بالای 40 سال بدون سابقه تصادف را بیشتر ترجیح میدهد. بهطور خلاصه، میخواهد شخصی بیدردسر خودروهایش را بخرد.
فروش فراری تازه تا یک سال اول ممنوع است
همیشه در زمان خرید یک فراری باید به ضوابط آن کاملا توجه کنید. ایتالیاییها دوست دارند خودروهایشان را حتی پس از فروش هم کنترل کنند. این شرکت در برگه ضوابط خرید محصولاتش عنوان میکند که خریدار حق فروش خودروی خود را تا پایان سال اول نگهداری نخواهد داشت و سپس درصورت تمایل به فروش، باید شرکت را از فروش آن مطلع کند.
این گزینههای سختگیرانه باعث میشود محصولات فراری دلالی نشوند و کسی نتواند آنها را صرفا به قصد فروش خریداری کند. این مورد درباره خودروهای تولید محدود خودروسازی بیشتر صدق میکند؛ پس آنها سازوکار کنترل فروش را در پیش گرفتند تا خریداران واقعا خودروهایشان را برانند.
فراری با قوانین یادشده نشان داده است که واقعا دوست دارد محصولاتش را در عمل ببیند و خودروهایش را صرفا برای تبدیل شدن به بهترین پوستر دیواری یا یک تکه آهن بیمصرف و نمایشی در گاراژ یک مولتیمیلیونر تولید نمیکند. آن همه تلاش این شرکت برای مهندسی بینقص خودروهایش باید خود را در جایی نشان دهد. آنها حتی گزینهای را دردسترس خریداران قرار میدهند تا درصورت تمایل خودروشان را به خودروساز بازگردانند (موردی که بعید است روی دهد).
خبری از لامبورگینی نباشد
داستان گذشته پر پیچوخم و رقابت تنگاتنگ دو سوپرخودروساز ایتالیایی را همه خودرودوستان میدانند. این تنشها کماکان هم ادامه دارند. اگر گزارشها درست باشند، فراری به کسانی که در مجموعه خود حتی یک دستگاه لامبورگینی را نگهداری میکنند، اجازه ورود به فهرست VIP برای خریداری مدلهای تولیدمحدود را نمیدهد.
نشان فراری نباید پوشانده شود
فراری خودروهایش را با نیت ساختن بهترین سوپرخودروی بازار به مشتریان تحویل میدهد. اگر یک مشتری VIP این شرکت باشید، میتوانید از کارخانه مرکزی در مارانلو دیدن کرده و تمام اجزای خودروی تازهتان را شخصیسازی کنید. دقت کار این شرکت در ساخت محصولاتش بسیار بالا است و به مشتریان اجازه نمیدهد تا درصورت خریداری آنها، موتورشان را دستکاری کنند. قلب تپنده این خودروها باید دستنخورده و بکر باقی بماند؛ مگر آنکه نمونهای تقویتشده را از یک تیونر تاییدهشده خریداری کنند. فراری سختگیری را به موتور ختم نکرده و مشتری را از هرگونه ایجاد تغییر سرخود روی بدنه، طرحهای غیررسمی و رنگهای عجیب و هر اقدامی که لوگوی محصولاتش را بپوشاند برحذر میدارد.
اگر مالک میخواهد گارانتی خودرو خود را حفظ کند باید تمام تعمیرات و سرویسهای دورهای خود را ازطریق نمایندگی رسمی انجام دهد و تنها و تنها از قطعات خود شرکت استفاده کند. اگر غیر از این باشد، نام فرد به فهرست سیاه خریداران منتقل خواهد شد.
بازدید از کارخانه هم داستان دارد
تا زمانی که یک ابرستاره و اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی نباشید، میتوانید بهراحتی و بهعنوان مشتری این شرکت وارد کارخانه مارانلو شده، خودروی موردعلاقه خود را انتخاب کرده و با رعایت شرایط یادشده، آن را به خانه ببرید. البته این به معنای ورود شما به فهرست VIP نیست. «دیوید لی»، ستاره بسکتبال، و «پیترسون هن»، کارآفرین آمریکایی، هر دو گزینههای مناسبی برای ورود به فهرست یادشده به شمار میرفتند اما درخواستشان توسط فراری رد شد.
بیشتر فراری بخرید
خریدن نخستین فراری تازه شروع ماجرای شما محسوب میشود. همانطور که انزو فراری افسانهای میگفت:
بهترین فراری که تاکنون ساخته شده، مدل بعدی است.
منظور انزو این است که همیشه یک مدل جدیدتر وجود دارد که از خودروهای کنونی بهتر باشد پس بهترین خودرو، درحقیقت مدل آینده این شرکت به شمار میرود. اگر بتوانید یک فراری بخرید، از آن پس به رویدادهای مخصوص مالکان دعوت خواهید شد. درهای ورود به این رویدادها تنها روی خانواده خریدارانش باز است؛ پس از خریدارانش عملا انتظار دارد در آن شرکت کرده و نقش یک فراریباز حرفهای را ایفا کنند.
از فراری بد نگویید
«کریس هریس»، مجری کنونی تاپگیر، و یک خواننده رپ مشهور هر دو به دلایلی منطقی علیه این شرکت صحبت کردند و سرانجام سر از فهرست سیاه در آوردند. اگر هم بیشازحد با خودروی خود خودنمایی کرده و بهنحوی که سازنده نمیخواهد محصولاتش را به عموم نشان دهید، باز هم به این فهرست منتقل خواهید شد.
همیشه حق با فراری است
کلیشههایی مانند همیشه حق با مشتری است و پول هرچیزی را میخرد در کتاب قانون فراری جایی ندارد. فراری خود مشتریان VIP را انتخاب میکند و نیازی هم بهتوجیه دلایل پذیرش و رد داوطلبان ندارد. «رابرت هرژاویک»، تاجر کانادایی تاییدشده در فهرست VIP و مالک یک دستگاه لافراری، در مصاحبه خود در اینباره میگوید:
مردم فکر میکنند خرید یک فراری خاص تصمیمی اقتصادی است و کسی که پولش برسد، این کار را میکند اما حقیقت این است که آنها محصولات خاص را به کسانی میدهند که به برند وفادار میماند. مسئله اصلی این است که تا زمان دریافت دعوتنامه خرید، روحتان هم از دریافت آن خبر ندارد.