درگ دیدنی مثلث مقدس هایپرکارها! پورشه 918، فراری لافراری و مک‌لارن P1

دوشنبه 4 فروردین 1404 - 12:30
مطالعه 3 دقیقه
Untitled-4
کمی بیش از یک دهه پیش، فراری، پورشه و مک‌لارن تثلیث مقدس هایپرکارها را ایجاد کردند و حالا این سه هایپرکار پس از سال‌ها دوباره باهم ملاقات کرده‌اند.

از لحاظ وزن، برتری با مک‌لارن P1 است. این خودرو 1490 کیلوگرم وزن دارد درحالی‌که فراری لافراری با 1585 کیلوگرم و پورشه 918 با 1675 کیلوگرم، سنگین‌تر هستند. دلیل وزن سبک‌تر مک‌لارن، استفاده از باطری 4.7 کیلووات ساعتی است درحالی‌که پورشه به باطری بزرگ‌تر 6.8 کیلووات ساعتی مجهز است و فراری از سیستم بازیابی انرژی جنبشی برگرفته از فرمول یک در کنار پیشرانهٔ 6.3 لیتری V12 تنفس طبیعی استفاده می‌کند. این ترکیب با تولید 963 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور، هایپرکار ایتالیایی‌ها را به قوی‌ترین عضو جمع تبدیل می‌کند.

از سوی دیگر، پورشه از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک بهره می‌برد. قوای محرکهٔ 918 از یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 تنفس طبیعی به همراه دو موتور الکتریکی روی محورهای جلو و عقب تشکیل شده است که مجموعاً 887 اسب بخار قدرت و 1280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. مک‌لارن P1 با پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربو در کنار یک موتور الکتریکی که مجموعاً 916 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد، کمی از پورشه قوی‌تر است ولی مثل فراری، تمام نیرو را به چرخ‌های عقب می‌فرستد که باعث می‌شود در برابر رقیب آلمانی شانسی نداشته باشد.

در این مسابقه که در جاده‌ای پر از گردوخاک در امارات برگزار شده، همان‌طور که انتظار می‌رفت، در درگ از حالت سکون پورشه بلافاصله جلو افتاد درحالی‌که فراری و مک‌لارن حتی در دنده سه هم هنوز هرزگردی داشتند. درنهایت، لافراری با تایم 11.1 ثانیه که هنوز هم رقم قابل‌احترامی است، آخر شد و پس‌ازآن مک‌لارن با 10.5 ثانیه در جایگاه دوم قرار گرفت درحالی‌که 918 پس از 10.2 ثانیه به خط پایان رسید. سپس نوبت به مسابقهٔ رولینگ اول رسید که از سرعت 15 کیلومتر بر ساعت آغاز شد و بازهم با پیروزی پورشه به پایان رسید. در رولینگ دوم که سرعت شروع به 50 کیلومتر بر ساعت افزایش یافت اما همه‌چیز تغییر کرد زیرا این بار لافراری بسیار بهتر از رقبای خود عمل کرد و پیروز شد و درحالی‌که مک‌لارن بازهم نتوانست جایگاهی بهتر از دوم کسب کند، پورشه آخر شد.

این تثلیث مقدس ممکن است دوباره تکرار شود زیرا فراری و مک‌لارن جانشین‌های لافراری و P1 را با نام‌های F80 و W1 معرفی کرده‌اند و هرچند هنوز خبری از جانشین 918 نیست ولی انتظار می‌رود پورشه هم هایپرکار جدید خود را با الهام از کانسپت الکتریکی Mission X طی سال‌های آینده معرفی کند.

کپی لینک

مشخصات فنی

مک‌لارن P1

فراری لافراری

پورشه 918 اسپایدر

پیشرانه

4.0 لیتری V8 توربو هیبریدی

6.3 لیتری V12 هیبریدی

4.6 لیتری V8 هیبریدی

قدرت

916 اسب بخار

1015 اسب بخار

887 اسب بخار

گشتاور

900 نیوتن متر

900 نیوتن متر

1280 نیوتن متر

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

7 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

چهارچرخ

وزن

1490 کیلوگرم

1585 کیلوگرم

1675 کیلوگرم

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.