چرا در هایپرکار فراری F80 بجای پیشرانه V12 از V6 استفاده شد؟

دوشنبه 30 مهر 1403 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
ferrari-f80
فراری پس از سه پرچم‌دار V12، در جدیدترین هایپرکار خود تعداد سیلندرها را به نصف کاهش داده و از این تصمیم خود دفاع کرده است.
تبلیغات

فراری چند روز پیش از هایپرکار جدید خود با نام F80 رونمایی کرد تا شجره‌نامهٔ پرچم‌داران مارانلو همچنان ادامه پیدا کند. بااین‌حال، غیر از طراحی بحث‌برانگیز F80، چیزی که بیشتر خشم طرفداران را برانگیخته، فقدان پیشرانهٔ V12 نمادین فراری است. از زمان F50، تمام هایپرکارهای پرچم‌دار فراری به پیشرانهٔ V12 مجهز بوده‌اند اما این شرکت در F80 سنت‌شکنی کرده و سراغ موتور V6 رفته که در کنار سیستم هیبریدی 1200 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

فراری اما از تصمیم خود برای نصف کردن تعداد سیلندرها دفاع کرده است. مدیر ارشد بازاریابی و ارتباطات این شرکت «انریکو گالیرا» در این رابطه گفته است:

ما این سؤال را پرسیدیم که آیا قرار است از نمادین‌ترین پیشرانه استفاده کنیم یا بالاترین پرفورمنس را ارائه کنیم و تصمیم گرفتیم بالاترین پرفورمنس را داشته باشیم. این کاری است که ما همیشه با سوپرکارهای خود انجام داده‌ایم. برای بهره‌مندی از بالاترین گزینهٔ پرفورمنس در آن زمان، فقط کافی است به F40 و موتور V8 توئین توربوی آن نگاه کنید.

هرچند F80 نصف اسلاف خود سیلندر دارد ولی بااین‌حال، اعداد و ارقام چشمگیری را به نمایش گذاشته است. موتور 3 لیتری V6 توئین توربوی این ماشین به‌تنهایی 900 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که سه موتور الکتریکی هم 300 اسب بخار به این رقم اضافه کرده و مجموع خروجی را به 1200 اسب بخار می‌رسانند که این قدرت از طریق سیستم e-AWD، به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. به لطف این نیرو، F80 ظرف 2.15 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و ظرف 5.75 ثانیه به 200 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

گالیرا همچنین در مورد سیستم هیبریدی F80 هم صحبت کرده و گفته است که فراری استفاده از قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی یا تمام الکتریکی را در نظر نداشته و قوای محرکهٔ کنونی F80 بهترین راه‌حل فنی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این هایپرکار جدید مجموعاً 9 موتور الکتریکی دارد که شامل یک موتور الکتریکی در عقب با 80 اسب بخار قدرت، دو موتور الکتریکی در جلو مجموعاً با 284 اسب بخار قدرت، دو موتور 48 ولتی روی شافت توربوشارژرها برای از بین بردن تأخیر توربو و چهار موتور 48 ولتی برای سیستم تعلیق فعال می‌شود. درهرحال، فقط ما طرفداران و علاقه‌مندان هستیم که نمی‌توانیم به خاطر فقدان پیشرانهٔ V12 در F80 انتقاد کنیم زیرا تمام 799 دستگاه این خودرو با وجود قیمت گزاف حدود 4 میلیون دلاری، قبلاً فروخته شده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.