بی ام وفراریفولکس واگن

نبرد 1000 اسب بخار! درگ فراری SF90 با گلف R و بی‌ام‌و M240i تیونینگ

گلف R و ب‌ام‌و M240i در حالت عادی هرگز نمی‌توانند حریف سوپرکاری مثل فراری SF90 شوند ولی وقتی پای تیونینگ‌هایی با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت وسط باشد اوضاع فرق می‌کند.

انزو فراری زمانی گفته بود: «آیرودینامیک برای کسانی است که نمی‌توانند موتورهای قدرتمند بسازند.» حالا، ۶۵ سال پس‌ازاین ادعا، SF90، یکی از سریع‌ترین و قدرتمندترین اسب‌های سرکش فراری، در یک مسابقه درگ مقابل دو خودروی آلمانی تیونینگ شده قرار گرفت و نتیجه، تأییدی بر حرف انزو بود. این سوپرکار با مهندسی خیره‌کننده و قیمتی چند برابری، در برابر یک ب‌ام‌و M240i و یک فولکس‌واگن گلف R تیونینگی، حرفی برای گفتن نداشت.

فراری SF90 با پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو و سه موتور الکتریکی، ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این خودرو با گیربکس دوکلاچه هشت سرعته و سیستم چهارچرخ محرک با محور جلو تمام الکتریکی، در شتاب، سرعت و آیرودینامیک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و حتی با وجود گذاشت شش سال از زمان معرفی، هنوز هم خودروهای کمی توان مغلوب کردن آن را دارند ولی در این مسابقه، داستان به‌گونه‌ای دیگر رقم خورد.

در یک طرف رینگ، ب‌ام‌و M240i قرار دارد که توسط تام ریگلی، یکی از بهترین تیونرهای خودروهای ب‌ام‌و، تقویت شده است. این خودرو با پیشرانه ۳ لیتری شش سیلندر تک توربو، حالا ۱۰۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که از طریق گیربکس اتوماتیک هشت سرعته به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. در طرف دیگر، یک فولکس‌واگن گلف R سه‌در حضور دارد که پیشرانه اصلی آن با موتور ۲.۵ لیتری پنج سیلندر توربوشارژ آئودی RS3 جایگزین شده و توسط تام پارکر تیونینگ شده است. این گلف ۱۰۳۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۱۴ نیوتن متر گشتاور دارد و از گیربکس دوکلاچه هفت سرعته بهره می‌برد.

در مسابقهٔ درگ بین این سه ماشین هزار اسبی، فراری SF90 با شتابی انفجاری شروع کرد، اما تنها ۲.۵ ثانیه طول کشید تا ب‌ام‌و و گلف آن را پشت سر بگذارند. این دو خودروی تیونینگ شده با قدرت و گشتاور عظیم خود، به‌گونه‌ای از کنار سوپرکار ایتالیایی عبور کردند که گویی SF90 در جای خود متوقف شده است. درنهایت، ب‌ام‌و M240i با زمان ۹.۱ ثانیه، گلف R با ۹.۵ ثانیه و فراری SF90 با ۹.۷ ثانیه به خط پایان رسیدند. در مسابقات رولینگ وضعیت برای فراری بدتر شد و هرچه مسافت طولانی‌تر می‌شد، فاصله بین SF90 و دو خودروی آلمانی بیشتر می‌شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای
منبع
carwow

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Mosafer

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (269 ديدگاه)

    خیلی ضایع بود…

    موافقم 7
    مخالفم 17
  2. Mr. gt c

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (487 ديدگاه)

    فرق هزار اسب تیون چندبار مصرف با هزار اسب اصیل قابل کنترل چه در پیست و چه در جاده قطعاً چیزی از ارزش های فراری کم نمیکنه، اصلا ماشین تیون شده مبحثش جداست و نباید با ماشین فابریک کارخانه تست بشه ، طرف میبینی با یک خودروی سبک تر حتی اسب بخار پایین تر در خط مستقیم یک خودروی قویتر از خودش رو میزنه بواسطه سبک سازی و ضریب دنده مخصوص چون بستگی داره اون خودرو برای ۲۰۰ متر ستاپ شده یا ۴۰۰ متر یا…
    درکل درگ جالبی بود و نقش سرگرمی رو ایفا کرد

    موافقم 27
    مخالفم 18
    1. کسرا

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (244 ديدگاه)

      چه ربطی به چند بار مصرف بودن داره؟
      سعی کن به جای ما..له کشی تحلیل درست کنی…

      موافقم 7
      مخالفم 12
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2550 ديدگاه)

        اگه خودت تا حالا ماشین تیون کرده بودی و دو سه تا موتور ، گیربوکس ترکیده رو دستت مونده بود ، منظورشو می فهمیدی …

        تیونینگ دریاییه که سر و تهش و عرض و عمقش معلوم نیست …

        فلسفی بخوام بگم :

        چنگ انداختن فقط به چند تا پارامتر برای رسیدن به یک هدف ، ( یا از سر بی پولی یا از سر بی سوادی ) باعث میشه در دراز مدت ابعادی از اتفاقات جدید و پیش بینی نشده ( در طراحی ) هویدا بشه که همون هدفی که دنبالش بودیم رو در نهایت تحت الشعاع قرار بده و ما شکست بخوریم …

        موافقم 15
        مخالفم 4
        1. کسرا

          ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (244 ديدگاه)

          تیونر داریم تا تیونر
          فرق است بین کاربر پدال و تام ریگلی…

          موافقم 8
          مخالفم 3
        2. ! i M α η δ υ α R

          ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2550 ديدگاه)

          تام ریگلی از شکم مادر که متولد شده تام ریگلی بوده ؟

          اینقدر موتور و گیربوکس پاره پوره کرده و ترکونده که شده تام ریگلی …

          تجربه ، پدر علمه

    2. OM.01

      ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (667 ديدگاه)

      پیام شما نشان داد متاسفانه دانشی از صنعت خودروسازی نداری و تمام احترام صنعت خودروسازی را فقط محصول خروجی میبینی… نمیبینی بقیه دارن زحمت میکشن!
      پس از اتمام جنگ جهانی دوم و محبوب شدن فوردهای مدل A برای تیونینگ و وجود اومدن هات راد ها تیونینگ بخش جدایی ناپذیری از صنعت خودرو شد. تیونینگ ظاهری یه بحث هست تیونینگ موتوری یه بحث
      متاسفانه در ایران برخی به دروغ میگن با 200 میلیون توربو جمع میکنیم فلان بهمان بعد هیچکدوم بدرد نمیخوره بله 3 هزار دلار چیزی بدرد نمیخوره

      برای اینکه موتور 2.5 توربو 5 سیلندر داشته باشیم با هزار اسب بخار قدرت باید تغییرات زیادی انجام بدیم…
      پیستون های فورج کاری شده برند JE یا mahle شاتون های فورج کاری شده برند pankel یا Carillo یا Manley ساخت کامل دوباره موتور (توضیح خواهم داد) سر سیلندر Apr تنطیم موتور برای دورهای RPM بالا

      نوع توربو
      استفاده از توربو Precision 6870 Gen2 یا استفاده از توربو Garrett G35-1050 محبوب ترین گزینه اینه یا استفاده از توربوی BorgWarner EFR 9180 یا استفاده از سیستم توین توربو کمی سخت تره اما توربو سایز کوچک تر میشه 2 توربو استفاده کرد و لگ رو کاهش داد در آخر منیفولد کاستوم شده برای سیستم توربو

      ارتقای سیستم سوخت رسانی
      ارتقای پمپ بنزین HPFP برند Autotech یا Nostrum و انژکتورهای 2 هزار سی سی یا 2100 سی سی برند بوش مخصوص آئودی
      ارتقای سیستم LPFP

      سیستم خنک کننده
      استفاده از اینترکولر FMIC یا سیستم آب متانول ارتقای ورودی هوا 4 اینچ و استفاده از سیستم Exhaust – Catless داون پایپ و استفاده از ECU استندلون برند Syvecs یا MOTEC
      سیستم بوست کنترل GFB و یا COBB

      ارتقای گیربکس هم استفاده از کلاچ Dodson یا SSP clutch و اگه گیربکس دستی هم بخواهیم Dog-box یا sequential وارتقای سیستم AWD haldex ارتقای اکسل برند DSS استفاده از رادیاتور CSF و سیستم روغن رسانی Catch Can Setup

      و در آخر تنطیم موتور و بوست توربو بین 35 الی 45 PSI و تنطیم نسبت سوخت به هوا و بنزین E85 و در آخر راند داینو برای بررسی عملکرد (البته به ترتیب 600 و 700 و 800 اسب هربار قدرت میگیرن و هربار تست میکنن و در آخر به 1000 اسب بخار میرسن و با تنطیمات کاری می‌کنند که حتی با بنزین اکتان 93 هم بشه 850 اسب داشت)

      بین 50 الی 85 هزار دلار هزینه استیج سطح 4 هست برای موتور 2.5 لیتری 5 سیلندر آئودی. این موتور یه موتور ثابت شده هست شرکت های ABT و MTM و BTM که آئودی تیونینگ میکنن بین 500 الی 700 اسب قدرت گرفتن و نسخه های زیاد تولید کردن با گارانتی و موتوری هست که امتحان پس داده. اما برای 1000 اسب بخار نه موردهای کمی هست اما با ساخت دوباره موتور و تنظیم درست شدنی هست اما ساخت دوباره یعنی چی؟
      گزینه اول استفاده از Closed-Deck Conversion هست
      گزینه دوم ساخت از اول موتور آلمینیومی مثل IE’s 5-Cyl Billet Block یا Pankel racing
      یه مورد آئودی RS3 نسل قبل داریم که بلوک Pankel racing داره که علاوه بر تمام قطعات تیونینگ چون انجین ریس هست و rebuilt شده 1400 اسب قدرت تولید میکنه و قوی ترین در دنیا هست
      یه مورد دیگه هم هست موتور cast iron block هست که خب موتور سنگین تر هست ولی قدرت های بالا رو به راحتی تحمل میکنه

      وای الان یادم اومد سوپاپ اینارو نگفتم چون موتور عموما دوربالا میشه و RMP میره روی 8 هزار باید تغییرات هم تو باز بسته شدن سوپاپ صورت بگیره
      اول باید بگم پیچ سیلندر همون head studs همون اول باید ارتقا پیدا کنه به LPM 625 یا L29 چون پیچ OEM معمولی که هست همون اول کار خورد میشه سوپاپ هاهم که باید Supertech ببندیم یا Ferrea ببندیم و فنر سوپاپ هاهم باید یا تیتیانیوم بشه یا دوبل برای اینکه در دربالا سوپاپ شناور ایجاد نشه
      اکثر نکات که یادم بود رو گفتم سنسور روغن هم Wideband O2 میتونه باشه اگر چیزی جا موند بگن دوستان اهل فن

      درکل تیونینگ اصولی که صدهزار دلار هزینه داره و استیج 3 و 4 هست به این راحتی ها نیست. شرکت ها ده یازده بار موتور میترکونن و خراب میکنن و در آخر به یک فرمولی میرسن و وقتی برسن اون فرمول تیونینگ رو روی اون مدل پیاده میکنن. الان شرکت های ABT و MTM و BTM و APR برای آئودی RS3 بین 500 الی 700 اسب قدرت میگیرن و با گارانتی عرضه میکنن و این سیستم رو سالها تست کردن و امتحان پس داده
      حالا برای هزار اسب چطور؟ خب تیونرها گاراژ های کوچیک فعلا دوربر 800 الی 1000 اسب هستن اما شرکت های تیونر معروف خود Audi هم احتمال داره معرفی کنن با گارانتی

      می‌رسیم به فراری!
      فراری هم قبل رونمایی SF90 استراداله کلی تست کرده کلی موتور ترکونده کلی نسخه پیش تولیدی رفتن تو دیوار که سرانجام فراری SF90 تولید شده! فراری خودش پیستون کلاچ دیفرانسیل و… تولید نمیکنه! تامین کنندگان مختلفی انجام میدن

      پیستون های فراری توسط Mahleh تامین میشه و شاتون ها توسط pankl تامین میشه حتی شاتون های فرمول 1 فراری هم pankl تامین میکنه که استرالیایی هست. توربوشارژ هاهم بورگوانر هست و یا IHI بستگی به مدل داره سیستم الکترونیکی و موتور برقی هم Marelli تامین میکنه که زیر هلدینگ CK هست ایتالیایی کلاچ هم بورگوانر تامین میکنه و saches performance قطعات فیبرکربنی بدنه هم توسط SGL Carbon یا Hitco تامین میشه و دیگر نکات. فرقی نمیکنه حتی جنرال موتورز اون همه عظمت هم خیلی از قطعات رو از تامین کنندگان قطعات تامین میکنه و شرکت های مثل آستون مارتین و مک‌لارن و پاگانی هم که فقط مونتاژ کار لگو محسوب میشن یعنی اگه محصولی میخوان تولید کنن تیم تحقیق توسعه با خرج چند صد میلیون دلار قطعات ومواد رو مشخص میکنه سفارش میدن و بعد تامین کنندگان هم کارشون رو انجام میدن تولید میکنن و برای اینا میسازن و این شرکت ها مونتاژ میکنن… و در آخر هدف همه کسب سود هست و نه چیز دیگه کسب سود و درآمد و دادن حقوق کارکنان برای گذراندن زندگی

      بزرگترین فرق بین شرکت هایی دست ساز مثل مورگان موتورز و یا گاراژ های hot rod با شرکت های خودروسازی بزرگ در حجم تولید و سیستم تحقیق توسعه هست و نه چیزی دیگه…

      اینکه میگید فراری اثبات شدس بله اثبات شده هست چون چند صد میلیون دلار هزینه R&D کرده و تو پیست توسعه داده و برترین مهندسان در توسعه نقش داشتن
      همون هزینه رو برای آئودی RS3 یا آئودی TT هم انجام بدیم هایپرکار از توش درمیاد اما خب گاراژ های تیونینگ یا شرکت های تیونینگ بزرگ مثل ABT و BTM و… فاقد همچین چیزی هستن. تیونرهای شخصی که خودشون کار ماشین خودشون رو میکنن که جای خود…

      هرکسی داره با علم خودش زحمت میکشه…حالا flathead V8 Ford حجم 289 اینچ با سوپرشارژر و 230 اسب و کاملا سنتی کلاسیک و یا تیون مک‌لارن 765LTبا هزار اسب قدرت استیج 3 یا موتور NRE با اسب های دیوانه وار! یا فراری! به هرحال همه دارن زحمت میکشن…

      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2550 ديدگاه)

        استاد فهوای کلام طرف رو نگرفتی …

        بعد به من ریپ زدی انشا نوشتی ؟

        فهوای کلام طرف دوام بود …

        دوام …

        دوام …

        این بیمر تیون شده یا اون گلف تیون شده ، این خروجی رو چند سال یا چند ماه یا چند روز می تونه بدون افت ، ارائه بده ؟

        چه ربطی به زحمت کشیدن داره ؟

        کارخونه هایی مثل پاگانی ، مشنگ هستن به نظرت که محصولشون رو حداقل 500 هزار کیلومتر در هر شرایط آب و هوایی تست میکنند ؟

        دنبال منبر میگردی روضه بخونی ؟

        1. Taha Ayoobi

          ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (6375 ديدگاه)

          با تمام احترامی که برای OM.01 قائلم ولی جلمه آخر مهدیار جان وسط هدف نبود خود هدف بود.

          موافقم 3
          مخالفم 2
        2. OM.01

          ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (667 ديدگاه)

          ! i M α η δ υ α R
          Taha Ayoobi

          بخاطر بلند بودن پیام و عدم آشنایی شما با نام های تامین کنندگان قطعات و برندهای موجود احتمالا حوصلتون سر رفته و اصل مطلب رو نگرفتید
          ((فراری هم قبل رونمایی SF90 استراداله کلی تست کرده کلی موتور ترکونده کلی نسخه پیش تولیدی رفتن تو دیوار که سرانجام فراری SF90 تولید شده! فراری خودش پیستون کلاچ دیفرانسیل و… تولید نمیکنه! تامین کنندگان مختلفی انجام میدن
          بزرگترین فرق بین شرکت هایی دست ساز مثل مورگان موتورز و یا گاراژ های hot rod با شرکت های خودروسازی بزرگ در حجم تولید و سیستم تحقیق توسعه هست و نه چیزی دیگه…
          اینکه میگید فراری اثبات شدس بله اثبات شده هست چون چند صد میلیون دلار هزینه R&D کرده و تو پیست توسعه داده و برترین مهندسان در توسعه نقش داشتن همون هزینه رو برای آئودی RS3 یا آئودی TT هم انجام بدیم هایپرکار از توش درمیاد اما خب گاراژ های تیونینگ یا شرکت های تیونینگ بزرگ مثل ABT و BTM و… فاقد همچین چیزی هستن. تیونرهای شخصی که خودشون کار ماشین خودشون رو میکنن که جای خود…))

          تمام! این رو من در چه پاسخی گفتم؟
          ((فرق هزار اسب تیون چندبار مصرف با هزار اسب اصیل قابل کنترل چه در پیست و چه در جاده قطعاً چیزی از ارزش های فراری کم نمیکنه))
          در این پاسخ! اسب تیون چندبار مصرف! اسب اصیل! من پیام شمارو ریپلای نزدم کامنت ایشون رو زدم

          رویا جادو جمبل وجود نداره، کوروت C8 ZR1 یا فراری SF90 چیزی فراتر از مهندسی و دستگاه های صنعتی و مهندسان ها بیشتر نیست…
          تیونینگ اصولی! مهارت خیلی خوبیه
          من نیسان اسکای لاین و سوبارو WRX و… میشناسم حتی سوپرا تیون شده که صدهزار دلار هزینه شده روشون با 800 یا 900 اسب بخار قدرت اما تایم 400 متر میرن 11 میزنن! رولینگ همش هرز میزنه!
          تیونینگ اصولی و مهندسی شده بسیار چیز مهمیه! شوی نوا میارم تو لاگوناسگا تو پیست پابه پای آستون مارتین میره… چرا!؟ مدیون شاسی چند ده هزار دلاری و تعلیق مولتی لینک تنطیم وزن اصولی و هزار گزینه دیگه ای هست که هزینه ساختش اندازه نصف و حتی 3/4 آستون مارتین شده!
          لپ کلام این بود که اسب اصیل فیک همیشه مصرف تک مصرف نداریم…

        3. ! i M α η δ υ α R

          ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (2550 ديدگاه)

          😁😁😁

  3. محی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (207 ديدگاه)

    پسر گلفیه،هم بدنش خوب بود،هم تیپش،هم تیونر بود،زندگی مال ایناس

    موافقم 17
    مخالفم 9
    1. علی

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (11 ديدگاه)

      ولی موقعی که پشت فرمون بود فشار زیاد روش بود

      موافقم 6
      مخالفم 1
  4. مهدی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1808 ديدگاه)

    این اعداد قدرت اعلامی واسه فراری روی فلایویل هست و اون دوتا روی چرخ . احتمالا حدود ۱۳۰۰ اسب قدرت دارن

    موافقم 3
    مخالفم 3
  5. Scuderia Ferrari

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (4150 ديدگاه)

    درسته این درگ برای سرگرمی بود ولی قدرت و وزن ها تفاوت زیادی داشت و اینکه عجب لانچ و شتاب اولیه ای داره SF90 استراداله

    فراری ۹۸۶ اسب بخار قدرت داره و همه مجلات به طرف بالا رندش کردن میگن ۱۰۰۰ اسب بخار ، اینم نسخه اسپایدر بود ولی تایم خوبی زد

    مت واتسون این چند وقت گذشته برای شکست دادن SF90 استراداله به هر دری زده و امروز در نبردی نابرابر موفق به انجام این کار شد

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (799 ديدگاه)

      قدرت فراری SF90 به واحد متریک که در اروپا استفاده میشه 1000 اسب بخار هست و درواقع قدرت رسمی همینه، در سایت خود فراری هم به همین واحد و 1000 اسب بخار ذکر شده:
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/06/Untitled-4.jpg

      اون 986 به واحد اسب بخار مکانیکیه که بیشتر در آمریکا استفاده میشه

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. Scuderia Ferrari

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (4150 ديدگاه)

        بله جناب دهقان حرف شما صحیح
        یکی متریک اعلام میکنه یکی مکانیکی ….
        یکی قدرت میل لنگ رو میگه یکی قدرت محور یا چرخ ها رو
        به نظرم اگه SF90 استراداله بره رو داینو قطعاً ۱۰۰۰ اسب بخار به چرخ ها منتقل نمیشه

        موافقم 7
        مخالفم 1
  6. علی کریمی

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    الان این بی ام و تیون شده میتونه zr1 رو شکست بده؟ و چه فرقی بین تیون بی ام و با تیون کارخانه ای zr1 وجود داره.

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. R

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (1380 ديدگاه)

      تیونینگ موتور حجم پایین رو تقویت میکنن یعنی فشار زیادی روی موتوره استهلاکشم بالاس ولی توی کارخونه یا حجم موتور بالاست یا قدرت زیادی از موتور نمیکشن تا عمرش بالا باشه

      موافقم 2
      مخالفم 3
    2. Taha Ayoobi

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
      سوابق: (6375 ديدگاه)

      علی کریمی
      این چه حرفیه آخه، الان تاپ فیول هم می‌تونه ZR1 رو شکست بده اصلا ربطی نداره.
      خودروی کارخونه ای برای استفاده دراز مدت در هر شرایطیه، الان این بی ام و اگه خیلی بهش فشار بیاری از هم وا میره

      1. علی کریمی

        ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        فکر کنم تام ریگلی رو نمیشناسی. کارهاش دوام بالایی داره. zr1 هم فقط قدرت بالایی داره که هنر خاصی نیست. یه گلف تیون شده هم اونو میزنه .

        موافقم 7
        مخالفم 2
        1. Taha Ayoobi

          ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
          سوابق: (6375 ديدگاه)

          😂😂😂

          موافقم 1
          مخالفم 2
  7. Taha Ayoobi

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6375 ديدگاه)

    این افتضاح چیه آخه.
    تو درگ اول فقط مونده بود یه ترمز هم بزنه، رسماً پاشو از رو گاز برداشت.
    ای کاش این درگ مزخرفو نمی‌دیدم.

    موافقم 1
    مخالفم 5
  8. Taha Ayoobi

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6375 ديدگاه)

    من نمی‌دونم بقیه نفهمیدن یا من اشتباه میکنم؟
    از قصد فراری رو بازوند

    موافقم 2
    مخالفم 5
  9. Taha Ayoobi

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (6375 ديدگاه)

    (انزو فراری زمانی گفته بود: «آیرودینامیک برای کسانی است که نمی‌توانند موتورهای قدرتمند بسازند.»)
    کجاس انزو فراری که ببینه سر F80 کل طراحی رو فدای آیرودینامیک کردن

    موافقم 6
    مخالفم 3
  10. hosen

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (989 ديدگاه)

    عجب راهی میرفت این بی ام و دست خوش

    موافقم 6
    مخالفم 1
  11. M power

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۴
    سوابق: (573 ديدگاه)

    بیمر خطاب به دوستان
    نبود حریف….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا