مقایسه فراری 12 چیلیندری با 812 سوپرفست، پیشرانه فوق‌العاده، طراحی بحث‌برانگیز

سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 14:30
مطالعه 7 دقیقه
Ferrari-11
جدیدترین سوپر GT موتور جلوی فراری یعنی 12 چیلیندری در قیاس با سلف خود، 812 سوپرفست چگونه است؟ در ادامه این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
تبلیغات

812 سوپرفست خودرویی باورنکردنی بود. این نتیجهٔ دهه‌ها کار سخت مردان مارانلو بود تا فرمول سوپر GT به حد کمال برسانند. این خودرو و همتای کانورتیبل آن، 812 GTS نتیجهٔ همهٔ چیزهایی هستند که فراری از F12 برلینتا آموخت که خود بر پایهٔ تجربیات 599 فیورانو شکل گرفت. این شجره‌نامه منجر به ساخت خودرویی شد که رقیب واقعی نداشت. اونتادور یک گرند تورر نبود و بنتلی کانتیننتال هم بیشتر یک کوپهٔ لوکس است. 812 سوپرفست مثل F12 و 599 همیشه در لیگ خاص خود بوده است. بااین‌حال، در دوم می 2024، سوپرفست به مدلی متعلق به گذشته تبدیل شد زیرا بجای آن اهالی مارانلو در حاشیهٔ گرند پری فرمول یک میامی، مدل جدید 12 چیلیندری را رونمایی کردند. این خودرو روی کاغذ مشخصات چشمگیری دارد اما ابتدا قصد داریم در مورد طراحی آن صحبت کنیم که کاملاً بحث‌برانگیز است.

کپی لینک

طراحی

طراحی 812 سوپرفست بر اساس F12 برلینتا شکل گرفته بود که یکی از زیباترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. با نگاه به این ماشین نمی‌توانید مسحور خط شانهٔ سیال، گلگیرهای برآمده، چراغ‌های جلوی شیطانی و چراغ‌های دایره‌ای عقب نشوید. این طراحی‌ای نیست که یک شبه شکل گرفته باشد. این تکامل طراحی‌ای است که دهه‌ها طول کشیده تا به اینجا برسد؛ اما 12 چیلیندری هیچ شباهتی به 812 و F12 ندارد. این نشان‌دهندهٔ فاصله‌ای آشکار از زبان طراحی دو مدل قبلی است. هرچند شاید این طراحی جدید خوب به نظر برسد اما مطمئن نیستیم که برای برندی مثل فراری مناسب باشد. در 12 چیلیندری بجای خطوط نرم و منحنی شاهد خطوط تیز هستیم که کمی طول می‌کشد تا به آن عادت کنیم. در عقب نیز طراحی کاملاً جدیدی را می‌بینیم که هرچند بسیار مدرن به نظر می‌رسد اما بیشتر برای یک سوپراسپرت فراری مناسب است تا سوپر GT. به‌طورکلی، طراحی 12 چیلیندری بسیار ژاپنی به نظر می‌رسد تا ایتالیایی. این خودروی زشتی به‌حساب نمی‌آید اما چیزی نیست که بسیاری از طرفداران فراری انتظار داشتند.

کپی لینک

داخل

برخلاف بیرون، داخل 12 چیلیندری ما را به یاد کابین 812 سوپرفست می‌اندازد هرچند که طرح کلی داخل خودرو بیشتر یادآور چیزی است که در روما و پوروسانگوئه دیدیم. چه دوست داشته باشید چه نه، فراری تکنولوژی‌های زیادی را به کابین سوپر GT جدید خود تزریق کرده که ازجملهٔ آن‌ها می‌توانیم به سه نمایشگر شامل صفحه‌نمایش لمسی مرکزی 12.25 اینچی، صفحه آمپر دیجیتالی 15.6 اینچی و نمایشگر 8.8 اینچی سرنشین، کنترل‌های خازنی روی فرمان، پد شارژر بی‌سیم و موارد سفارشی مثل سیستم صوتی 1500 واتی برمستر با 15 بلندگو اشاره کرد. به‌طورکلی، اگر کابین 812 سوپرفست را دوست داشتید، در داخل 12 چیلیندری هم احساس خوبی خواهید داشت ولی بااین‌حال دلمان برای دریچه‌های تهویهٔ دایره‌ای سوپرفست تنگ خواهد شد زیرا ظرافت بیشتری داشتند. از سوی دیگر، هرچند ممکن است کابین 12 چیلیندری پر از نمایشگر احساس شود اما از این لحاظ نمی‌توان به فراری خرده گرفت زیرا مطابق با دنیایی است که هم‌اکنون در آن زندگی می‌کنیم.

کپی لینک

پرفورمنس

زیر کاپوت 812 سوپرفست یک پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی قرار دارد که 800 اسب بخار قدرت و 718 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. 812 ظرف تنها 2.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به حداکثر سرعت 340 کیلومتر بر ساعت دست میابد. 12 چیلیندری از نسخهٔ اصلاح‌شده‌ای از همان موتور استفاده می‌کند که قدرت آن به 830 اسب بخار افزایش پیدا کرده اما گشتاور به 678 نیوتن متر کاهش یافته است. انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ SF90 صورت می‌گیرد درحالی‌که روی کاغذ شتاب صفرتاصد خودرو نسبت به 812 تغییری نداشته است.

کپی لینک

اسپایدر در برابر GTS

به جرأت می‌توان گفت در طراحی بیرونی نسخهٔ اسپایدر 12 چیلیندری اسپایدر مشکل بزرگ‌تری به چشم می‌خورد زیرا زبان طراحی بحث‌برانگیز آن بجای اینکه منسجم‌تر به نظر برسد، حالت نصف‌شده از وسط به بیننده می‌دهد. به همین دلیل، ظاهر 812 GTS را بیشتر می‌پسندیم. بااین‌حال، در 12 چیلیندری به لطف برآمدگی‌های پشت سرنشینان، فضای سر بهبود پیدا کرده است. به گفتهٔ فراری، کابین این خودرو حتی هنگام پایین بودن سقف هم بسیار ساکت است و امکان صحبت کردن معمولی سرنشینان را هنگام حرکت با سرعتی بیش از 200 کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند.

کپی لینک

نام

فراری به‌منظور ادای احترام به پیشرانهٔ V12 افسانه‌ای خود، نام 12Cilindri را برای سوپر GT جدیدش انتخاب کرده که به معنای 12 سیلندر است و در ایتالیایی دودیچی چیلیندری (Dodici Cilindri) تلفظ می‌شود. هرچند انتخاب این نام دلیل جالبی دارد اما فکر نمی‌کنیم بهترین ایده باشد. فراری معمولاً نام‌های هیجان‌انگیزی برای خودروهای خود انتخاب می‌کند و 12 چیلیندری برخلاف 812 سوپرفست نام چندان خلاقانه ندارد. خودرویی مثل این حداقل به یک پسوند جذاب مثل سوپرفست یا برلینتا نیاز دارد.

کپی لینک

نتیجه‌گیری

کسانی که خواهان گرند تورر جدید فراری هستند قطعاً سراغ دودیچی چیلیندری خواهند رفت زیرا این خودروی جدیدتری است و توجهات بیشتری را به خود جلب خواهد کرد ولی نمی‌توانیم بگوییم بهتر از 812 سوپرفست است زیرا روی کاغذ پیشرفت‌های آن بسیار اندک به نظر می‌رسد؛ بنابراین، اگر 812 را در اختیار داشته باشیم، بجای تعویض با دودیچی چیلیندری ترجیح می‌دهیم آن را نگه داریم.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

812 سوپرفست

دودیچی چیلیندری

پیشرانه

6.5 لیتری V12

6.5 لیتری V12

قدرت

800 اسب بخار

830 اسب بخار

گشتاور

718 نیوتن متر

678 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

وزن

1630 کیلوگرم

1560 کیلوگرم

شتاب صفرتاصد

2.9 ثانیه

2.9 ثانیه

حداکثر سرعت

340 کیلومتر/ساعت

340 کیلومتر/ساعت

 

[poll id="194"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.