معرفی فراری آمالفی، جایگزین روما با طراحی جدید و پیشرانه V8
فراری جدیدترین محصول خود را رونمایی کرده است. این خودرو که آمالفی نام دارد، یک کوپه چهارنفره موتور جلو است که جایگزین روما شده و از بسیاری از عناصر طراحی آن بهره میبرد. نمای جلویی جدید، هماهنگ با زبان طراحی مدرن فراری و کابین بهروزشده از ویژگیهای برجسته آن هستند. از نظر ابعاد و تناسبات، آمالفی شباهت زیادی به روما دارد و بیشتر شبیه یک فیسلیفت به نظر میرسد. طراحی پوزهٔ کوسه که در مدلهایی مانند SF90 و دودیچی چیلیندری دیده شده، در آمالفی نیز بهکار رفته و یک نوار مشکی، دو چراغ جلوی باریک را به هم متصل میکند. در بخش عقب، چهار چراغ مجزا حفظ شدهاند، اما یک قطعه تزئینی مشکی، دو چراغ داخلی را به هم پیوند داده است.
تغییرات بزرگ در کابین آمالفی رخ داده است. فراری دکمههای لمسی خازنی فرمان که انتقادات زیادی به دنبال داشت را حذف کرده و به سراغ دکمههای فیزیکی واقعی رفته است. حتی دکمه استارت لمسی نیز جای خود را به یک دکمه فیزیکی تیتانیومی در سمت چپ داده است. زیر کاپوت، پیشرانه آشنای 3.8 لیتری V8 توئین توربو قرار دارد که حالا 20 اسب بخار نسبت به روما قویتر شده و 640 اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه گشتاور 760 نیوتن متری بدون تغییر باقیمانده است. نیروی موتور هم از طریق گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود.
فراری ادعا میکند که آمالفی در 3.3 ثانیه از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت میرسد و حداکثر سرعت آن 318 کیلومتر بر ساعت است. افزایش قدرت از طریق میل بادامکهای سبکتر، بلوک موتور با ماشینکاری دقیقتر، روغن با ویسکوزیته کمتر و تنظیمات جدید توربوشارژر حاصل شده است. به گفتهٔ فراری، افزایش عملکرد از طریق سیستم مدیریت پیشرفته توربوشارژر حاصل شده که امکان کنترل مستقل سرعت چرخش دو توربوشارژر را با کالیبراسیون اختصاصی و افزایش حداکثر سرعت توربو تا 171 هزار rpm فراهم کرده است. این رویکرد، پاسخگویی دریچه گاز و دقت کنترل فشار را بهبود میبخشد. واحد کنترل موتور جدید که پیشتر در مدلهایی مانند 296 GTB و پوروسانگوئه استفاده شده بود نیز پتانسیل کامل پیشرانه را آزاد کرده است.
آمالفی مجهز به فناوریهای پیشرفتهای است. سیستم ترمز با سیم که از مدلهای 296 و دودیچی چیلیندری به عاریت گرفته شده، حس بهتری به پدال ترمز میدهد. اسپویلر فعال عقب در سرعتهای بالا باز میشود تا پایداری را بهبود بخشد. فراری ادعا میکند که این بال در بالاترین حالت خود، در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، 110 کیلوگرم داونفورس تولید و تنها 4 درصد به مقاومت هوا اضافه میکند. نرمافزار Side Slip Control 6.1 فراری بهعنوان سیستم کنترل مرکزی، ورودیهای خودرو ازجمله زاویه فرمان، حرکات تعلیق و انحراف را مدیریت میکند تا حداکثر چسبندگی و عملکرد را در هر شرایط فراهم کند.
هنوز تاریخ دقیق عرضهٔ آمالفی اعلام نشده اما انتظار میرود تولید جانشین روما تا پایان سال آغاز شود درحالیکه مدت کوتاهی بعد نسخهٔ روباز هم ارائه خواهد شد. از قیمت این مدل جدید هم خبر نداریم ولی با توجه به قیمت 247 هزار دلاری روما، پیشبینی میشود قیمت پایه آمالفی به حدود 300 هزار دلار برسد.