جذابترین خودروها با آخرین موتور V8 تنفس طبیعی فراری
سالها است که فراری پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی را کنار گذاشته و در سوپراسپرتهای خود از موتورهای V8 توئین توربو و حتی در برخی مدلها سیستم هیبریدی استفاده میکند. بااینحال، آخرین موتور V8 تنفس فراری که F136 نام داشت، حتی سالها پس از کنار رفتن، هنوز هم بهعنوان یکی از بهترین پیشرانههای تاریخ شناخته میشود. این موتور V8 با زاویهٔ 90 درجه از طریق همکاری فراری و مازراتی تولید و در سال 2001 معرفی شد. موتور F136 در چهار نسخهٔ مختلف شامل 4.2 لیتری، 4.3 لیتری، 4.5 لیتری و 4.7 لیتری ساخته شد و در خودروهای مختلف فراری، مازراتی و حتی آلفارومئو مورداستفاده قرار گرفت. در ادامه با جذابترین خودروهایی که از موتور F136 استفاده کردند آشنا خواهیم شد.
مازراتی گرناسپرت
پیشرانه | 4.2 لیتری V8 |
قدرت | 400 اسب بخار |
گشتاور | 450 نیوتن متر |
گرناسپرت نسخهای اسپرتتر از مازراتی کوپه بود که در نمایشگاه ژنو 2004 معرفی شد. این نسخه از همان پیشرانهٔ 4.2 لیتری V8 تنفس طبیعی F136 استفاده میکرد که با سیستم روغنکاری کارتل خشک و چهار سوپاپ در هر سیلندر، زیر کاپوت مازراتی کوپه هم قرار داشت. بااینحال، در گرناسپرت قدرت این موتور با کمی افزایش از 390 به 400 اسب بخار رسید. این افزایش به لطف تغییراتی در پیشرانه مثل بازنگری در منیفولد هوا حاصل شد. چهار سر اگزوز کرومی هم به همه اعلام میکرد که در سینهٔ این گرن تورر ایتالیایی نیروگاه فراری پنهان شده است.
مازراتی کواتروپورته اسپرت GT S
پیشرانه | 4.7 لیتری V8 |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 510 نیوتن متر |
مازراتی کواتروپورته اسپرت GT S در سال 2008 با بزرگترین نسخهٔ موتور F136 معرفی شد. این نسخهٔ 4.7 لیتری که F136YH نام داشت، قبلاً در کواتروپورته S هم مورداستفاده قرار گرفته بود ولی نسخهٔ معمولی کواتروپورته از همان نسخهٔ کوچکتر 4.2 لیتری استفاده میکرد. پیشرانهٔ 4.7 لیتری F136YH نیروی خود را به یک گیربکس اتوماتیک ZF تحویل میداد که مخصوص کواتروپورته تنظیم شده بود. این نیرو به چرخهای عقب منتقل میشد و سدان لوکس ایتالیایی را به حداکثر سرعت 285 کیلومتر بر ساعت میرساند.
مازراتی گرنتوریسمو MC استرادله
پیشرانه | 4.7 لیتری V8 |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 510 نیوتن متر |
گرنتوریسمو در سال 2007 بهعنوان جایگزین مازراتی کوپه بر اساس پلتفرم مشترکی با کواتروپورته معرفی شد. این خودرو ابتدا با نسخهٔ 4.2 لیتری موتور F136 عرضه شد اما یک سال بعد، مازراتی مدل گرنتوریسمو S را با موتور 4.7 لیتری و 440 اسب بخار قدرت معرفی کرد. بااینحال، این هم پایان ماجرا نبود و در سال 2011 نسخهٔ MC استراداله معرفی شد که در بین تمام محصولات مازراتی بیشترین تمرکز را روی پرفورمنس داشت. این نسخه بهطور قابلتوجهی پلتفرم مشترک با کواتروپورته را بهبود بخشیده بود تا اسپرتتر شود. MC استراداله 110 کیلوگرم سبکتر از گرنتوریسموی معمولی بود و از پیشرانهٔ 4.7 لیتری همراه با گیربکس فراری F430 استفاده میکرد. این موتور در MC استراداله کمی قویتر از گرنتوریسمو S شده بود.
آلفارومئو 8C
پیشرانه | 4.7 لیتری V8 |
قدرت | 450 اسب بخار |
گشتاور | 470 نیوتن متر |
8C یک کوپهٔ دونفرهٔ خیرهکننده بود که قصد داشت پیشگام بازگشت مجدد آلفارومئو به بازار آمریکا در دههٔ 2000 باشد. این ماشین که بر اساس مازراتی گرنتوریسمو ساخته شده و تولید محدود بود، هرچند قیمت گزافی داشت اما با استقبال بالایی مواجه شد. بااینحال، آلفا نهایتاً درمجموع تنها 829 دستگاه از آن تولید کرد (500 دستگاه کوپه و 329 دستگاه اسپایدر). زیر کاپوت این کوپهٔ زیبایی ایتالیایی نسخهٔ 4.7 لیتری پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی F136 قرار گرفته بود که 450 اسب بخار قدرت تولید میکرد. این نیرو به گیربکسی تحویل داده میشد که برای بهبود توزیع وزن در عقب نصب شده بود. به لطف این ترکیب، 8C ظرف چهار ثانیه از صفر به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت میرسید.
فراری کالیفرنیا 30
پیشرانه | 4.3 لیتری V8 |
قدرت | 490 اسب بخار |
گشتاور | 505 نیوتن متر |
کالیفرنیا یک گرند تورر شیک 2+2 با سقف کانورتیبل هارت تاپ بود که در سال 2008 معرفی شد. این ماشین از ترکیب موتور جلو-وسط و گیربکس عقب استفاده میکرد. هرچند کالیفرنیا تا سال 2017 تولید شد ولی در سال 2014 پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی F136 را با یک موتور 3.9 V8 توئین توربو جایگزین کرد و کالیفرنیا T نام گرفت. بین نسخهٔ اولیه و توربوشارژ این خودرو اما یک نسخهٔ دیگر هم ساخته شد که کالیفرنیا 30 نام داشت و در سال 2012 معرفی شد. این نسخه سبکتر و قویتر از کالیفرنیای اولیه بود. افزایش 30 اسب بخاری قدرت در این مدل به لطف بهروزرسانی پیشرانهٔ 4.3 لیتری نسخهٔ پایه حاصل شد که حالا F136IH نام گرفت. این نسخه از موتور موردبحث به سیستم تزریق مستقیم سوخت مجهز شده و نسبت تراکم بالاتری داشت.
فراری F430 اسکودریا
پیشرانه | 4.3 لیتری V8 |
قدرت | 510 اسب بخار |
گشتاور | 470 نیوتن متر |
F430 که در سال 2004 معرفی شد، جانشین فراری 360 مودنا بود. این ماشین یکی از قابلاحترامترین ساختههای تاریخ مارانلو محسوب میشود. مثل اکثر سوپرکارهای مدرن فراری، F430 هم نسخهای افراطیتر و پیست محور داشت که در نمایشگاه فرانکفورت 2007 توسط مایکل شوماخر با نام اسکودریا رونمایی شد. شوماخر همچنین بهعنوان رانندهٔ آزمایشی در توسعهٔ F430 اسکودریا هم نقش داشت. F430 از نسخهٔ 4.3 لیتری موتور F136 استفاده میکرد که ابتدا 490 اسب بخار قدرت و در نسخهٔ اسکودریا 510 اسب بخار قدرت تولید میکرد. نسخهٔ اسپایدر F430 اسکودریا نیز در سال 2008 به مناسبت بزرگداشت شانزدهمین قهرمانی فراری در مسابقات فرمول یک در پیست موجلو با نام 16M رونمایی شد.
فراری 458 اسپشیاله
پیشرانه | 4.5 لیتری V8 |
قدرت | 605 اسب بخار |
گشتاور | 540 نیوتن متر |
یکی دیگر از پرطرفدارترین و قابلاحترامترین محصولات فراری، مدل 458 است که جایگزین F430 شد. نسخهٔ پیست محور این سوپرکار در نمایشگاه فرانکفورت 2013 با نام اسپشیاله و پیشرفتهایی در بدنه، سیستم تعلیق، پیشرانه و... معرفی شد. پیشرانهٔ F136 در 458 اسپشیاله بهطور قابلتوجهی اصلاح شده بود. فراری با بهینهسازی احتراق و دینامیک سیال محفظهٔ احتراق و همینطور هندسهٔ جدید منیفولد هوا و پروفیل جدید میل بادامک، تقریباً تمام قطعات متحرکت موتور را اصلاح کرده بود. به لطف این تغییرات، قویترین نسخهٔ موتور F136 با 605 اسب بخار قدرت متولد شد. نسخهٔ اسپایدر این سوپرکار هم با نام اسپشیاله A در تنها 499 دستگاه تولید شد.