حراج قویترین و کمیابترین فراری F40 با 760 اسب بخار و قیمت 9.5 میلیون دلار!
فراری معمولاً در برابر تغییرات خودروهایش بسیار سختگیر است اما گاهی اوقات نهتنها این تغییرات را میپذیرد، بلکه از آنها حمایت هم میکند. این فراری F40 مدل ۱۹۹۳، چهاردهمین نمونه از ۱۹ خودرویی است که برای مسابقات آماده شدهاند. این خودرو سال ۲۰۰۹ گواهی فراری کلاسیک را هم دریافت کرده است که اصالت موتور، گیربکس و بدنه را تأیید میکند. این F40 با قدرت خیرهکنندهٔ 760 اسب بخار، قدرتمندترین موتوری را دارد که تاکنون در یک F40 نصب شده است. این قدرت بسیار فراتر از نسخهٔ استاندارد است.
موتور V8 توئین توربوی F40 استاندارد ۴۷۸ اسب بخار تولید میکند که برای یک سوپراسپرت دهه 80 کافی است اما این عدد برای دانیل مارتین، مدیر وقت واردکننده فراری در فرانسه کافی نبود و درنتیجه، از جولیانو میکِلوتو ارتقاء F40 را خواست. میکِلوتو، جادوگر خودروهای رالی فراری، ۵۰ سال از عمر خود را صرف خلق مدلهای نمادین فراری مانند 288 GTO کرد. لانچیا استراتوس گروه ۴ نیز امضای این استاد را دارد. او ۱۹ دستگاه فراری F40 را آماده کرد که پسوند LM گرفتند شدند تا نشان دهند قصد رقابت در لمان را دارند. برای رعایت مقررات، موتورهای این خودروها تغییرات گستردهای مثل اینترکولرهای بزرگتر، میلسوپاپهای جدید، سیستم مدیریت سوخت ارتقاءیافته و افزایش فشار توربو را تجربه کردند. این تغییرات منجر به افزایش ۲۴۲ اسب بخار شد که قدرت را به ۷۲۰ اسب بخار رساند.
دیسکهای ترمز بزرگتر برمبو، رینگهای عریضتر با لاستیکهای نرمتر و ارتفاع کمتر خودرو نیز آن را در شرایط سخت، قابلاعتماد و قابلکنترل کرد. علاوه بر این، کاپوت جلو با دریچههای خنککننده بزرگتر بازطراحی شد، اسپویلر جلوی برای بهبود آیرودینامیک بهینه شد و ونتوری زیر بدنه و یک بال عقب بزرگ قابلتنظیم هم اضافه شدند. میکِلوتو و تیمش کابین را نیز بازسازی کردند و کمربندها و صفحه آمپر مسابقهای را به آن افزودند. این خودروها ابتدا برای رقابت در رویدادهای IMSA آمریکا آماده شدند اما نسخههای GTC برای سری فیا GT اروپا ساخته شدند. قدرت این نسخهها با ورودیهای هوای بزرگتر، به ۷۶۰ اسب بخار رسید که تقریباً ۳۰۰ اسب بخار بیشتر از نسخهٔ استاندارد بود.
این همان خودرویی است که ساتبیز ماه آینده در مونتری کالیفرنیا به حراج میگذارد. فاکتور کارخانه و گواهی فراری کلاسیک تأیید میکنند که این خودرو چهاردهمین نمونه از ۱۹ خودروی ساختهشده است. این F40 از پنجرههای کشویی پلکسیگلاس و رنگ روسو کورسا روی صندلیهای بهره میبرد. این مدل در دسامبر ۱۹۹۲ از خط تولید خارج شد و به والتر هاگمن، مجموعهدار فقید ساکن سوئیس تحویل داده شد. در می ۱۹۹۳، هاگمن در یک جلسه آزمایشی خصوصی در پیست موجلو دچار تصادف جزئی شد که آسیب عقب خودرو توسط میکِلوتو بهسرعت تعمیر شد.
تنها تغییر در این F40 طی سالها، تعویض رینگها با نمونههای منیزیمی OZ بزرگتر اما کمی باریکتر بود. میکِلوتو در سال ۲۰۱۴ بار دیگر این فراری F40 LM را برای بازسازی کامل در اختیار گرفت. او تعمیرات جزئی بدنه را انجام داد، موتور و گیربکس را بازسازی کرد و رنگ بدنه را به رنگ اصلی کارخانه بازگرداند. این خودروی همچنین بهتازگی از روسو کورسا در فلوریدا خارج شده است، جایی که سرویس اساسی با هزینه 67 هزار دلار انجام شد. این سرویس شامل تعویض مخازن سوخت، تسمههای تایم و دینام، شمعها، فیلترهای سوخت، باتری جدید و لاستیکهای جدید میشلن پایلوت اسپرت GT اسلیک S7M بود. اکنون این خودرو آماده است تا در حراجی ماه آینده ساتبیز در مونتری کالیفرنیا به هر کس که بهترین پیشنهاد را ارائه دهد، تعلق گیرد. انتظار میرود این فراری F40 LM مدل ۱۹۹۳ با قیمتی بین ۸.۵ تا ۹.۵ میلیون دلار به فروش برسد.