حراج لاشه فراری 500 موندیال با قیمت فراتر از 1 میلیون دلار!

جمعه 27 مرداد 1402 - 15:30
مطالعه 4 دقیقه
screen-shot-2023-08-09-at-3-11-21-pm-64d3e52c9d9ce
محصولات فراری به قدری ارزشمند هستند که حتی لاشه خودروی 500 موندیال نیز می‌تواند در حراجی‌ها با قیمتی فراتر از 1 میلیون دلار به فروش برسد!
تبلیغات

شاید هیچ برند دیگری به اندازه فراری با پیشرانه 12 سیلندر عجین نشده باشد. اگرچه چنین رابطه‌ای همواره وجود داشته است اما ایتالیایی‌ها با تولید پیشرانه‌های گوناگون که در موتور اسپرت نیز موفق شده‌اند بیگانه نیستند. در اوایل دهه 50 میلادی فراری حتی برخی خودروهای 4 سیلندر از جمله 500 موندیال را تولید کرد و انتظار می‌رود یکی از همین مدل‌های اولیه در حراجی RM Sotheby’s با قیمت قابل‌توجهی به فروش رود. البته منظور ما خودرویی کامل نیست بلکه لاشه آن حراج خواهد شد!

اولین خودروی مسابقه‌ای فرمول یک فراری که از پیشرانه 4 سیلندر استفاده می‌کرد در گرندپری باری 1951 تست شد. پیشرانه 2.5 لیتری این خودرو توسط اورلیو لامپردی طراحی شده بود و اواخر همان ماه نسخه 2 لیتری نیز برای نصب در خودروی مسابقه‌ای فرمول 2 فراری آماده شد. پیشرانه موردبحث که با نام تیپو 500 شناخته می‌شد ساختاری تمام آلومینیومی داشت و از شمع‌های دوبل و دو کاربراتور وبر استفاده می‌کرد. با قدرت 180 اسب بخار، تیپو 500 توانایی‌های زیادی داشت به گونه‌ای که آلبرتو آسکاری توانست با خودروی فراری 500 F2 قهرمانی جهان سال‌های 1952 و 1953 را به دست آورد.

فراری در سال‌های بعد 500 موندیال را به عنوان خودرویی جاده‌ای و برای ادای احترام به موفقیت در موتور اسپرت تولید کرد. پیشرانه تیپو 500 در این خودرو 170 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و با زیر بدنه زیبای طراحی شده توسط پینین فارینا جا خوش کرده بود. تنها 13 دستگاه از نسخه اسپایدر این خودرو تولید شد و مدل موردبحث ما دومین نسخه تولیدی آن است. این 500 موندیال اولین بار به فرانکو کورناچیا که مالک یکی از موفق‌ترین تیم‌های مسابقه‌ای بود فروخته شد. 500 موندیال اولین بار در مسابقات کوپا دلا تاسکانا 1954 شرکت کرد و راننده آن نیز فرانکو کورتس بود. طرفداران فراری احتمالاً کورتس را به عنوان فردی می‌شناسند که با اولین خودروی فراری به اولین پیروزی در موتور اسپرت رسید. کورتس در رده‌بندی کلی به رتبه نوزدهم و در کلاس خود به رده دوم رسید. او در همان سال و در مسابقات میله میگلیا نیز توانست رده چهارم کلاس و رتبه چهاردهم کلی را کسب کند. این خودرو به شرکت در مسابقات ادامه می‌داد و تا سال 1958 نیز موفقیت‌هایی کسب کرد و پس از آن راهی آمریکا شد.

فراری 500 موندیال تا سال 1963 در اختیار استنلی ساریج بود. او در آن زمان پیشرانه 4 سیلندر لامپردی را با پیشرانه 8 سیلندر آمریکایی تعویض کرد اما خودرو در سال 1965 تصادف سختی در مسابقات داشت و به شکلی درآمد که هم‌اکنون مشاهده می‌کنید. انتظار می‌رود لاشه سوخته و از بین رفته این خودرو در حراجی با قیمت بین 1.2 تا 1.6 میلیون دلار فروخته شود که برای وسیله نقلیه‌ای با چنین شکل و وضعی قیمت بسیار بالایی خواهد بود. اساساً هیچ‌چیزی از فراری 500 موندیال باقی نمانده است هرچند شماره شناسایی و شاسی آن وجود دارد. البته شک نداریم که کلکسیونرهای زیادی آماده پرداخت چنین مبلغی جهت بازسازی آن هستند. پیشرانه 4 سیلندر خودرو مدت زیادی است که گم شده اما برخی قطعات گیربکس و اکسل عقب به خریدار تحویل داده خواهد شد. همچنین خریدار نسخه 3 لیتری پیشرانه لامپردی را نیز دریافت خواهد کرد که می‌تواند نقطه شروع بسیار خوبی برای بازسازی خودرو باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.