پیشرانه V12 جانشین فراری 812 سوپرفست تا 10 هزار rpm دور میگیرد
جانشین فراری 812 سوپرفست که فعلاً با کد F167 شناخته میشود و نام نهایی آن هنوز مشخص نیست، به پیشرانهای مجهز خواهد بود که بالاترین ردلاین را در تاریخ مدلهای تولیدی این برند ایتالیایی خواهد داشت. این موضوع از روی یک تصویر جاسوسی مشخص شده که توسط یک عکاس هلندی گرفته شده است. عکس موردبحث صفحه آمپر تمام دیجیتالی را نشان میدهد که در آن دورسنج موتور با حداکثر 10 هزار rpm دیده میشود. در این دورسنج، عدد 10 به رنگ قرمز است که نشاندهندهٔ ردلاین 10 هزار rpm موتور خواهد بود.
این ردلاین از تمام نسخههای 812 بیشتر است. ردلاین نسخهٔ اولیه یا همان سوپرفست این خودرو روی 8,900 rpm محدود شده بود درحالیکه در نسخهٔ کامپتیزیونه موتور میتوانست تا 9,500 rpm دور بگیرد. فراری در فوریهٔ 2022 پذیرش سفارشات خرید 812 را متوقف کرد و قرار است جانشین آن چند روز دیگر در حاشیهٔ گرند پری فرمول یک میامی رونمایی شود. گفته شده این خودرو رسماً در تاریخ 2 می برابر با 13 اردیبهشت معرفی خواهد شد. طبق شایعات، این فراری جدید 850 اسب بخار قدرت خواهد داشت که یعنی 50 اسب بخار از سوپرفست بیشتر خواهد بود. برای یادآوری، 812 کامپتیزیونه 830 اسب بخار قدرت و 692 نیوتن متر گشتاور دارد.
F167 که انتظار میرود در نسخههای کوپه و روباز در میامی رونمایی شود، باید بسیاری از ویژگیهای اختصاصی کامپتیزیونه مثل سیستم فرمان گیری چرخهای عقب و جدیدترین نسخهٔ کنترل لغزش جانبی فراری را قرض بگیرد. هرچند شایعاتی به توسعهٔ یک نسخهٔ تولید محدود و ویژه از این خودرو با گیربکس دستی اشاره کردهاند اما به نظر نمیرسند صحت داشته باشند و بهاحتمالزیاد F167 به گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ ساخت مگنا مجهز میشود که جایگزین نمونهٔ هفت سرعتهٔ دوکلاچهٔ قبلی خواهد شد. این گیربکس که 8DCL900 نام دارد، اولین بار در SF90 برای کاربردهای موتور وسط و موتور جلو معرفی شد و در روما و 296 هم مورداستفاده قرار گرفت.
به گفتهٔ مگنا، این گیربکس که بهصورت ترنساکسل در عقب نصب میشود، میتواند تا 900 نیوتن متر گشتاور را تحمل کند که حدود 200 نیوتن متر از 812 کامپتیزیونه بیشتر است. با توجه به مقررات آلایندگی که هرروز سختتر میشوند، F167 میتواند آخرین محصول V12 فراری باشد. فعلاً مشخص نیست که موتور دوازده سیلندر F140 این شرکت هیبریدی خواهد شد یا نه ولی میدانیم که فراری تا بعد از سال 2030 همچنان به تولید پیشرانههای بنزینی ادامه خواهد داد.