فراری التریکا، اولین خودروی برقی فراری پاییز امسال رونمایی می‌شود

جمعه 29 فروردین 1404 - 06:30
مطالعه 3 دقیقه
Ferrari-EV-1
فراری پس از سال‌ها توسعه سرانجام در اکتبر 2025 (مهر 1404) از اولین خودروی برقی خود با نام احتمالی التریکا رونمایی خواهد کرد.

سال 2025 برای فراری سالی سرنوشت‌ساز خواهد بود. این برند نه‌تنها در فرمول یک به دنبال موفقیت است بلکه در روز 9 اکتبر برابر با 17 مهر 1404 از اولین خودروی برقی خود با نام احتمالی التریکا رونمایی خواهد کرد. اگرچه ایده یک فراری برقی ممکن است برای طرفداران سنتی این برند عجیب باشد اما فراری سال‌هاست که با فناوری‌های هیبریدی و برقی در فرمول یک و خودروهای جاده‌ای، این مسیر را هموار کرده است. «جان الکان»، رئیس فراری، در مجمع سالانه سهام‌داران اعلام کرد:

الکتریکی‌سازی مسیری است که ما دهه‌هاست دنبال می‌کنیم، از فرمول یک تا خودروهای اسپرت. ما بسیار هیجان‌زده‌ایم که فراری التریکا را رونمایی کنیم.

هرچند فراری جزئیات زیادی از التریکا منتشر نکرده اما تصاویر جاسوسی نشان می‌دهند که این خودرو به‌احتمال‌زیاد یک کراس‌اوور هاچ‌بک مانند با چهار در خواهد بود، نه یک سوپراسپرت تمام‌عیار. التریکا مجهز به فناوری «دستگاه بازتولید صدا» است که در سال 2023 ثبت اختراع شد و می‌تواند صدای موتورهای بنزینی فراری را شبیه‌سازی کند، حرکتی که برای جلب رضایت طرفداران سنتی طراحی شده است. الکان تأکید کرد که تمام اجزای کلیدی برقی، ازجمله ماژول‌های باتری، محورهای الکتریکی، اینورترها و موتورهای برقی در مارانلو طراحی و ساخته می‌شوند که نشان‌دهنده تعهد فراری به حفظ اصالت ایتالیایی است.

فراری برای آماده‌سازی التریکا ، سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در الکتریکی‌سازی انجام داده است. این شرکت در آوریل 2024، آزمایشگاه E-Cells را با همکاری دانشگاه بولونیا و شرکت NXP راه‌اندازی کرد تا دانش خود را در زمینه مواد و خواص شیمیایی و فیزیکی سلول‌های لیتیومی ارتقا دهد. فراری همچنین در سال گذشته 200 اختراع مرتبط با باتری ثبت کرده است. در ژوئن 2023 نیز فراری کارخانه e-building را افتتاح کرد که محل تولید نسل بعدی خودروهای این برند، ازجمله التریکا، خواهد بود. این تعهد به تولید داخلی، هویت ایتالیایی فراری را حتی در عصر الکتریکی‌سازی حفظ می‌کند.

خودروهای هیبریدی فراری، مانند SF90 استراداله، با وجود انتقادات اولیه، فروش بالایی را تجربه کردند اما التریکا با چالشی بزرگ‌تر روبه‌روست یعنی جلب رضایت طرفدارانی که فراری را با غرش موتورهای V8 و V12 می‌شناسند. طراحی کراس‌اوور و فقدان پیشرانه بنزینی ممکن است برای برخی ناامیدکننده باشد اما فراری با شبیه‌سازی صدا و حفظ عملکرد اسپرت، سعی دارد این خلأ را پر کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.