رونمایی از فراری 296 اسپشاله با 868 اسب بخار قدرت

سه‌شنبه 9 اردیبهشت 1404 - 12:58
مطالعه 6 دقیقه
ferrari 296 speciale (2)
فراری 296GTB یکی از سریع‌ترین سوپراسپرت‌های دنیا است و حالا با نسخه‌ی اسپشاله، قوی‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

هیچ‌کس پس از رانندگی با فراری 296 GTB هیبریدی با 819 اسب بخار نمی‌گوید: «این ماشین به وزن کمتر و قدرت بیشتر نیاز دارد». هیچ‌کس. به جز، مهندسان فراری.

فراری 296 اسپشاله جدید 60 کیلوگرم سبک‌تر شده و قدرت آن به 868 اسب بخار افزایش یافته است. این اعداد برای یک فراری مدرن که از قبل بسیار قدرتمند بود، زیاد نیستند، اما نسخه‌ی ویژه (اسپشاله) به معنی کیفیت رانندگی بهتر و ارزش کلکسیونی بالاتر است.

نیروی عمود بر سطح خودرو (داون فورس) در سرعت 240 گیلومتر برساعت 20 درصد افزایش یافته، ارتفاع کمتر شده و مانورهای سریع‌تر در پیچ‌ها فراهم است. ترمز و فرمان هم با دقت بیشتری عمل می‌کند و تیتانیوم بیشتری نسبت به یک ایرباس A380 دارد. همچنین به‌صورت کانورتیبل (روباز) هم عرضه می‌شود. البته کانورتیبلی که 50 کیلوگرم سنگین‌تر از مدل کوپه خواهد بود.

فراری 296 اسپشاله کوپه برای طرفداران واقعی خواهد بود.  یک شجره‌نامه پرافتخار برای ارجاع وجود دارد - این مدل بیانگر نسل 296 از خودروهایی مانند 360 چلنج استراداله، F430 اسکودریا، 458 اسپشاله و 488 پیستا است. هیچ‌کدام از این‌ها را از گاراژ رویایی‌تان بیرون نمی‌اندازید. فرمول این خودروها تا حد زیادی از همان‌ها گرفته شده است: سبک‌تر، سریع‌تر، بیشتر. اما قطعاً در جهت رضایت از رانندگی تنظیم شده است.

افزایش قدرت برای یک خودروی هیبریدی توربوشارژ چندان چشمگیر نیست؛ 36 اسب بخار از موتور با استراتژی‌های مختلف تقویت توربوها - الهام گرفته از نقشه‌بندی خودروی 296 چلنج - و مجموعه‌ای از پیستون‌های فورج‌شده و میل‌لنگ‌های تیتانیومی به دست آمده است. موتور الکتریکی که بین موتور 3.0 لیتری V6 و گیربکس هشت‌سرعته قرار دارد، حالا 177 اسب بخار قدرت دارد و در مجموع 868 اسب بخار تولید می‌کند، یعنی 49 اسب بخار بیشتر از GTB. این موتور حالا گشتاور بیشتری به گیربکس می‌دهد تا تعویض دنده‌ها سریع‌تر و «احساسی‌تر» شوند.

در مورد کاهش وزن سپرهای کربنی، کاور موتور و چرخ‌ها (چرخ‌های فورج‌شده سبک به‌صورت استاندارد) اختیاری هستند، اما استفاده سخاوتمندانه از تیتانیوم برای قطعات داخلی موتور، پیچ‌های سرسیلندر، تمام اتصالات، فنرها (روی کمک‌فنرهای مولتی‌ماتیک)، اگزوز و قطعات دیگر، باعث کاهش وزن شده است، در حالی که بلوک موتور و محفظه میل‌لنگ تراشیده شده‌اند تا فلز اضافی حذف شود. حتی توربو هم سبک‌تر شده. اما مثل هر فراری دیگری، برای رسیدن به وزن خشک 1,410 کیلوگرم (1,460 کیلوگرم برای اسپایدر) باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

ظاهر فراری 296 اسپشاله هم متفاوت است. قسمت جلویی حالا یک «دمپر آیرودینامیک» دارد که هوا را از سپر جلو به زیر خودرو و بالای کاپوت جلویی و روی شیشه هدایت می‌کن. دریچه‌های روی قوس چرخ‌های جلویی و بالچه‌های کوچک در پشت ورودی‌های هوای عقب در پنل‌های سه‌چهارم عقب وجود دارند که هوای چرخ‌های عقب را خنک می‌کنند.

این بال‌های آیرودینامیکی نه‌تنها عقب خودرو را پایدار می‌کنند و نیروی رو به پایین اضافی فراهم می‌کنند، بلکه با اسپویلر عقب فعال هماهنگ هستند که مشابه GTB کار می‌کند.

هدف اصلی اینجا لزوماً اعداد نیستند. فراری معتقد است پنج پارامتر قابل اندازه‌گیری وجود دارد که اگر آن‌ها را افزایش دهید، رضایت از رانندگی بیشتر می‌شود: شتاب جانبی و طولی، سرعت تعویض دنده، قدرت ترمز و صدا. همه این‌ها در 296 اسپشاله به درجات مختلفی افزایش یافته‌اند. البته اعداد هم قابل چشم‌پوشی نیستند - صفر تا صد کیلومتر برساعت در 2.8 ثانیه، حداکثر سرعت بیش از 330 کیلومتر برساعت، زمان لپ در پیست فیورانو یک دقیقه و 19 ثانیه در مقایسه با یک دقیقه و 21 ثانیه GTB. این تفاوت در چنین پیست کوچکی کم نیست.

حالت جدیدی به نام «کوالیفای /Qualify» هم وجود دارد که تقویت موتور الکتریکی را هنگام خروج از پیچ‌ها مدیریت می‌کند تا زمان لپ را کاهش دهد. سیستم‌های کنترلی می‌توانند قدرت را تنظیم کنند تا همیشه نیرویی ارائه شود که بدون جوش آوردن سیستم حفظ شود. یک نمایشگر خاص هم در سمت راست دورشمار وجود دارد که نشان می‌دهد چند "بوست" اضافی باقی مانده است.

خبر خوب این که فراری 296 اسپشاله تولید محدود نیست. هرچند زمان تولید محدود است (که به‌طور ذاتی تعداد را محدود می‌کند) و باید مشتری «فعال» فراری باشید - یعنی در پنج سال گذشته یک فراری خریده باشید تا بعد از تایید هویت در لیست انتظار قرار بگیرید. پس اگر 407,000 یورو برای کوپه یا 462,000 یورو برای اسپایدر دارید، خوش‌شانس هستید - البته قیمت‌ها بسته به مالیات محلی (و تعرفه‌ها) متفاوت است.

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.