آمار فروش فراری در سال 2023 و افزایش دو برابری فروش مدلهای هیبریدی
هرچند فراری با پیشرانههای تنفس طبیعی دور بالا به شهرت رسید اما به دلیل قوانین آلایندگی، این شرکت هم مجبور شده به سمت پیشرانههای توربوشارژ V6 و هیبریدی حرکت کند. بااینحال، آمار فروش سال 2023 نشان از استقبال بازار از مدلهای هیبریدی فراری دارد. فروش فراری طی سال گذشته با 3.3 درصد افزایش به 13,663 دستگاه رسیده که 44 درصد از این فروش فقط به مدلهای هیبریدی اختصاص داشته و سهم مدلهای بنزینی خالص 56 درصد بوده است. در سال 2023 فراری چهار مدل هیبریدی (296 کوپه و اسپایدر و SF90 کوپه و اسپایدر) و شش مدل بنزینی خالص را به بازار عرضه کرده است.
سهم مدلهای هیبریدی از فروش فراری میتواند در آینده بیشتر شود زیرا قرار است بهزودی برای شاسیبلند پوروسانگوئه هم نسخهٔ هیبریدی ارائه شود. این خودرو هماکنون فقط با یک پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی تولید میشود. تولید پوروسانگوئه در نیمهٔ دوم سال 2023 افزایش پیدا کرده و به یکی از عوامل اصلی رشد فروش فراری تبدیل شده است. بااینحال، به گفته فراری، تولید این شاسیبلند به 20 درصد از کل ظرفیت تولید شرکت محدود خواهد بود. فراری در سال 2023 به تولید مدلهای F8 و پورتوفینو پایان داد و در عوض در سهماههٔ پایانی سال تحویل مدل جدید روما اسپایدر را آغاز کرد. این شرکت همچنین قصد دارد امسال سه خودروی جدید معرفی کند که احتمالاً جانشین مدلهای لافراری و 812 سوپرفست به همراه یک مدل نامعلوم خواهد بود.
هایپرکار جدید فراری که جانشین لافراری خواهد بود، اواخر امسال رونمایی میشود درحالیکه به گفتهٔ فراری، در جانشین 812 سوپرفست پیشرانهٔ V12 تنفس طبیعی حفظ خواهد شد. بااینوجود، این برند ایتالیایی به سمت الکتریکیسازی بیشتر سبد محصولات خود حرکت میکند و گام بعدی پس از عرضهٔ سوپراسپرتهای هیبریدی، ساخت یک خودروی تمام الکتریکی است که در اواخر سال 2025 معرفی خواهد شد. پیشبینی میشود تا پایان دههٔ جاری 40 درصد از کل فروش فراری به مدلهای تمام الکتریکی، 40 درصد به مدلهای هیبریدی و تنها 20 درصد به مدلهای بنزینی خالص اختصاص داشته باشد. این در حالی است که لیست سفارشات فراری تا سال 2025 پر شده و سفارشات جدید در سال 2026 تحویل داده میشوند.