فراری کالیفرنیا با پیشرانه توربو [ویدئو]
فراری در اولین گام از رویکرد جدید خود برای استفاده از توربوشارژر در موتورهای خود، به سراغ کالیفرنیا رفته تا یکی از مقرون به صرفهترین خودروهای اسپرت خود را به نمایش بگذارد.
[jwplayer mediaid="64421"]
موتور 3.9 لیتری V8 جدید مجهز به توربوشارژر دوقلو و تزریق مستقیم سوخت از قلب مازراتی های کواتروپورته و گیبلی بیرون کشیده شده است. با این وجود، فراری حجم موتور را اندکی افزایش داده و به 3855 سی سی در برابر 3799 سی سی مازراتی رسانده است. این موضوع همراه با بهینه سازی موتور، باعث شده که قدرت تولیدی در فراری کالیفرنیا T به 552 اسب بخار در دور 7500 و گشتاور آن به 755 نیوتن متر بالغ گردد. این یعنی افزایش 29 اسبی و 45 نیوتن متری نسبت به مازراتی.
این افزایش با مقایسه با کالیفرنیای فعلی که از موتور V8 با حجم 4.3 لیتر و توان تولیدی 483 اسب بخار و گشتاور 505 نیوتن متر بهره میبرد، نمایانتر میشود.
فراری قول داده که صدای این مدل نیز با وجود استفاده از توربو، همانند سایر خودروهای فراری، جذاب و قدرتمند باشد. با توجه به آن صدایی که پیش از این از کواتروپورته شنیدهایم، این ادعا نیز قابل قبول است. با کاهش زمان تأخیر توربو، دور موتور نیز با سرعت بیشتری بالا میرود. با این تفاسیر، این اسپرت اصیل ایتالیایی با موتور جلو و دیفرانسیل عقب، در کمتر از 3.6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرسد که 0.2 ثانیه تندتر از کالیفرنیای قبلی است. نهایت سرعت هم از 312 کیلومتر بر ساعت به 316 کیلومتر بر ساعت افزایش یافته است.
نکته جالبتر، تبدیل کالیفرنیا به یک خودروی اسپرت اقتصادی است. مصرف سوخت این ماشین با کمک تکنولوژی HELE به 10.5 لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته است. میزان CO2 تولیدی نیز ر هر کیلومتر 250 گرم میباشد. این ارقام نیز به ترتیب 15 و 20 درصد نسبت به نسل قبلی، کاهش را نشان میدهند.
از دیگر از بهروزرسانی های کالیفرنیا، اصلاح شاسی برای بهبود پاسخ به فرمان و همچنین سیستم تعلیق با آخرین نسل از دامپرهای Magnaride با پاسخ دهی 50 درصد سریعتر، سیستم کنترل کشش برگرفته از مدلهای F1 موسوم به F1-Trac و ترمزهای کربن سرامیک که خط ترمز از سرعت 100 کیلومتر بر ساعت را به 34 متر رساندهاند، میباشند.
طراحی ظاهری این مدل بر اساس مدل F12 برلینتا، و همچنین مدل FF صورت گرفته است. طراحی پینین فارینا، اکنون پر زرق و برقتر به نظر میرسد. با وجود ابعاد برابر با مدلهای پیشین، این اتومبیل، پایینتر و عریضتر به نظر میآید. طراحی جلوی خودرو با اصلاح چراغها، پنجره مشبک بزرگتر و سپر تغییر یافته به همراه هواکشهای جانبی پشت چرخهای جلو الهام گرفته از مدل 250 تستاروزا و دیفیوزر جدید عقب، همراه گردیده است. در داخل اتاق، با طراحی بروز شده کابین و داشبورد، نمایشگرهای نیمه دیجیتال و کنسول جدید با صفحه نمایش 6.5 اینچی لمسی برای سرگرمی و کنترلهای معمول، روبرو خواهید شد. سقف کانورتیبل هم در 14 ثانیه باز شده و درون صندوق قرار میگیرد.
[jwplayer mediaid="62215"]
فراری کالیفرنیا T قرار است در نمایشگاه ژنو برای اولین بار رونمایی و در اواخر سال برای فروش و با قیمتی در حدود 200 هزار دلار عرضه شود. [دانلود ویدئو]
****************************************************