درگ فراریهای V6، V8 و V12، تقابل 296 با SF90 و 812
فراری در حال حاضر هر سه نوع پیشرانهٔ V6، V8 و V12 را در سبد محصولات خود دارد و حالا مت واتسون هر سه مدل را برای برگزاری یک مسابقهٔ درگ تمام فراری گرد هم جمع کرده است. پیش از تماشای مسابقه اما بهتر است مروری بر مشخصات فنی خودروها داشته باشیم. 812 سوپرفست تنها خودروی این جمع با پیشرانهٔ تنفس طبیعی است. زیر کاپوت این خودرو یک نیروگاه 6.5 لیتری V12 قرار گرفته است که جذابترین صدا را دارد اما این موضوع در مسابقهٔ درگ نمیتواند باعث برتری شود. این پیشرانه 800 اسب بخار قدرت و 718 نیوتن متر گشتاور تولید میکند که توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. هرچند این اعداد بسیار چشمگیر هستند اما 812 از هردو برادر V6 و V8 خود ضعیفتر است. البته باید توجه داشت که این خودرو یک گرند تور است و برای پیست و مسابقه طراحی نشده است.
از سوی دیگر، 296 GTB از پیشرانهای تقریباً نصف موتور 812 استفاده میکند اما پیشرانهٔ 3 لیتری V6 این خودرو از دو توربوشارژر و یک موتور الکتریکی بهره میبرد که مجموعاً 830 اسب بخار قدرت و 740 نیوتن متر گشتاور تولید میکنند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. اگر از بین این دو فراری با قدرت و گشتاور نزدیک به هم نمیتوانید پیشبینی کنید که برنده کدامیک خواهد بود، با دیدن مشخصات SF90 استراداله اوضاع تغییر خواهد کرد زیرا این ماشین از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو به همراه سه موتور الکتریکی با مجموع خروجی 1000 اسب بخار قدرت استفاده میکند.
همچنین برتری دیگر SF90 نسبت به دو فراری قبلی، برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک است که در آغاز حرکت بسیار کمککننده خواهد بود؛ بنابراین، تعجبی ندارد که فراری V8 با ثبت زمان چشمگیر 9.9 ثانیه، زودتر از همه به خط پایان رسید. بااینحال، موضوع عجیب کُندی 812 است زیرا 11.8 ثانیه طول کشید تا این خودرو به خط پایان برسد که 1.4 ثانیه از 296 GTB بیشتر است! در این ویدئو مسابقات رولینگ و آزمایش ترمز هم برگزار میشود که میتوانید خودتان نتیجهٔ آنها را تماشا کنید.
مقایسه مشخصات فنی
فراری 296 GTB | فراری SF90 استراداله | فراری 812 سوپرفست | |
پیشرانه | 3 لیتری V6 توئین توربو هیبریدی | 4 لیتری V8 توئین توربو هیبریدی | 6.5 لیتری V12 |
قدرت | 830 اسب بخار | 1000 اسب بخار | 800 اسب بخار |
گشتاور | 740 نیوتن متر | 800 نیوتن متر | 718 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | 8 سرعته دوکلاچه | 7 سرعته دوکلاچه |
وزن | 1470 کیلوگرم | 1570 کیلوگرم | 1525 کیلوگرم |
محور محرک | عقب | چهارچرخ | عقب |
قیمت | 342 هزار دلار | 528 هزار دلار | 335 هزار دلار |