مروری بر اجداد فراری F80، از 288 GTO تا لافراری

شنبه 28 مهر 1403 - 11:30
مطالعه 6 دقیقه
Ferrari-7
پرچم‌داران تولید محدود فراری که با 288 GTO آغاز و به F80 ختم شده است، همواره سطح تازه‌ای از قدرت و سرعت را در مارانلو به نمایش گذاشتند.
تبلیغات

فراری F80 که به‌تازگی معرفی شده است، با پیشرانهٔ هیبریدی 1200 اسب بخاری خود، دنیای هایپرکارها را تکان داده و با تولید 799 دستگاه هرکدام با قیمت حدود 4 میلیون دلار، هشتادمین سالگرد تأسیس فراری را جشن می‌گیرد. این ارقام حتی در دوران هایپرکارهای فوق‌سریع و چند میلیون دلاری هم قابل‌توجه هستند ولی برای فراری چیز جدیدی به‌حساب نمی‌آیند زیرا این برند برای چهار دهه، سوپرکارهای منحصربه‌فرد، قدرتمند و تولید محدودی را برای خریداران وفادار خود ارائه کرده است. این سنت در سال 1984 با 288 GTO آغاز شد. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه مروری بر داستان تمام هایپرکارهای پرچم‌دار فراری داشته باشیم که منجر به خلق F80 شدند.

کپی لینک

فراری 288 GTO سال 1984

پیشرانه

2.9 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

400 اسب بخار

گشتاور

296 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

4.9 ثانیه

تعداد ساخت

279 دستگاه

ارزش امروز

4 میلیون یورو

جد بزرگ سلسله ابرخودروهای تولید محدود و گران‌قیمت فراری به 288 GTO سال 1984 بازمی‌گردد. این اولین خودروی فراری بود که به پیشرانهٔ V8 توئین توربو مجهز شد. این یک موتور 2.9 لیتری با زاویهٔ 90 درجه بود که 400 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. 288 GTO با وجود شباهت به فراری 308 هم‌دورهٔ خود که توسط پینین‌فارینا طراحی شده بود، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی بهره می‌برد که در دیگر فراری‌های آن زمان دیده نمی‌شد. ازجملهٔ این ویژگی‌ها می‌توان به بدنه‌ای از جنس کامپوزیت و کولار، نصب پیشرانه به شکل طولی و وزن تنها 1160 کیلوگرم اشاره کرد. از 288 GTO مجموعاً 279 دستگاه ساخته شد که هرکدام 194 میلیون لیره معادل 310 هزار یوروی امروز قیمت داشتند ولی این خودرو امروز در حراجی‌ها با قیمتی بیش از 4 میلیون یورو خریدوفروش می‌شود.

کپی لینک

فراری F40 سال 1987

پیشرانه

2.9 لیتری V8 توئین توربو

قدرت

478 اسب بخار

گشتاور

577 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

4.1 ثانیه

تعداد ساخت

1,331 دستگاه

ارزش امروز

3.5 میلیون یورو

شاید از روی ظاهر مشخص نباشد ولی F40 یک تکامل افراطی از 288 GTO بود. در این خودرو همچنان همان پیشرانهٔ 2.9 لیتری V8 توئین توربو با زاویهٔ 90 درجه و بدنهٔ کامپوزیتی حفظ شده بود ولی حالا از کولار و فایبرگلاس بیشتر استفاده شده و جای شیشه‌ها را پلکسی‌گلاس گرفته بود. کابین خودرو هم با تسمه‌های لاستیکی بجای دستگیرهٔ در، شبیه خودروهای مسابقه‌ای به نظر می‌رسید. قدرت پیشرانه حالا به 478 اسب بخار افزایش یافت که در کنار وزن 1250 کیلوگرمی، شتاب صفرتاصد 4.1 ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. از F40 تعداد 1,331 دستگاه ساخته شد که در سال 1987 هرکدام 373 میلیون لیره یا حدود 500 هزار یوروی امروز قیمت داشتند. امروز اما ارزش F40 به 3.5 میلیون یورو رسیده است.

کپی لینک

فراری F50 سال 1995

پیشرانه

4.7 لیتری V12

قدرت

520 اسب بخار

گشتاور

470 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته دستی

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

3.9 ثانیه

تعداد ساخت

349 دستگاه

ارزش امروز

5 میلیون یورو

با F50، ترکیب فنی ابرخودروهای پرچم‌دار فراری با تکامل دنیای مسابقات تغییر کرد و پرچم‌دار مارانلو به یک خودروی فرمول یک جاده‌ای تبدیل شد. بدنهٔ اسپایدر مانند F50 که روی یک شاسی فیبر کربنی لوله‌ای قرار گرفته بود، یک پیشرانهٔ 4.7 لیتری V12 تنفس طبیعی با زاویهٔ باریک 65 درجه و پنج سوپاپ در هر سیلندر را پنهان کرده بود. نتیجه، یک سوپرکار روباز با موتور فرمول یک بود که 520 اسب بخار قدرت داشت و ظرف 3.9 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسید. F50 در زمان تولید حدود 852 میلیون لیره معادل 770 هزار یوروی امروز قیمت داشت. مجموعاً 349 دستگاه از این ماشین ساخته شد که اکنون ارزش آن‌ها در حراجی‌ها به 5 میلیون یورو رسیده است.

کپی لینک

فراری انزو سال 2002

پیشرانه

6.0 لیتری V12

قدرت

660 اسب بخار

گشتاور

657 نیوتن متر

گیربکس

6 سرعته سکوئنشال

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

3.6 ثانیه

تعداد ساخت

400 دستگاه

ارزش امروز

5.5 میلیون یورو

این سوپرکار جدید که برای ادای احترام به انزو فراری، انزو نام گرفت، با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های پیشرانهٔ سال 2002 و طراحی پینین‌فارینا مثل گذشته، توسعه پیدا کرد. این خودرو کاملاً از فیبر کربن ساخته شده و به یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 تنفس طبیعی با 660 اسب بخار قدرت مجهز بود که شتاب صفرتاصد 3.65 ثانیه‌ای را فراهم می‌کرد. از انزو 400 دستگاه ساخته شد که هرکدام 665 هزار یورو معادل 950 هزار یوروی امروز قیمت داشتند. ارزش امروز انزو در بین کلکسیونرها اما به رقم چشمگیر 5.5 میلیون یورو رسیده است.

کپی لینک

فراری لافراری سال 2013

پیشرانه

6.3 لیتری V12 هیبرید

قدرت

963 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

شتاب صفرتاصد

3.0 ثانیه

تعداد ساخت

500 + 210 دستگاه

ارزش امروز

3.5 میلیون یورو

لافراری که ترکیبی از سوپرکار و هایپرکار محسوب می‌شد، در سال 2013 بهترین‌های مارانلو را به رخ جهانیان کشید. بدنهٔ زیبای لافراری که توسط تیمی به رهبری «فلاویو مانزونی» شکل گرفته بود، از فیبر کربن و کولار ساخته شد و یک پیشرانهٔ 6.3 لیتری V12 تنفس طبیعی را پنهان کرده بود. یک موتور الکتریکی و سیستم هیبریدی KERS هم این پیشرانه را همراهی می‌کردند و مجموع قدرت را به 963 اسب بخار می‌رساندند. علاوه بر 500 دستگاهی که از لافراری ساخته شد، فراری نسخهٔ تارگا را هم با نام آپرتا در 210 دستگاه تولید کرد که در زمان تولید به ترتیب 1.2 و 1.6 میلیون یورو قیمت داشتند. امروز اما لافراری آپرتا حداقل 3.5 میلیون یورو قیمت دارد.

کپی لینک

فراری F80 سال 2024

پیشرانه

3.0 لیتری V6 توئین توربو هیبرید

قدرت

1200 اسب بخار

گشتاور

-

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

شتاب صفرتاصد

2.2 ثانیه

تعداد ساخت

799 دستگاه

ارزش امروز

3.6 میلیون یورو

F80 با قوای محرکهٔ هیبریدی 1200 اسب بخاری که نقطهٔ اوج ابرخودروهای امروزی را نشان می‌دهد، وارث شایستهٔ دودمان ابرخودروهای پرچم‌دار مارانلو محسوب می‌شود. این بار، فراری برای ساخت هایپرکار جدید خود هم از فرمول یک و هم از خودروهای مسابقه‌ای استقامتی الهام گرفته است. منظور، خودروی مسابقه‌ای 499P است که در سال 2023 و 2024 برنده مسابقه 24 ساعته لمان شد. قوای محرکهٔ F80 از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو با 900 اسب بخار قدرت به همراه سه موتور الکتریکی تشکیل شده و برای اولین بار، پرچم‌دار تولید محدود مارانلو را به خودرویی چهارچرخ محرک تبدیل کرده است. قیمت F80 که از سال 2025 به خریداران تحویل داده خواهد شد، از 3.6 میلیون یورو آغاز می‌شود که این هم رکورد دیگری برای فراری به‌حساب می‌آید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.