فراری SC40 یا لامبورگینی کانتاش، کدامیک بازآفرینی بهتری است؟
فراری بهتازگی از جدیدترین پروژهٔ تک ساخت خود با نام SC40 رونمایی کرده است؛ خودرویی که برای ادای دین به اسطورهٔ تکرارنشدنی مارانلو یعنی F40 ساخته شده است. این مدل خاص که بر پایهٔ 296 GTB توسعه یافته، از همان پیشرانهٔ هیبریدی V6 توئین توربو و گیربکس هشت سرعته دوکلاچه بهره میبرد. رونمایی از این خودرو اما بحثهای زیادی را برانگیخته و این سؤال را مطرح کرده است که آیا SC40 میتواند در مقایسه با پروژهٔ احیای کانتاش توسط لامبورگینی، ادای دین موفقتری بهحساب آید؟
طراحی SC40 ترکیبی از مدرنیته و المانهای کلاسیک است که البته با واکنشهای متفاوتی روبرو شده است. در نگاه اول، بهویژه در نمای جلو، هنر فلاویو مانزونی، مدیر ارشد طراحی فراری، در مدرنسازی چهرهٔ چهارگوش و گُوِهای شکل F40 کاملاً مشهود است. چراغهای سرتاسری و خطوطی که از زیر ورودیهای هوا شروع شده و تا کنار خودرو امتداد مییابند، ظاهری خلاقانه، منحصربهفرد و تهاجمی به SC40 بخشیدهاند؛ اما با حرکت به سمت عقب خودرو، داستان کمی تغییر میکند. طراحی اتاق و بخش انتهایی، بهجز بال کوچک و عجیبی که بهسختی جلبتوجه میکند، شباهت چندانی به F40 ندارد و بیشتر یادآور همان 296 GTB است که با تغییراتی جزئی همراه شده است. گلگیرهای برجسته و منحنی عقب نیز که امضای خودروهای مسابقهای فراری در دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی هستند و مردان مارانلو از این عنصر طراحی در محصولات جدید خود استفاده کردهاند، با هویت ساده و جعبهای شکل F40 همخوانی ندارند.
اینجاست که مقایسه با کانتاش LPI 800-4 لامبورگینی معنا پیدا میکند. هرچند SC40 بهخودیخود شاید طراحی بهتری نسبت به کانتاش جدید داشته باشد اما هر دو پروژه از یک ضعف مشترک رنج میبرند. آنها بر پایهٔ مدلهای مدرن دیگری (اونتادور برای کانتاش و 296 برای SC40) ساخته شدهاند و با این انتقاد مواجه هستند که بهجای خلق یک اثر کاملاً جدید، تنها یک پوستهٔ جدید روی یک شاسی موجود کشیدهاند. فراری با استفاده از نام F40، چکی را نقد کرده که تنها یک بار میتوانست آن را خرج کرد. هرچند این خودرو یک مدل تک ساخت برای خریداری خاص است ولی بهتر بود فراری نام افسانهای F40 را اینگونه نمیسوزاند. بسیاری انتظار داشتند ادای دین به F40، شاید همانطور که لوئیس همیلتون آرزو کرده بود، یک ابرخودروی کاملاً جدید با گیربکس دستی باشد، نه یک 296 که لباسی متفاوت پوشیده است.