اعلام مشخصات اولین فراری برقی، ۱۰۰۰ اسب بخار با تعویض دنده مجازی

شنبه 19 مهر 1404 - 07:00
مطالعه 3 دقیقه
مشخصات فراری الکتریکا برقی
فراری سرانجام از جزئیات اولین خودروی برقی خود پرده برداشت؛ یک هیولای ۱۰۰۰ اسب بخاری که تعریف جدیدی از سرعت و هیجان ارائه می‌دهد.
تبلیغات

راری سرانجام با انتشار مشخصات فنی اولین خودروی برقی خود، رسماً ورودش به عصر الکتریسیته را اعلام کرد. این ابرخودروی جدید که فعلاً با نام موقت الکتریکا شناخته می‌شود، قرار است با قدرتی فراتر از ۱۰۰۰ اسب بخار، شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت ۲.۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۱۰ کیلومتر بر ساعت، استانداردهای جدیدی را در دنیای خودروهای برقی تعریف کند. قلب تپندهٔ این اسب سرکش برقی، یک باتری ۸۰۰ ولتی با ظرفیت ۱۲۲ کیلووات ساعت است که توسط خود فراری در مارانلو طراحی و ساخته شده است.

این باتری به چهار موتور الکتریکی قدرتمند نیرو می‌دهد که دو موتور در محور عقب (هرکدام با قدرت ۴۱۶ اسب بخار) و دو موتور در محور جلو (هرکدام با قدرت ۱۴۱ اسب بخار) قرار گرفته‌اند. موتورهای عقب تا ۲۵ هزار rpm دور می‌گیرند درحالی‌که موتورهای جلو که مشابه F80 هستند، به حداکثر ۳۰ هزار rpm می‌رسند. این ترکیب، نه‌تنها یک توزیع وزن عالی ۴۷ به ۵۳ (جلو به عقب) ایجاد کرده، بلکه به فراری اجازه می‌دهد تا کنترل بی‌نظیری بر دینامیک و تعادل خودرو داشته باشد زیرا موتورهای جلو می‌توانند کاملاً غیرفعال شوند تا قدرت به سمت عقب متمایل شود.

برد تخمینی این خودرو بر اساس استاندارد WLTP حدود ۵۳۰ کیلومتر اعلام شده است اما مهندسی فراری به همین‌جا ختم نمی‌شود و الکتریکا از فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند سیستم تعلیق فعال فراری که پیش‌تر در شاسی‌بلند پوروسانگوئه دیده بودیم و سیستم فرمان‌پذیری مستقل چرخ‌های عقب بهره می‌برد. این سیستم‌ها در کنار هم کار می‌کنند تا وزن ۲۳۰۰ کیلوگرمی خودرو را به طرز ماهرانه‌ای پنهان کرده و تجربهٔ رانندگی چابک و دقیقی را که از یک فراری انتظار می‌رود، ارائه دهند.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این خودرو، رویکرد منحصربه‌فرد فراری به تجربهٔ رانندگی است. برخلاف دیگر خودروسازان که به دنبال شبیه‌سازی صدای موتورهای بنزینی هستند، فراری با استفاده از یک شتاب‌سنج، صدای واقعی تولیدشده توسط مجموعه انتقال قدرت را ضبط و در داخل کابین تقویت می‌کند. همچنین، این شرکت یک سیستم تعویض دنده مجازی طراحی کرده که با استفاده از پدال‌های پشت فرمان، پنج نقشه مختلف قدرت و گشتاور را شبیه‌سازی می‌کند تا حس هیجان‌انگیز تعویض دنده و ترمزگیری موتور در پیچ‌ها را برای راننده زنده نگه دارد.

اگرچه هنوز اطلاعاتی در مورد طراحی نهایی، نام قطعی و قیمت این خودرو منتشر نشده اما فراری اعلام کرده است که جزئیات بیشتر را تا زمان رونمایی کامل در نیمه اول سال ۲۰۲۶ به اشتراک خواهد گذاشت. با این مشخصات فنی خیره‌کننده، به نظر می‌رسد فراری نه‌تنها قصد دارد وارد بازی خودروهای برقی شود، بلکه آمده تا قوانین آن را از نو بنویسد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

تبلیغات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.