معرفی فراری 12Cilindri شاهکار 12 سیلندر با طرح کلاسیک
ترکیب طراحی کلاسیک و آیرودینامیک مدرن، به شکلی هنرمندانه در محصولات فراری دیده میشود. برند اصیل ایتالیایی، تاکنون بسیاری از مدلهای جدید خود را با الهام از سوپراسپرتهای قدیمی ساخته و تحسین علاقهمندان را برانگیخته است.
موتور 6/5 لیتر V12 فراری با کد F140 سال 2002 برای انزو استفاده شد و حالا با بهبود فنی، روی 12سیلیندری (12Cilndri) نصب میشود. پیشرانهی تنفس طبیعی حالا 819 اسب بخار قدرت و 678 نیوتن متر گشتاور دارد. دور موتور مجاز به 9500 دور بردقیقه (rpm) میرسد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 2/9 ثانیه فراهم میکند.
پیشرانه، مشابه فراری 812 کامپتزیونه است که البته برای استاندارد جادهای، تنظیم شده. فناوری ATS فراری (Aspirated Torque Shaping) برای کنترل گشتاور 12سیلیندری استفاده میشود تا با تجهیزات الکترونیکی، روی هر دندهی گیربکس، بهترین عملکرد فراهم شود. سیستمهای کنترل شاسی، کشش و لغزش نیز برای این خودروی جدید، بازطراحی شدهاند.
دیگر شاهکار فراری، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک دبل کلاچ، نصب شده در عقب است که نسبت به 812 سوپرفست، 30 درصد سریعتر عمل میکند. حالا 12سیلیندری میتواند در زمان 7/9 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت این مدل، محدود شده به 340 کیلومتر برساعت خواهد بود.
ابعاد 12سیلیندری، کمی بزرگتر از 812 سوپرفست است؛ اما فاصله محوری حدود 2/5 سانتیمتر کوتاهتر خواهد بود. سبک طراحی این خودرو به دیتونا 365 ساخت 1968 و فراری روما شباهت دارد. پنل سیاه برای جداسازی چراغهای جلو، ابتکار جالب برای 12سیلیندری است و هماهنگی جالب با دیگر اجزا، مثل ادوات داخل سپر و ستون اصلی ایجاد میکند.
چرخهای جلو و عقب، 20 و 21 اینچ با تایرهای 275 و 315 میلیمتر هستند. خریدار میتواند تایرهای متفاوت از برندهای میشلن و گودیر را برای 12سیلیندری انتخاب کند. این خودرو از سال 2025 با دو مدل کوپه (سقف فلزی) و اسپایدر عرضه میشود. آستانه قیمت نیز، 423 و 466 هزار دلار خواهد بود. براساس اعلام رسانهها، تمام ظرفیت تولید 12سیلیندری حداقل برای 2 سال آینده، پیشفروش شده است.