مقایسه فراری 296 اسپشاله با 458 اسپشاله، یک دهه اختلاف، یک دنیا تفاوت

پنج‌شنبه 25 اردیبهشت 1404 - 08:30
مطالعه 4 دقیقه
Ferrari-1
فراری 296 اسپشاله را در برابر یکی از افسانه‌ای‌ترین مدل‌های تاریخ فراری قرار داده‌ایم تا ببینیم آیا این مدل جدید شایستگی نام اسپشاله را دارد یا نه.

فراری ۴۵۸ اسپشاله که بسیاری آن را بهترین فراری تنفس طبیعی دو دهه اخیر و شاید برترین مدل V8 این برند می‌دانند، در سال ۲۰۱۵ تولیدش متوقف شد و نشان اسپشاله را محو کرد. حالا، پس از یک دهه، این نشان با فراری ۲۹۶ اسپشاله، قدرتمندترین خودروی دیفرانسیل عقب تاریخ فراری، بازگشته است. تکرار نام‌گذاری در فراری نادر است و تنها GTO چنین سابقه‌ای دارد. پس چگونه ۲۹۶ اسپشاله در برابر ۴۵۸ اسپشاله که میراثی پرافتخار دارد قد علم می‌کند؟

کپی لینک

طراحی و آیرودینامیک

فراری ۴۵۸ اسپشاله، با طراحی پینین‌فارینا و مرکز طراحی فراری، بدنه‌ای مسحورکننده با خطوط برجسته، نمای جلوی تهاجمی و چراغ‌های متمایز دارد. نسبت به ۴۵۸ ایتالیا، سپر جلوی کامپوزیتی، اگزوز دوگانه عقب و شیشه جلوی نازک‌تر، وزن را به ۱۲۹۰ کیلوگرم (در برابر ۱۳۸۰ کیلوگرم ایتالیا) کاهش داد. فلپ‌های فعال هوا در جلو، باله‌های سپر، اسپویلر بزرگ عقب و فلپ‌های عقب، آیرودینامیک را بهبود داده و ضریب درگ را کاهش دادند. فراری ۲۹۶ اسپشاله نیز بر پایه ۲۹۶ GTB، با الهام از خودروهای مسابقه‌ای فراری، بازطراحی شده است. کاپوت حجیم‌تر، اسپلیتر جلوی بزرگ‌تر، ورودی‌های هوای عریض‌تر، دریچه‌های جدید کاپوت، باله‌های جانبی و بدنه عریض‌تر، ظاهری تهاجمی‌تر خلق کرده‌اند. این مدل در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت، ۴۳۵ کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که ۲۰ درصد بیشتر از 296 GTB است. عناصر آیرودینامیکی مانند باله‌های عمودی و المان‌های عقب از ۲۹۶ چلنج و FXX K الهام گرفته‌اند.

کپی لینک

پیشرانه و پرفورمنس

فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور ۴.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی، صدایی مسحورکننده از اگزوز دوگانه تولید می‌کند. این موتور، با همان حجم ۴۵۸ ایتالیا، اما با تغییرات گسترده در اجزای داخلی و سیستم مدیریت، ۳۵ اسب بخار بیشتر (۶۰۵ اسب بخار) و ۸ کیلوگرم وزن کمتر دارد هرچند که گشتاور 540 نیوتن متری آن با 458 ایتالیا یکسان است. سیستم احتراق پیشرفته، افزایش نسبت تراکم، دینامیک سیال بهبودیافته، پروفیل‌های جدید میل‌سوپاپ، پیستون‌های سبک‌تر، میل‌لنگ بازطراحی‌شده و ورودی فیبر کربنی، از فناوری فرمول یک بهره گرفته‌اند. فراری ۲۹۶ اسپشاله از موتور 3 لیتری V6 توئین توربو با موتور الکتریکی استفاده می‌کند که پیش‌تر در 296 GTB دیده بودیم. این پیشرانه، با قطعاتی از جنس فولاد نیتریده و الهام از موتوراسپرت، سبک‌تر و کارآمدتر شده و به‌تنهایی ۷۰0 اسب بخار و ۷۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که 37 اسب بخار از 296 GTB بیشتر است. موتور الکتریکی هم مجموع خروجی را به 880 اسب بخار می‌رساند که به‌مراتب بیشتر از قدرت 458 اسپشاله است هرچند صدای موتور V8 تنفس طبیعی صدایی بی‌نظیر دارد.

کپی لینک

دینامیک رانندگی

فراری ۴۵۸ اسپشاله به لطف وزن کمتر و سیستم تعلیق پیشرفته با کمک‌فنرهای SCM-E، در پیست می‌درخشید. این خودرو با شتاب جانبی 1.33 جی و سیستم کنترل زاویه لغزش جانبی (SSC) که برای اولین بار معرفی شد، بیش‌فرمانی کنترل‌شده و مدیریت بهینه گشتاور را ارائه می‌کرد. ۴۵۸ اسپشاله پیست فیورانو را در یک دقیقه و 23.5 ثانیه طی کرد که نزدیک به زمان F8 تریبوتو بود فراری ۲۹۶ اسپشاله با تعلیق پیشرفته‌تر، شتاب جانبی بیشتری نسبت به 296 GTB دارد. کمک‌فنرهای مالتی‌ماتیک و سیستم‌های دینامیکی پیشرفته، هندلینگ را بهبود داده‌اند. این مدل پیست فیورانو را در یک دقیقه و 19 ثانیه طی کرده که هم‌تراز با SF90 استراداله است. ۲۹۶ اسپشاله در دینامیک رانندگی، به لطف فناوری مدرن، از ۴۵۸ پیشی می‌گیرد.

کپی لینک

جمع‌بندی

فراری ۴۵۸ اسپشاله با موتور V8 تنفس طبیعی و تولید محدود، هنوز در بازار دست‌دوم با قیمت‌های نجومی معامله می‌شود و نماد آخرین V8 بدون توربوی فراری است. فراری ۲۹۶ اسپشاله، جانشین معنوی آن، با عملکردی که از 296 GTB فاصله زیادی دارد، در کلاس خود بی‌رقیب است و حتی با پرچم‌داران فراری رقابت می‌کند. این مدل نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر فراری در یک دهه است، جایی که یک V6 هیبریدی می‌تواند خودروهایی با موتورهای دو برابر بزرگ‌تر را به چالش بکشد. بااین‌حال، ۴۵۸ اسپشاله به خاطر صدای بی‌نظیرش جایگاه ویژه‌ای دارد.

کپی لینک

مشخصات فنی

فراری 458 اسپشاله

فراری 296 اسپشاله

پیشرانه

4.5 لیتری V8

3.0 لیتری V6 توئین توربو هیبرید

قدرت

600 اسب بخار

830 اسب بخار

گیربکس

7 سرعته دوکلاچه

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

عقب

عقب

وزن

1395 کیلوگرم

1410 کیلوگرم

شتاب صفرتاصد

3.0 ثانیه

2.8 ثانیه

 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.