چرا سوپراسپرت جدید فراری ۸۴۹ تستاروسا هنوز از کوروت ZR1 ضعیفتر است؟
در دنیای ابرخودروها، قدرتی جدید و بیرحم از آمریکا ظهور کرده است. شورلت با رونمایی از کوروت C8 ZR1، هیولایی با ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت را به میدان فرستاده که مستقیماً تاجوتخت فراری و لامبورگینی را هدف گرفته است؛ اما پاسخ فراری به این تهدید، شگفتانگیز و معنادار بوده است: رونمایی از جانشین SF90 با قدرتی کمتر! به نظر میرسد اسب سرکش مارانلو، ترجیح میدهد این کابوی آمریکایی را اصلاً به رسمیت نشناسد. کوروت ZR1 جدید که در تابستان ۲۰۲۴ معرفی شد، یک شگفتی مهندسی است. قلب تپندهٔ این ماشین، پیشرانهٔ جدید LT7 با حجم ۵.۵ لیتر است که به لطف دو توربوشارژر، رسماً ۱۰۶۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۲۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
این قدرت عظیم از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخها منتقل میشود و شتاب صفر تا صد را در ۲.۳ ثانیه ممکن میسازد. مارک رویس، رئیس جنرال موتورز، با این خودرو به سرعت ۳۷۵ کیلومتر بر ساعت دست یافته و در پیست نوربرگرینگ تایم ۶ دقیقه و ۵۰.۷ ثانیه را به ثبت رسانده است؛ اما برگ برندهٔ اصلی کوروت ZR1، قیمت است. این خودرو در مدل ۲۰۲۵ با قیمتی حدود ۱۷۵ هزار دلار و در مدل ۲۰۲۶ با قیمت ۱۸۳ هزار دلار عرضه میشود. این در حالی است که فراری SF90 استراداله بیش از ۵۰۰ هزار دلار و نسخهٔ ویژهٔ آن یعنی SF90 XX، نزدیک به ۹۰۰ هزار دلار قیمت داشت. شورلت با این استراتژی، نشان داده که میتوان یک ابرخودروی تمامعیار را با قیمتی منطقی تولید کرد و لقب «قاتل فراری» را برای کوروت کاملاً برازنده کرده است.
با وجود چنین رقیب قدرتمندی اما فراری مسیری متفاوت را در پیش گرفته است. جانشین SF90 که با نام ۸۴۹ تستاروسا شناخته میشود، همچنان یک ابرخودروی پلاگینهیبریدی V8 خواهد بود اما تنها ۱۰۵۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت که کمتر از رقیب آمریکایی است. این تصمیم نمیتواند تصادفی باشد. مهندسان فراری بهسادگی میتوانستند قدرت را به بالای ۱۱۰۰ اسب بخار برسانند، اما این کار به معنای پذیرش کوروت بهعنوان یک رقیب مستقیم بود. فراری با این کار، بهطور ضمنی اعلام میکند که در لیگ دیگری بازی میکند و خود را با یک برند معمولی مانند شورلت مقایسه نمیکند.
تصور کنید یک خریدار فراری در نمایندگی، در حال انتخاب آپشنهایی است که قیمت خودروی نیم میلیون دلاریاش را به ۷۵۰ هزار دلار میرساند و فروشنده بخواهد آن را با یک شورلت ۲۰۰ هزار دلاری مقایسه کند! این کار به پرستیژ برند فراری لطمه میزند. به نظر میرسد فراری ترجیح میدهد نبرد سنتی خود را با لامبورگینی روئلتو با ۱۰۱۵ اسب بخار ادامه دهد و بهطور کامل وجود هیولای دیترویت را نادیده بگیرد، حتی اگر بداند در آیندهای نزدیک، نسخهٔ هیبریدی و چهارچرخ محرک کوروت با نام ZR1X و قدرت ۱۲۵۰ اسب بخار از راه خواهد رسید و معادلات را بیشازپیش به هم خواهد ریخت.
منبع: Autoevolution