رکورد گرانترین فراری در حراجی شکسته شد، ۲۶ میلیون دلار برای SP3 دیتونا!
در اتفاقی شگفتانگیز در حراجی ساتبیز که در جریان هفته اتومبیل مونتری برگزار شد، یک فراری تک ساخت و مدرن توانست تمام رکوردهای پیشین را جابجا کند. این خودروی منحصربهفرد که یک دیتونا SP3 سفارشی با نام مستعار «۵۹۹+۱» است، با قیمت باورنکردنی ۲۶ میلیون دلار فروش رفت و به گرانترین فراری جدید فروختهشده در تاریخ حراجیها تبدیل شد. این فروش یک نقطهٔ عطف مهم محسوب میشود زیرا دنیای حراجیها معمولاً تحت سلطهٔ مدلهای کلاسیک و افسانهای فراری مانند 250 GTO قرار دارد اما این بار، یک اسب سرکش مدرن توانست سنتشکنی کند و نشان دهد که شاهکارهای امروزی نیز میتوانند با اسطورههای قدیمی رقابت کنند. تمام عواید حاصل از این فروش تاریخی، به بنیاد خیریهٔ فراری برای حمایت از پروژههای آموزشی و اجتماعی اهدا میشود.
فراری در ابتدا قصد داشت تنها ۵۹۹ دستگاه از مدل دیتونا SP3 تولید کند که تمام آنها بهسرعت توسط مشتریان خاص پیشخرید شدند؛ اما این شرکت، همانطور که پیشتر برای مدل لافراری انجام داده بود، تصمیم گرفت یک دستگاه اضافه با اهداف خیرخواهانه تولید کند. به همین دلیل این خودروی خاص، «۵۹۹+۱» نام گرفت. این خودرو صرفاً یک دستگاه اضافه نیست؛ بلکه یک اثر هنری است که توسط بخش شخصیسازی فراری، موسوم به Tailor Made، خلق شده است. بدنهٔ آن با یک رنگآمیزی نامتقارن و جسورانه از رنگ زرد خاص فراری و فیبر کربن براق پوشانده شده است.
همچنین برای اولین بار در تاریخ خودروهای جادهای فراری، یک گرافیک از لوگوی این شرکت از دماغه تا انتهای خودرو امتداد دارد. در داخل کابین نیز این خلاقیت ادامه پیدا میکند؛ روکش صندلیها از پارچهای به نام Q-Cycle ساخته شده که از تایرهای بازیافتی تولید میشود و بخشهایی از فرمان و صفحه آمپر با فیبر کربن باقیمانده از تیم فرمول یک فراری تزئین شده است.
دیتونا SP3 که در سال ۲۰۲۱ رونمایی شد، بخشی از سری محدود آیکونای فراری است؛ مجموعهای که با هدف ادای احترام به خودروهای مسابقهای نمادین این شرکت در گذشته طراحی میشود. الهامبخش اصلی SP3، خودروهای پروتوتایپ دههٔ ۱۹۶۰ مانند 330 P3/4 بودند؛ همان خودروهای مسابقهای زیبایی که در نبردی حماسی با فورد GT40، توانستند در مسابقه ۲۴ ساعته دیتونای سال ۱۹۶۷، هر سه سکوی اول تا سوم را برای فراری به ارمغان بیاورند.
قلب تپنده این هیولای مدرن، یک پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی است که از مدل ۸۱۲ سوپرفست به عاریت گرفته و تقویت شده است. این موتور بدون کمک هیچگونه سیستم هیبریدی یا توربوشارژر، قدرتی معادل ۸۴۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۷۰۰ نیوتنمتر تولید میکند. این قدرت از طریق یک گیربکس هفتسرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود و به SP3 اجازه میدهد تا در ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.