طرح خاص فراری در گرند پری مونزا به یاد نیکی لائودا
تیم فرمول یک فراری در آستانه گرند پری خانگی خود در مونزا، از یک لیوری (طرح رنگآمیزی) ویژه و خاطرهانگیز برای خودروهای خود رونمایی کرد. این اقدام برای گرامیداشت پنجاهمین سالگرد نخستین قهرمانی جهان نیکی لائودا، اسطوره اتریشی دنیای موتوراسپرت، انجام شده است؛ قهرمانیای که دقیقاً در همین پیست برای او و فراری رقم خورد. این طراحی جدید، بازآفرینی مدرنی از ظاهر خودروی افسانهای فراری 312T در سال ۱۹۷۵ است که مشخصههای اصلی آن شامل ایرباکس سفیدرنگ و شمارههای رانندگان با فونت کلاسیک میشود. علاوه بر این، نام رانندگان فعلی تیم، لوئیس همیلتون و شارل لکلرک، روی بدنهٔ کناری خودروها حک شده و آنها در طول آخر هفتهٔ مسابقه، لباسها و کلاههای آبیرنگ ویژهای به تن خواهند داشت.
نیم قرن پیش، در سال ۱۹۷۵، نیکی لائودا با کسب مقام سوم در گرند پری مونزا، توانست اولین عنوان قهرمانی جهان خود را قطعی کند. این موفقیت نهتنها او را به اولین قهرمان اتریشی پس از یوخن رینت تبدیل کرد، بلکه برای فراری نیز یک دستاورد بزرگ بود. در همان مسابقه، همتیمی لائودا، کلی رگاتزونی سوئیسی، به پیروزی رسید تا فراری پس از سالها انتظار، اولین قهرمانی تیمی (سازندگان) خود از سال ۱۹۶۴ را در مقابل چشمان طرفداران پرشورش جشن بگیرد. خودروی 312T به یکی از موفقترین ماشینهای تاریخ فراری تبدیل شد. لائودا دو سال بعد، در سال ۱۹۷۷ و تنها یک سال پس از تصادف وحشتناکش در نوربرگرینگ، دومین قهرمانی خود را نیز با نسخهٔ تکاملیافتهٔ همین خودرو (312TB) به دست آورد. این شاسی موفق در سال ۱۹۷۹ نیز با رانندگی جودی شکتر، یک قهرمانی دیگر برای فراری به ارمغان آورد.
اگرچه فراری همواره به رنگ قرمز سنتی خود وفادار بوده اما در سالهای اخیر، معرفی رنگآمیزیهای ویژه برای گرند پری ایتالیا به یک سنت تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۲، فراری با افزودن رگههایی از رنگ زرد، به شهر مودنا، زادگاه بنیانگذار شرکت، انزو فراری، ادای احترام کرد. سال گذشته نیز طراحی خودروها بهافتخار پیروزی تاریخی خودروی 499P در مسابقات ۲۴ ساعته لمان تغییر کرده بود. این دومین طرح ویژهٔ فراری در فصل جاری است؛ آنها پیشازاین در میامی نیز با ترکیبی از رنگهای قرمز، آبی و سفید به مناسبت سالگرد همکاری با حامی مالی خود، HP، در پیست حاضر شده بودند.