فراری

خودروهای عضلانی کلاسیک که از فراری‌های زمان خود سریع‌تر بودند

هرچند مقایسه ماسل کارهای آمریکایی با فراری‌های هم‌دوره از نظر رانندگی کلی و به‌ویژه هندلینگ، دشوار است اما در درگ ۴۰۰، این خودروهای آمریکایی برتر بودند.

برای بسیاری از علاقه‌مندان، ماسل کارهای کلاسیک هیجان‌انگیزترین بخش تاریخ خودروسازی آمریکا هستند. چه مدل‌هایی از دوره طلایی ماسل کارها باشند و چه معدود خودروهایی که در اواخر دهه ۸۰ قدرت واقعی را بازگرداندند، این کلاسیک‌ها شاید در همه‌چیز کامل نباشند اما در عملکرد خط مستقیم شگفت‌انگیزند. فراری نیز در طول تاریخ خود جذاب‌ترین و سریع‌ترین خودروهای اسپرت را تولید کرد. این اسب‌های سرکش در هندلینگ، تجمل و طراحی بدنه بسیار برتر از ماسل کارها بودند اما لاستیک‌سوزهای آمریکایی ارزان‌تر در درگ ۴۰۰ متر پیشتاز بودند.

پونتیاک GTO تری‌پاور سال ۱۹۶۵ در برابر فراری ۲۷۵ GTB

برای سال ۱۹۶۴، پونتیاک پکیج GTO را برای مدل تمپست ارائه کرد و جنگ اسب بخار را شعله‌ور ساخت. در این مدل، با سرسیلندرهای ارتقاءیافته و منیفولد ورودی بهتر، جریان هوای موتور ۶.۴ لیتری V8 را بهبود یافت و در نسخه برتر تری‌پاور با سه کاربراتور دو دهنه روچستر، ۳۶۰ اسب بخار تولید می‌کرد و GTO را قادر می‌ساخت تا ۴۰۰ متر را در ۱۴.۵ ثانیه طی کند. در اروپا، فراری ۲۷۵ GTB را عرضه کرد که یکی از هیجان‌انگیزترین گرند توررهای جهان به شمار می‌رفت. این خودرو با موتور ۳.۳ لیتری V12 کلمبو با دو میل‌سوپاپ روی سرسیلندر، ۲۸۰ اسب بخار در حالت استاندارد یا ۳۲۰ اسب بخار با آپشن شش کاربراتور وبر دو دهنه تولید می‌کرد. ۲۷۵ GTB با موتور استاندارد در محدوده ۱۵.۵ ثانیه و با کاربراتورهای وبر ظرف نزدیک به ۱۵ ثانیه ۴۰۰ متر را طی می‌کرد.

مرکوری کوگار XR-7 کبرا جت سال ۱۹۶۸ در برابر فراری ۳۰۰ GTC

مرکوری در سال ۱۹۶۷ کوگار را به‌عنوان جایگزینی لوکس برای موستانگ پرطرفدار معرفی کرد. کوگار اما که صرفاً یک موستانگ با نشان متفاوت نبود و در میانه سال دوم خود از پکیج پرفورمنس جدیدی بهره‌مند شد. این پکیج، موسوم به GT-E، برای هومولوگیشن در مسابقات نسکار طراحی شد و تنها در نسخهٔ پرچم‌دار XR-7 عرضه می‌شد. موتور ۷ لیتری FE با پیشرانهٔ جدید ۴۲۸ کبرا جت V8 جایگزین شد که ۳۳۵ اسب بخار قدرت داشت. کوگار XR-7 کبرا جت با پکیج GT-E در آزمایش واقعی ۴۰۰ متر را در ۱۳.۲ ثانیه طی کرد و به سریع‌ترین خودروی تولیدی آمریکایی در خط مستقیم در آن سال تبدیل شد. در جبهه فراری، سال ۱۹۶۸ آخرین سال عرضه گرند تورر ۳۳۰ GTC بود. این کوپه ایتالیایی با موتور ۴ لیتری V12 کلمبو و گیربکس پنج سرعته دستی، حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشت اما برای پیمودن ۴۰۰ متر به حدود ۱۴.۵ ثانیه زمان نیاز داشت.

پلیموث همی کودا سال ۱۹۷۰ در برابر فراری ۳۶۵ GTB دیتونا

سال ۱۹۷۰ نسل سوم پلیموث باراکودا معرفی شد. کودا علاوه بر ظاهر بهتر نسبت به نسل‌های قبلی، فضای موتور بزرگ‌تری داشت که امکان نصب آسان بزرگ‌ترین موتورهای V8 کرایسلر مانند ۴۴۰ و ۴۲۶ همی را فراهم می‌کرد. کودا ۱۹۷۰ با موتور همی، سریع‌ترین ماسل کار در ۴۰۰ متر بود. این خودرو در آزمایش واقعی ۴۰۰ متر را در ۱۳.۱ ثانیه طی کرد. این زمان نه‌تنها همی کودا را به پادشاه ۴۰۰ متر در میان ماسل کارهای تولیدی آن سال تبدیل کرد بلکه باعث شد از پرچم‌دار فراری در سال ۱۹۷۰ سریع‌تر باشد. فراری ۳۶۵ GTB دیتونا که چند سال پیش معرفی شده بود، یکی از پرطرفدارترین گرندتوررهای جهان بود. این خودرو با موتور ۴.۴ لیتری V12 کلمبو با ۳۵۰ اسب بخار، در ۵.۴ ثانیه به ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و سرعت نهایی ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت داشت اما در ۴۰۰ متر، با زمان ۱۳.۴ ثانیه، کمی کندتر از همی کودا بود.

بیوک GNX سال ۱۹۸۷ در برابر فراری تستاروسا

GNX که در سال ۱۹۸۷ معرفی شد، اوج پروژه گرند نشنال بیوک بود که شامل توسعه خودروهای مسابقه‌ای نسکار و گرند نشنال بر اساس رگال بود و پرفورمنس ماسل‌ کارها را در دهه ۸۰ احیا کرد. GNX نسخه‌ای محدود برای خداحافظی باشکوه با سری گرند نشنال بود که با همکاری مک‌لارن/ASC توسعه یافت. GNX که فقط به رنگ مشکی و با گلگیرهای عریض‌تر، دریچه‌های جانبی و رینگ‌های متفاوت عرضه شد، شبیه گرند نشنال معمولی بود اما موتور ۳.۸ لیتری V6 توربوشارژ آن با تنظیم دقیق، ۲۷۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و ۴۰۰ متر را در ۱۳.۵ ثانیه طی می‌کرد. در زمان معرفی، گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که GNX می‌تواند در درگ فراری F40 را شکست دهد. اگرچه این ادعا اغراق‌آمیز بود اما GNX کمی سریع‌تر از فراری تستاروسا بود که در تست‌های مستقل در آمریکا زمان ۱۳.۷ ثانیه را ثبت کرد. تستاروسا که از سال ۱۹۸۴ در بازار بود، به پیشرانهٔ ۴.۹ لیتری دوازده سیلندر تخت مجهز بود که در نسخه اروپایی ۳۸۵ اسب بخار و در نسخه آمریکایی ۳۸۰ اسب بخار تولید می‌کرد.

پونتیاک ترنس ام نسخهٔ ۲۰ سالگی سال ۱۹۸۹ در برابر فراری ۳۴۸ TB

در سال ۱۹۸۹ به مناسبت بیستمین سالگرد خلف ترنس ام، پونتیاک نسخه محدودی از نسل سوم فایربرد را عرضه کرد. نسخه که بیستمین سالگرد نام داشت، از نسخه کمی اصلاح‌شده موتور ۳.۸ لیتری V6 توربوشارژ بیوک GNX استفاده کرد. این موتور با ۲۵۰ اسب بخار قدرت، خودرو را قادر می‌ساخت تا ۴۰۰ متر را در ۱۳.۴ ثانیه طی کند. این زمان نه‌تنها کمی بهتر از تستاروسا بود، بلکه یک‌دهم ثانیه از فراری ۳۴۸ TB هم سریع‌تر بود. این مدل که تازه به‌عنوان جایگزین ۳۲۸ GTB معرفی شده بود، جدیدترین محصول V8 فراری محسوب می‌شد. این موتور ۳.۴ لیتری تنفس طبیعی با ۳۰۰ اسب بخار، امکان پیمودن ۴۰۰ متر را در ۱۴.۵ ثانیه فراهم می‌کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸۶ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (2336 ديدگاه)

    تیترو 😄😄 بریم شمال که از پدافند خبری نیست.

    موافقم 17
    مخالفم 22
    1. JDM سابق

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1072 ديدگاه)

      پدال خوشش میاد جنگ راه بندازه 🤣🤣

      موافقم 25
      مخالفم 4
      1. JaMsHiD-B

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (3332 ديدگاه)

        پدال با ماشاالله خان قرارداد بسته
        توی پست شورلت چینی زبون بستن همشون الان دوباره روشن شدن

        موافقم 8
        مخالفم 4
    2. Taha Ayoobi

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6792 ديدگاه)

      تشویش افکار عمومی نکن😂

      موافقم 12
      مخالفم 12
  2. علی Shelby

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (860 ديدگاه)

    مرکوری کوگار و پلیموث خیلی زیبان.
    آقای دهقان اگر امکانش هست یک مقاله هم برعکس این مقاله منتشر کنید.ممنون

    موافقم 23
    مخالفم 4
  3. (Ali(chevynova

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (7959 ديدگاه)

    مهندسی امریکن کاربراتورز🇺🇸
    قیمتهاشونم در نظر بگیرید که که چقدر ارزونتر بودن و با تولید انبوه به مشتریان عرضه میشد

    موافقم 27
    مخالفم 21
    1. JDM سابق

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1072 ديدگاه)

      امریکن کاربراتورز!
      البته یسری هاشون امریکن انژکتورز هستن

      موافقم 18
      مخالفم 6
    2. آرش

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (45 ديدگاه)

      علی شوی بزودی غافلگیر میشی شایعه ست که جدیدترین کوروت رکورد نوربرگرینگ رو شکسته ۶دقیقه و ۲۷ البته هنوز اعلام نشده

      موافقم 13
      مخالفم 1
    3. M

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6 ديدگاه)

      همینکه فراری اون سالها از تکنولوژی جنرال موتور توی گیربکس هاش (توربو هیدرماتیک) و امروز سیستم تعلیق مگنه راید توی ماشین هاش استفاده میکنه نشون دهنده‌ی عظمت خودروسازی آمریکاعه

      شکست توی لمانز از فورد و شکست توی پیست و مسابقه درگ از کوروت هم بماند

      موافقم 16
      مخالفم 12
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2747 ديدگاه)

        فقط از پشت اکانت فیک بلدی فتوی بدی !!!

        من یه چیزی رو باهاش مشکل دارم !!!

        چرا واسه هر پست ، چند تا اکانت فیک ساخته میشه تا دوستان با مخفی موندن هویت شون ، از پشت نقاب حرف دلشون رو بزنند !!!

        از قضاوت شدن می ترسن ؟

        یا از عجز در اثبات حرفی که زدن و از کم سوادی می ترسن ؟

        هنوز به بلوغ شخصیتی نرسیدن و کامنت میگذارن ؟

        خودشون رو توی آینه که می بینین ، از این همه وجود و جنم و جربزه نداشته ، خجالت نمی کشن ؟

        اگه توی فضای مجازی اینقدر جنم نداشته باشن از ماشین اروپایی یا آمریکایی بد بگن و از حرفشون دفاع کنن …

        توی زندگی واقعی با این همه پیچ و خم ، چه گِلی به سرشون می گیرن ؟

        موافقم 8
        مخالفم 4
        1. Cadillac-V

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (563 ديدگاه)

          ساختن اکانت فیک که تخصص اروپایی فناست

          با اکانت فیک میان جواب سخنان درست علی آقا رو میدن

          موافقم 6
          مخالفم 7
    4. Cehx

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (512 ديدگاه)

      به نظرت چرا فراری ورشکست نشد با این قیمت های نجومی و عملکرد ضعیفتر از امریکن ها
      واقعا که لعنت به خودرو سازی اروپا با گرون فروشی و پرفورمنس ضعیف تر از رقبا🧠

      موافقم 8
      مخالفم 14
      1. Taha Ayoobi

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (6792 ديدگاه)

        به خاطر تولید محدود بودن

        موافقم 7
        مخالفم 9
        1. cehx

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (512 ديدگاه)

          خیلی از خودرو هاش تولید محدود نبودن مخصوصا تو اون دوره زمانی بیشتر شبیه لامبورگینی الان بود و ماشین زیاد تولید می کرد
          ولی خب با منطق علی جان بریم جلو باید تعطیل می شد با منطق چینی فنا هم بریم جلو تا الان باید تمام خودروسازی ها تعطیل میشدن فقط شیائومی su7 می موند با منطق مسئولین بریم جلو الان باید تویوتا لندکروز رو توقف تولید می کرد چون هیچ فرقی با 206 نداره
          خلاصه با کامنت گذاشتن اینجا احساس احمق بودن می کنم

          موافقم 5
          مخالفم 1
      2. Aryan Abdolahpoor

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (61 ديدگاه)

        درست نیست فراری در ده ۶۰ ورشکست شد و توسط کمپانی فیات به مبلغ ۱۸ میلیون خریداری شد.
        برخی از افراد فراری را ترجیح میدادند چون پرستیژ بالا تری نسبت به ماشین های آمریکایی داشت.

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. cehx

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (512 ديدگاه)

          اون دوران بخاطر شرایط اقتصادی اروپا و فقر مردم بود

      3. Cadillac-V

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (563 ديدگاه)

        ایتالیا چه ربطی به آمریکا داره؟

        وقتی چیزی درمورد نفت و سیسات متفاوت دو کشور ایتالیا و آمریکا خبر نداری معلومه اطلاعات قوی داری🧠

        موافقم 2
        مخالفم 3
        1. cehx

          ۱۲ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (512 ديدگاه)

          🧠

          موافقم 2
          مخالفم 1
      4. علی Shelby

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (860 ديدگاه)

        زیبایی
        قدمت
        برند
        خدایی ماشیناش خوبه

      5. حسن

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2469 ديدگاه)

        طرفدار فراری هستی اما نمیدونی چند بار ورشکست شد
        فیات دهه 60 نجاتش داد و خریدش و شد تصمیم گیرنده با بیشترین سهام 50 درصد مطلق
        دوباره سال ها بعد رفت تو بز اوردن1968 5 تا بانک سرمایه بهش دادن سهام ازش گرفتن مدیو، کومرز برادران لیمن
        جالبه بدونی خانواده ی فراری در سال 1988 فقط 7 درصد سهام داشتن فیات هم 3 درصد بهشون واگذار کرد چون به اسم خانوادگیه فراری نیاز داشتن و خانواده ی انیلی اصرار بر موندن پیرو در سهامدارا داشتن و سهام خانوادهی انزو شد 10 درصد
        الانم در اصل فیات -فراریه
        85 درصد سهامش مال فیاته 10 درصد خانواده انزو و بقیه اکسور هلند

        موافقم 6
        مخالفم 2
    5. محمد

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (415 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/chevrolet/all-new-2026-chevy-captiva-phev-globally-debuts/

      https://www.pedal.ir/chevrolet/new-2026-chevy-groove-makes-international-debut/

      سلام آقا ماشاالله ، این پست ها یادت رفت ماشاالله ماشاالله کنی برات سهمیه روزانت رو نگه داشتم

      موافقم 14
      مخالفم 8
      1. کارلوس کاستاندا

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (108 ديدگاه)

        https://www.pedal.ir/vision/fastest-cars-60s/

        اینم از همون دوران پشمک سازی اروپا در دهه شصت که فراری ورشکست شد

        موافقم 1
        مخالفم 2
    6. Reza-a

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (466 ديدگاه)

      این ماشین ها شاهکار بودن اما نکته ای که نادیده گرفته شد اینکه این سریعتر بودن صرفاً تو مسیر مستقیم هست.

    7. JaMsHiD-B

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3332 ديدگاه)

      هعی علی نوا
      کاشکی منم مثل تو بودم
      کاشکی منم تمام دنیام و خواسته هام درحد یه شورلت نوا و عکس و چند تا تاریخ و عدد و عکس ماشین یه قاره اونور دنیا و اومدن توی یه سایت ایرانی بود که با یه سری آدم که معلوم نیست کین کلکل کنم
      عشقی به مولا زندگیو تو میکنی

      موافقم 5
      مخالفم 4
      1. cehx

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (512 ديدگاه)

        از ماتریکس خارج شده به خدا
        دوستان میگن 12 ساله اینجا کامنت می‌زاره من دوازده سال پیش هنوز فکر می کردم سوبارو از 132 کپی کرده

    8. Cadillac-V

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (563 ديدگاه)

      مهندسی آمریکایی یعنی این💪🏻🇺🇲

      آمریکایی علاوه بر اینکه الان با شورولت کوروت ZR1 دارن سوپر‌اسپرتای اروپایی رو رنده میکنن

      حتی در گذشته هم درحال پخت و پز اروپاییا بودن

      موافقم 3
      مخالفم 5
  4. JDM سابق

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1072 ديدگاه)

    یکی از رفقا درخواست درباره موتور فورد GT داده بود خواستم اینو براش کامنت کنم، امیدوارم ببینه،
    نمیدونم از کجا شروع کنم، از بالای موتور شروع کنم فکر کنم بهتر باشه،
    خب یه موتور 3.5 لیتری V6 داریم که مجهز به سوپاپ های هالو شده،
    سوپاپ های هالو سوپاپ هایی هستن که تو خالی هستن این سوپاپ های تو خالی بین ۱۸ تا ۲۰ درصد کاهش وزن پیدا میکنن چون با این کار وزن متعلقات دوار سرسیلندر پایین میاد دور موتور چیزی حدوده ۳۰۰ تا ۶۰۰ RPM افزایش پیدا میکنه،
    واسه سوپاپ دود از سدیم استفاده میشه یعنی سوپاپ دود که خالی هست رو با سدیم پر میکنن اینکار باعث کاهش حرارت میشه چون وقتی سدیم تو سوپاپ باشه گرمارو به خودش میگیره و حالت مذاب میشه سدیم با حرکت رفت برگشتی سوپاپ حرارت سوپاپ رو کف سوپاپ که در محفظه احتراق داره به قسمت ساق سوپاپ که گاید احاطه اش کرده می‌فرسته
    ما در کنار گاید کانال آب رو داریم که عمل خنک کاری سوپاپ رو انجام میده
    لازم به ذکره سایز سوپاپ 31 میل و سوپاپ هوا 37 میل هست
    لیفت سوپاپ هوا 10 میل و لیفت سوپاپ دود 11 میل هست
    همچنان انگشتی در این موتور دیده میشه
    انگشتی ها بین بادامک های میل سوپاپ و سره سوپاپ قرار دارن تا از کچلی میل سوپاپ تو دور بالا جلوگیری کنن، تو نسخه های ضعیف تر مشکلات سوپاپ و کچلی این موتور وجود داشت اما تو فورد جی تی تأمین کننده شرکت خوش نام فدرال موگل هست تا الان هم ازین باره مشکلی گزارش نشده لازم به ذکره میل سوپاپ هم هالو هست
    سرسیلندر ساخت شرکت Nemak از آلیاژ A356 پورت و پولیش خورده آلومینیومی بلوک هم از همین شرکته مشابه نسخه های موجود تو موستانگ و پیکاپ‌های فورد هست فقط اینجا یه مشکلی هست
    بلوک از نوع اوپن دک هست این نوع بلوک ها مستعد واشر زدن هستن چون زیره واشر مستقیماً آب در تماسه واشر رو میپوسونه
    اینهایی که تیون مکنن یه فیکسچر بین بوش و عرشه سیلندر قرار میدن تا آب به واشر برخورد نداشته باشه
    این جریان واشر زدنشون مهدی خواجه کلاهی که ارادت خاصی به آلمانیا داره مطرح کرد بعد که خودم شکل بلوک رو دیدم فهمیدم بعله روز از نو روزی از نو
    کلا واشر های مانیفولد و قاب موتور و… و خنک کن روغن هم دانا یا دِینا یا همون Dana تولید میکنه، گاید و سیت و خوده سوپاپ هم فدرال موگل،
    میرسیم به بخش پیستون شاتون
    شاتون ها مثل بقیه سوپر اسپورت ها از نوه H beam ساخت شرکت متال داین (metaldyne) با استفاده از روش انحصاری خوده کمپانی موسوم به فورج پودری یا PF ساخته میشن که نسبت به فورج معمولی اینجوریه که پودر آلیاژ مورد نظر رو همگن سازی میکنن تا تخلخل به وجود نیاد بعد بعد با حرارت پرسش میکنن تا آلیاژ به بدست بیاد بعد با فشار قالب گیری میکنن با این روش دقت بیشتری تو وزن و ابعاد اعمال میشه هزینه کمتری داره همچنین ناخالصی هم کمتر میشه
    الان هم شرکت متال داین رفته زیره نظر کمپانی AAM (American Axle Manufacturer)
    آلیاژ استفاده شده هم HS170M هست که نسبت به 4340 سنتی قویتره البته اگر شرکت سازنده رو فاکتور بگیریم،
    پیستون ها و رینگ پیستون ساخت کمپانی ماهله هستن
    مشابه یسری از موتورهای آمریکایی از آلیاژ M142 درشون استفاده شده که از لحاظ انبساط بین 4032 و 2618 قرار میگیرن و
    از لحاظ دوام هم مقداری از 4032 قویتر و ضعیف تر از 2618 هستن
    بازنگری تو طراحی پیستون هم شده نسبت تراکم به ۹:۱ کاهش پیدا کرده که موتور ناک نزنه
    پیستون و رینگ ها جوری طراحی شدن که فضای کامل برای روغن کاری اویل جت ها به وجود بیاد و سپس روغن رو از فضای خاص جارو میکنن و به قسمت بالای موتور نزدیک اتاقک احتراق میبرن با اینکار پیستون ها با دیواره بوش روغن کاری میشن و خطر جام کردن کاهش پیدا میکنه
    بوش های سیلندر هم استیل ساخت کمپانی فدرال موگل هستن
    یاتاقان ها مدل Irox باز هم از شرکت فدرال موگل هستن
    این یاتاقان ها توی آخرین سری های موتورای LS استفاده شد بعد BMW I8 استفاده کرد و بعد کمپانی های دیگه رفتن سمتشون
    مزیت شون اینه یه لایه مخصوص پولیمری موسوم به پلیمر آمید روی سطح بابیت یاتاقان میکشن این لایه سایش رو تا۵۰ درصد کاهش میده و همچنین دوام میلنگ هم تضمین میکنه خوراکه موتورای پر فشار و توربوئه،
    برسیم به سیستم روغنکاری و توربو که دیگه بحث و تموم کنیم
    تو فورد جی تی مشابه اکثراً سوپر اسپورت ها ما سیستم روغن کاری کارتل خشک ۴ استیج داری
    ۴ استیج یعنی در کنار پمپ اصلی ۴ تا پمپ کمکی داره که روغن رو با فشار به سمت کانال های روغن هدایت میکنن
    اکثراً سوپراسپورت ها ۴ تا پمپ کمکی دارن فقط فراری و کوروت هستن که این تعداد رو به ۶، ۷ تا رسوندن
    حجم روغن موتور فورد جی تی ۱۴.۵ لیتر هست ( اندازه موتور بنز ۹۱۱ روغن میخوره 🤣)
    توربو ها هم مدل اصلاح شده K03 بورگ وارنر
    طبق گفته ویکیپدیا تو فورد جی تی این نوع توربو پره های تیز تر و با زاویه تند تری پیدا کرده اینجوری راحتتر میتونه اسپول کنه
    توربو ها جفت بلبرینگ هستن یعنی قسمت سرد و گرم توربو هر طرف بلبرینگ دارن قبلاً توربو ها بوشی بودن، توربو های بلبرینگی باعث چرخش راحتر توربین و کمپرس میشن که تو عمل کاهش لگ توربو تأثیر مستقیم دارن،
    آلیاژ پره هم بهMAR-M247 تغییر کرده
    این آلیاژ تو توربین های گازی مثل جنرال الکتریک و رویس رولز، پرت اند ویتنی استفاده میشه
    آلیاژ فوق‌العادیه تو دماهای بالا نه تغییر شکل میده نه زنگ میزنه و دمای کارش هم بسیار بالاست
    واسه پره های توربین فقط یه آلیاژ دیگه به اسم CMSX داریم که ازین سرتره، اونم باز از کشور خداوندگار آلیاژ ایالات متحده و کمپانی Cannon-Muskegon از میشیگان هست
    فکر کنم جریان دو پورت و DOHC و… دیگه همه بدونن دیگه اضافه ش نکردم،
    سیستم دو پورت یعنی یه انژکتور معمولی تو مانیفولد پاشش میکنه و یه انژکتور دایرکت اینجکش که از طریق یه پمپ فشار قوی که قدرتش رو از چرخش میل سوپاپ میگیره درون سیلندر پاشش میکنه
    چون انژکتور اولی توی مانیفولد پاشش می‌کنه، پاشش به سوپاپ برخورد میکنه و سوپاپ رو از گزند ایجاد کربن دور نگه می‌داره
    شرمنده هرچی گشتم نتونستم عکس از موتور اکوبوست فورد GT گیر بیارم که تشریحش کنم وگرنه خیلی کامل تر میشد.

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (415 ديدگاه)

      به به بسیار لذت بردم JDM جان به نظرم با سردبیران پدال صحبت کن و باهاشون همکاری کن جزو معدود بچه های فنی و باسواد سایت هستی که از دوران طلایی سایت قبل از ورود ترول ها باقی موندی

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        سپاس فراوان، البته من خیلی خیلی وقت پیش ها تو سایت کامنت نمی‌داشتم فقط مطالب رو میخوندم
        بار ها در قبال همکاری به مدیریت محترم سایت اطلاع دادم ولی جوابی ندادن

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. R@min

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2336 ديدگاه)

      ممنون بابت جزئیات، در کل تلاش فورد روی این موتور قابل تحسینه که این موتور تو کلاس سوپراسپرت رقابتی کرد.

      دلیل ساختار open deck هم برای کاهش هزینه ساخت بود تا مدیریت حرارت ساده تر انجام بشه، روی gt هم صرف نداشت دوباره بلوک ریدیزاین بشه. رو مدل مسابقه هم باز ساختار semi open گذاشتن.

      در کل خیلی بهتر بود closed deck باشه ولی بیس اکوبوست یک موتور اقتصادی هست.

      موافقم 4
      مخالفم 4
      1. JDM سابق

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        نسخه مسابقه خیلی بهتر بود

        موافقم 3
        مخالفم 1
    3. Taha Ayoobi

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6792 ديدگاه)

      کامنت مخصوص نیسمو

      جی دی ام جان عالی بود

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. JDM سابق

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        فدای شما طاها جان

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۱۲ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (6792 ديدگاه)

          عزیز مایی

          موافقم 1
          مخالفم 1
    4. Nismo

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2006 ديدگاه)

      عالی بود واقعا لذت بردم دمت گرم کارت خیلی درسته

      موافقم 4
      مخالفم 3
      1. JDM سابق

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        خواهش میکنم امیدوارم مفید بوده باشه 🙏

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. Taha Ayoobi

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (6792 ديدگاه)

          این کامنتو باید دو سه دور خوند بعد در مورد هر کدوم از کلمات و برند ها تحیقیق کرد،
          خیلی بی نظیر بود👌

          موافقم 5
          مخالفم 2
    5. خلیل ۲

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (309 ديدگاه)

      عالی بود JDM
      خسته نباشی

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. JDM سابق

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        ممنونم
        سلامت باشی

        موافقم 1
        مخالفم 1
    6. JaMsHiD-B

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (3332 ديدگاه)

      ببخشید جی دی ام جان شما اطلاعات خیلی بالایی داری
      میشه جسارتا بپرسم چشکلی این اطلاعات رو بدست میارید
      رشته تون مکانیک بوده
      اطلاعات پایه رو بلد شدید و با نگاه کردن به عکس مشخصات موتور رو میفهمید
      فقط بگید چشکلی😅🙏

      1. JDM سابق

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        داداش خداشاهده خودمم نمیدونم 😀
        اویل خیلی تو فکره تیونینگ بودم
        بخاطر همین خیلی تحقیق کردم هم یوتیوب هم PDF و مقاله های کمپانی‌ های معتبر دنیا و توضیحات شون درباب محصولاتشون می‌خوندم
        کم کم با آلیاژ آشنا شدم بعد با ابداعات و ویژگی ها بعد که رسیدم به بررسی موتور بازم چیز های بیشتری کشف کردم
        بنده عددی نیستم خیلیا هستن به مراتب بیشتر بنده معلومات دارن اما یه چیزی رو خوب یاد گرفتم معلومات تو دانشگاه و درس و کلاس نیست
        معلومات در مهندسی و تکنولوژی مهندسین و استاد کار های کمپانی های مطرح جهان که مرتب در حال تکامل هستند نفهمه است
        بعد که موتور جلوش باشه راحت میتونی تشریحش کنی که اونم بازم مرحله سختیه
        چون هر کمپانی ابداعات خودش رو موتور رو داره
        یادمه یه مدت خودم واسه ورودی خروجی و کانال های آب و تعداد تسمه های موتور های پرفورمنس کلافه شده بودم تا بعد فهمیدم جریان چی به چیه

      2. Taha Ayoobi

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (6792 ديدگاه)

        برا منم یذره سواله😂
        چیجوریییییی😂

    7. R

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1429 ديدگاه)

      حالا اینهمه توضیح دادی نتیجش چی شد؟؟؟
      مصرف سوخت وحشتناک با باک کوچیک که بازدهی کمتر از بوگاتی داره
      درمقام مقایسه
      فورد جی تی با موتور ۳.۵ لیتر تویین توربو مصرف سوخت ۱۶.۸ لیتر درصد کیلومتر با باک ۵۸ لیتری : میزان پیمایش با باک پر ۳۴۷ کیلومتر
      بوگاتی شیرون با موتور ۸ لیتری کوادتوربو مصرف سوخت ۲۳.۵ لیتر با باک صدلیتری : میزان پیمایش با باک پر ۴۲۶ کیلومتر
      بریم سراغ پیست : پیست Calabogie Motorsports Park پایین تر از لامبورگینی ها و پورشه ۹۱۱ ها و مکلارن ۷۲۰ و فراری ۴۸۸
      پیست Goodwood Hill climb رده ۴۲
      پیست Motortrend Figure-8 رده ۳۵
      پیست Vairano Handling Course رده ۱۶
      شاید بگی بالاییا قوی ترن ولی نه اکثرا پورشه و لامبورگینی هم قدرتشه مخصوصا پورشه که اونم شش سیلندر و تویین توربو و قدرت نزدیک داره
      بریم سراغ درگ : فورد جی تی تو ۴۰۰ متر ۱۰.۸ ثانیه نزدیک ترین و شبیه ترین رقیبش پورشه gt2rs سیلندر یکسان توربو یکسان هردو دیفرانسیل عقب تو ۴۰۰ متر ۱۰.۱ ثانیه
      حالا بیا دو صفحه توضیح بده از آلیاژ بعد بیا بگو اروپایی الکی گرونه.
      با قیمت بالای پونصد هزاردلاری فورد جی تی با این مشخصات یه شکست کامله

      موافقم 4
      مخالفم 4
      1. Taha Ayoobi

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (6792 ديدگاه)

        فشار بخور

        موافقم 2
        مخالفم 3
      2. JDM سابق

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        چی میگی
        من کی گفتم اروپایی الکی گرونه 😀😀
        همه رو برق میگیره مارو فازمتر

        یه سوال میپرسم جوابمو صادقانه بده
        اگر راست و درست جوابمو دادی
        جزو افرادی تو سایت هستی که تو سایت سره برند تو سر و کله هم دیگه میزنن ؟

        1. Taha Ayoobi

          ۱۲ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (6792 ديدگاه)

          جی دی ام داداش، از ترول ها هیتر های عظیم سایته

        2. R

          ۱۲ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (1429 ديدگاه)

          آمریکا فن ارزش نداره اخه باهاش بحث کنی وقتتو تلف کنی تو نگفتی؟ رفیقت علی ماشالا و بقیه چه فرقی میکنه آمریکا فنیدو فاقد …
          شمام کم آوردی سوت بزت طاها جون

      3. R@min

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2336 ديدگاه)

        دکتر وزن بیشتر پایداری بهتر، برد شیرون تو آرمانی ترین شکل رانندگی ۱۶۰ کیلومتره !! چه سوژه ای هستی تو واقعا. ولش کن اصلا ارزش بقیشم نداری حیف وقت.

        موافقم 2
        مخالفم 2
        1. R

          ۱۲ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (1429 ديدگاه)

          تو حرف نزن که هر بار سوژه خنده ای
          اول یکم مطالعه داشته باش سوادت قد بکشه بعد بیا ۱۶۰ رو کجات دراوردی؟🤣🤣🤣
          وزن بیشتر = پایداری بیشتر سبکارو باد میبره رامین جون 😉
          اول برو ببین داون فورس برای چیه و کارش چیه بعد دهنتو وا کن

          موافقم 1
          مخالفم 1
    8. علی Shelby

      ۱۲ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (860 ديدگاه)

      JDM جان خیلی مقاله زیبا و قشنگی بود.
      واقعا دانش بالایی داری

      1. JDM سابق

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (1072 ديدگاه)

        بزرگواری شما
        درس پس میدیم خدمت اساتید سایت 🙏

  5. Scuderia Ferrari

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (4155 ديدگاه)

    برندهایی که روزی با فراری رقابت میکردن یا نابود شدن یا وابسته به بازار چین
    ولی برندی مثل فراری که ریشه در موتور اسپرت داره و نامش با عناوین بی شمار گره خورده ، فکر و هدفش فراتر از رکوردزنی در ۴۰۰ متره

    موافقم 19
    مخالفم 13
    1. Nismo

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (2006 ديدگاه)

      خداروشکر خیلی هاشون (پلیموث، بیوک، پونتیاک) ورشکست شدن و خیلی هاشون (فورد) کنار کشیدن
      وگرنه فراری الان ته جدول بود
      فعلا از پس کوروت 2 برابر ارزونتر بر بیاید بقیش پیشکش

      موافقم 8
      مخالفم 21
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (2747 ديدگاه)

        Nismo جان …

        دستی رو بکش بیا پایین ، کارت دارم …

        پونتیاک GTO تری‌پاور سال ۱۹۶۵ …

        مرکوری کوگار XR-7 کبرا جت سال ۱۹۶۸ …

        پلیموث همی کودا سال ۱۹۷۰ …

        بیوک GNX سال ۱۹۸۷ …

        پونتیاک ترنس ام نسخهٔ ۲۰ سالگی سال ۱۹۸۹ …

        این پنج تا قلچماق اره ای رو به هم ببند ، با سیم بکسل ببر 4 شنبه بازار …

        هر پنج تاش رو با هم ، اگه تونستی آب کنی ، ببین چقدر دستتو می گیره …

        هر چه قدر شد ، باهاش یه چرخ همین فراری ۲۷۵ GTB رو هم نمی دن که ببری !!!

        قابل توجه دوستان :

        قیمت فراری ۲۷۵ GTB بسته به مدل ، وضعیت و تاریخچه آن می‌تواند بسیار متغیر باشد …

        با این حال ، این خودرو به عنوان یکی از گران‌ترین و ارزشمندترین فراری‌های کلاسیک شناخته می‌شود …

        در حراجی‌ها ، قیمت‌های این مدل می‌تواند از چند میلیون دلار تا ده‌ها میلیون دلار متغیر باشد …

        به عنوان مثال ، یک مدل خاص از ۲۷۵ GTB/C Speciale در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۲۶.۴ میلیون دلار فروخته شد …

        موافقم 11
        مخالفم 8
        1. Nismo

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (2006 ديدگاه)

          مهدیار جان
          بی دلیل نیست که به فراری میگن الکی گرون
          بشخصه برای من ارزش کلکسیونی ماشین آخرین اهمیت رو داره
          چون ماشین بازم نه کلکسیونر
          برای من مشخصات فنی و طراحی و هندلینگ مهمه نه قیمت های فضایی
          حالا انقدر قیمتش بالاست چه فایده که از یه ماشین 10 برابر ارزونتر از خودش می‌خوره؟
          نهایتا باید ببریش همون 4 شنبه بازار بگی یکی بخر دوتا ببر

          موافقم 9
          مخالفم 8
        2. Taha Ayoobi

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (6792 ديدگاه)

          مهدیار جان

          چرا قیمت؟
          چرا باید اینجا مهم باشه؟

          موافقم 2
          مخالفم 5
        3. bi Turbo

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (246 ديدگاه)

          دوست عزیز Nismo :
          فراری یک گرندتورر هست و برای هندلینگ و لذت رانندگی ساخته شده. برای همین هست که در حراجی ها قیمت فراری های کلاسیک تا این حد بالاست.
          در کنار اعتبار برندی، طراحی فوق العاده، لذت رانندگی و افتخارات مختلف به این ماشین ها ارزش میدند.
          چنان که در برخی موارد هم دیدیم که ماسل کارهایی مثل بعضی نسخه های ‌GTO با قیمت های به نسبت بالایی به فروش رسیدند.
          اما در مقابل ماسل کارها برای دادن یک حس سرعت و قدرت بالا و کمی حس لوکس بودن و لذت رانندگی رو با قیمت معقول در دسترس تمام مردم قرار بدهند…
          بنابراین مقایسه اون ها در همه زمینه ها اشتباه هست و باید اون ها رو در موارد جزئی مثل درگ 400 متر مقایسه کرد…

        4. ! i M α η δ υ α R

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (2747 ديدگاه)

          عزیز دلم …

          نظرت محترم …

          اما ارزش کلکسیونی رو برای چه چیزی پرداخت می کنند ؟

          در درازای تاریخ پیروزی های فراری در موتور اسپرت و صف های خرید دو ساله ، خودش موید اینه که ماشین بازها ، نه صرفا احساسی بلکه منطقی ، برندی رو در منزل نگه می دارن که همیشه بلیطش برنده است …

          در رابطه با استدلالی که آوردی …

          یک سوال دارم …

          کادیلاک سلستیک برقی با 3 تن وزن و قیمت پایه 300 هزار دلار و تاپ اسپید 160 کیلومتر بر ساعت …

          هونگچی Hongqi E-QM5 برقی ، با قیمت پایه 30 هزار دلار و تاپ اسپید 161 کیلومتر بر ساعت …

          گفتی که ماشین بازی …

          گفتی پرفورمنس بهتر برات اولویت داره ، نه الکی گرون بودن …

          الان یعنی طبق فتوایی که دادی یعنی هونگچی رو بر می داری دیگه !!!

          چون با 161 کیلومتر تاپ اسپید و وزن سبک تر ، ماشین 3 تنی کادیلاک رو
          یعنی سلستیک 10 برابر از خودش گرون تر رو می زنه …

          درست فهمیدم !!!

          موافقم 4
          مخالفم 1
        5. ! i M α η δ υ α R

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (2747 ديدگاه)

          طاها جان …

          بهشت را به ” بها ” دهند ، نه بهانه …

          هر کسی ، هر بهشتی را که می شناسد و می خواهد …

          باید ، بهایش را پرداخت کند …

          بهای بالاتر ، برای بهشت بیشتر …

          بهای پایین تر ، برای بهشت کمتر …

          موافقم 5
          مخالفم 2
        6. Cadillac-V

          ۱۱ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (563 ديدگاه)

          الان قیمت تو حراجی چه ربطی به مهندسی داشت؟

          همیشه عادت دارین حرف بی ربط وسط بحث بزنین؟

          صحبتهایی بدون مدرک بدون هیچ منبع معتبری و تنها مدرک به خدا

          موافقم 1
          مخالفم 4
        7. حمیدرضا

          ۱۲ تیر ۱۴۰۴
          سوابق: (594 ديدگاه)

          اقای نیسمو کسی میتونه خودشو ماشین باز بدونه که از همه ماشین ها لذت ببره شما ماشین باز نیستی جانم شما صرفا برای تماشای رقابت رفتی نشستی روی دیوار همسایه چون دیوار خودتون کوتاهه

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. AMBarzegar

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (18 ديدگاه)

        کوروت برام محترمه توی آمریکایی ها کوروت رو دوست دارم ولی اینو بگم اگه منظورت ZR1 هست منم دوستش دارم اما اینو قبول کن جانشین sf90 بیاد میبرتش
        منطقی باشیم آمریکایی ها دیگه مثل دهه ۵۰ یا ۶۰ نیستن هرچند مدل های جذاب و تو دل برو زیادی دارن اگه همون شرکت ها هم بودن جلو رقیب های اروپاییشون کم می آوردن
        اینو بی طرفانه میگم تعصب بیجا هم ندارم
        بحث های ما هم هیچ نفع و سودی به حال آمریکایی ها و اروپایی ها نداره خیلی هاشون نمیدونن اصلا ما فراری یا شورلت رو میشناسیم یا نه
        بجای تعصب روی ملیت یا برند، تعصب خودرو رو بکشید
        با تشکر

        موافقم 9
        مخالفم 7
    2. Taha Ayoobi

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6792 ديدگاه)

      اسکودریا

      اینا که رقیبش نبودن، چون اصلا ربطی بهش ندارن.
      شما فعلا کارای اداری رفتن از سایتو بکن که قدیمی ترین رقیبش بدجور داره له میکنه

      موافقم 3
      مخالفم 8
    3. Taha Ayoobi

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6792 ديدگاه)

      فراری هم قطعا هدفش بالاتر از رکورد 400 متره، هدف فقط فرو کردن و انداختن به مشتری و بعدش شکایت از مشتری.

      موافقم 4
      مخالفم 8
    4. Cadillac-V

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (563 ديدگاه)

      از در عقب
      فعلا که شورولت کوروت ZR1 لوله کرده فراریو

      موافقم 2
      مخالفم 4
  6. Taha Ayoobi

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6792 ديدگاه)

    (این اسب‌های سرکش در هندلینگ، تجمل و طراحی بدنه بسیار برتر از ماسل کارها بودند)

    هندلینگو کاری ندارم
    تجمل هم کاری ندارم
    طراحی رو فععععک نکنم

    موافقم 11
    مخالفم 12
  7. Taha Ayoobi

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (6792 ديدگاه)

    کوگار و جی ان ایکس خیلی خیلی خاص ان

    موافقم 7
    مخالفم 4
  8. رهام

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (39 ديدگاه)

    یکی از یکی خفن تر و خوشگل تر واقعا همشون شاهکارن

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6792 ديدگاه)

      چه پست باحالی بود
      عجیب بود که متروکه بود

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. Taha Ayoobi

        ۱۱ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (6792 ديدگاه)

        XTS جایگزین DTS یا همون دویل خودمون بود.

        موافقم 2
        مخالفم 3
      2. حمیدرضا

        ۱۲ تیر ۱۴۰۴
        سوابق: (594 ديدگاه)

        چون اون زمان هنوز بعضیا تغییر رویه نداده بودن

  9. سوشیانت

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (396 ديدگاه)

    قبلا هم توضیح دادم تو دهه ۶۰ و ۷۰ آمریکا حرف اول رو تو پرفورمنس میزد

    موافقم 7
    مخالفم 7
  10. yektachafi

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (202 ديدگاه)

    من که فقط عضله میبینم
    آمریکایی باشه ،درگ باشه رقیبم داشته باشه؟
    فعععک نکنم

    موافقم 4
    مخالفم 6
  11. صامورایی

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (311 ديدگاه)

    تیترو دیدم فکر کردم سوشی ( زبونم لال ) به جمع نویسندگان پدال‌ پیوسته

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. امیر دهقان

      ۱۱ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (804 ديدگاه)

      شاید نویسندگان سایت autoevolution بخش کامنت‌های پدال رو دنبال میکنن!

      موافقم 5
      مخالفم 3
  12. Mohsen

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (12 ديدگاه)

    درود و سپاس از JDM عزیز برای نوشتار زیبا و فنی شان. دست مریزاد. عالی بود.
    زنده باشید و شاد

    1. JDM سابق

      ۱۲ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (1072 ديدگاه)

      سپاسگزارم عزیز جان 🙏

  13. عارف رضائیان

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (236 ديدگاه)

    آمریکاییها همیشه با داشتن پروپاگاندای رسانه ای در دنیا خودشونو برتر جلوه میدهند در حالی که در زمینه خودرو سازی صاحب سبک هم هستند اما در پورفورمنس نسبت به اروپاییها مخصوصا ایتالیاییها ضعف دارند اکثر خودروهای امریکایی در دهه های پنجاه تا نود اضافه وزن داشتند و همین ابعاد بزرگتر و وزن زیاد باعث شد در پیست ضعیف عمل کنند البته نقاط قوتهایی مانند طراحی خاص و سواری نرم وجادار بودن نیز قابل اشاره هستند اما در مجموع ارزانتر و ضعیفتر از رقبای اروپایی بودند اگر دقت کنید با تکیه به موتورهای خیلی حجیم با گشتاور بالا در درک برتری داشتند اما پیروزی در درگ نیاز به پورفورمنس خاصی ندارد فقط نسبت قدرت به وزن بالا و گیربکس با خاصیت درگ محور که گشتاور بالا را تحمل کند باعث این برتری شده که در مقابل جمع و جور بودن و معقول بودن فراری که پیست محورتر و چابک چالاکتر هست و از متریال سبکو مقاومتر و صد البته گرانتر استفاده میکند بازنده هستن

    موافقم 5
    مخالفم 5
  14. hosen

    ۱۱ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    Gnx و همی کودا چقدر خوبن

  15. حسام الدین

    ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (63 ديدگاه)

    الآن کجان اون ماشین های آمریکایی؟! فقط زبان طراحی فراری برای کل صنعت خودروسازی آمریکا کافیه!

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۲ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6792 ديدگاه)

      آره با اون سنگ پرون جلو کاپوت ماشیناش

  16. amirboss

    ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (1148 ديدگاه)

    این که تعدادی از ماسل کارها فقط تو شتاب و سرعت از مدل های فراری هم دوره خودشون سریع تر بودن، به نظرم خیلی چیز شاخی نیست!!!!
    کاری با اساتید و صاحب نظران سایت ندارم امیدوارم اونا هم کاری با من نداشته باشن، به هرحال تو برحه ای که تب ماسل کارها همه گیرشده بود و شرکت های خودروساز آمریکایی یه سری از مدل های تولیدی رو به صورت افسارگسیخته ای ارتقا میدادن (فقط قدرت تولیدی ملاک بوده و سیستم تعلیق و هندلیگ تغییری نداشت) مسلمه که مقطعی از یه سری از مدلهای اسپرت بخصوص محصولات فراری در زمان خودشون سریع تر میشدن اما ارزشمند تر نه!!!
    هیچوقت نمیشه یه مدل از خودروهای تولید انبوه آمریکایی رو برتر از یه فراری دونست بخصوص از نظر ارزش و محبوبیت خودرو.
    فقط سرعت و شتاب یه خودرو دال بر برتری یه خودرو نیست و خیلی پارامتر ها لازمه تا یه خودرو ارزشمند باشه.

    1. Taha Ayoobi

      ۱۲ تیر ۱۴۰۴
      سوابق: (6792 ديدگاه)

      بهتر بودن یه بحثه، ارزشمند تر بودن یه بحث دیگه.
      محبوبیت با ارزش فرق داره

  17. حمیدرضا

    ۱۲ تیر ۱۴۰۴
    سوابق: (594 ديدگاه)

    یک قاره در برابر یک کمپانی!! همین برای درک عظمت فراری کافیه 😎😎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا