فراری

مروری بر فــراری F430

فراری F430 که به آن ۴۳۰ نیز گفته می‌شود، خودرویی بود که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ الی ۲۰۰۹ میلادی در خط تولید کمپانی حضور داشت تا از این‌رو جانشینی شایسته برای فراری۳۶۰  که از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ ساخته شد باشد. F430 در تاریخ ۲۸ جولای ۲۰۰۹ برای همیشه کنار گذاشته شد تا مدل‌های جدید ۴۵۸ جای آنرا بگیرد . . .

Ferrari F430

F430 دارای بدنه‌ای است که استایل آن به وضوح از فراری۳۶۰ الهام گرفته شده و اگر بهتر بگوییم همان ۳۶۰ است که هم زیباتر و هم به لحاظ آیرودینامیکی اصلاح شده! به هرحال آقای Frank Stephenson که سرپرست گروه طراحی خارجی این خودرو بوده، تمام تلاش خود را بکار گرفت تا F430 ظاهری متفاوت‌تر از سایر مدل‌ها نداشته باشد؛ به عنوان مثال چراغ‌های دوقلوی دایروی شکل عقب با الهام از انزو فراری شکل گرفت و سپر جلو نیز با آن ورودی هوای بیضوی شکلش یادآور مدل‌های مسابقه‌ای فراری در دهه شصت میلادی ازجمله فراری۱۵۶ یا فراری ۲۵۰TR61 است.

Ferrari F430

استودیوی طراحی پنین‌فارینا که آخرین اصلاحات طراحی را بر روی F430 انجام داده، طول و عرض و ارتفاع این خودرو را معادل ۴۵۱۲ میلیمتر، ۱۹۲۳ میلیمتر و ۱۲۱۴ میلیمتر (۱۲۳۴ میلیمتر در مدل اسپایدر) اعلام کرده؛ فاصله محوری آن نیز ۲۶۰۱ میلیمتر است. بهره‌گیری از فریم‌های آلومینیومی وزن خالص F430 را به ۱۴۵۰ کیلوگرم می‌رساند.

پیشرانه‌ای که در زیر کاپوت F430 قرار داشت به نوعی از خود ماشین سروصدای بیشتری به راه انداخت چرا که میان همه موتورهای V8 فراری کاملا منحصر به فرد بود اما چرا؟؟؟ پیشرانه‌های هشت سیلندر فراری که از اوایل دهه پنجاه میلادی بکار گرفته شدند، هیچ‌کدام دارای چنین حجمی نبودند و حتی در میان مدل‌های V10 فراری نیز چنین چیزی وجود نداشت! البته در این میان فقط موتورهای V12 فراری بودند که حجمی فراتر از چهارلیتر به همراه داشتند. بنابراین پیشرانه V8 فراری F430 با حجم دقیق ۴۳۰۸cc پس از شصت سال فراری را به مرحله‌ای تازه از دوران حیات خود وارد کرد.

Ferrari F430

این پیشرانه با بلوک آلومینیومی خود از نوع DOHC و مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها بود که با تنفس طبیعی قدرتی معادل ۴۸۳ اسب‌بخار در دور ۸۵۰۰ و گشتاوری برابر ۴۶۵ نیوتن‌متر در دور ۵۲۵۰ را فراهم می‌کرد؛ بیش از ۸۰% گشتاور تولیدی موتور نیز از دورهای پایین‌تر از ۳۵۰۰RPM در دسترس بود. شتاب صفرتاصد F430 کمتر از ۴.۰ ثانیه، شتاب صفرتا ۱۶۰ آن ۸.۳ ثانیه و حداکثر سرعتش بالغ بر ۳۱۵ کیلومتر برساعت است.

Ferrari F430

F430 مجهز به سیستم E-Diff یا همان سیستم هوشمند ضدلغزش دیفرانسیل عقب است که توزیع گشتاور تولیدی موتور با توجه به پارامترهایی همچون زاویه چرخش فرمان یا شتاب جانبی وارده به خودرو را تنظیم می‌کند. مشخصه‌ دیگر F430 فرمان به اصطلاح چندمنظوره آن است که با کلید قرار گرفته بر روی آن می‌توان کنترل پایداری، حساسیت پدال گاز، حالت تعلیق و در نهایت E-Diff را فعال/غیرفعال نمود. رینگ‌های ۱۹ اینچی آلومینیومی آن ۷.۵ اینچ در جلو و ۱۰ اینچ در عقب پهنا دارند. تایرهای آن نیز ساخت گودیر و از مدل Eagle F1 GSD3 هستند.

فراری F430 در مدت زمان عرضه خود در بازارهای مختلف قیمت پایه‌ای متفاوتی را تجربه کرد. به عنوان مثال قیمت آن در ایالات‌متحده از ۱۸۶,۹۰۰ دلار تا ۲۱۷,۰۰۰ دلار افزایش می‌یافت. در انگلستان نیز قیمت آن ۱۱۸,۵۰۰ پوند و در بازرهای اروپایی حدود ۱۷۵,۰۰۰ یورو ارزش داشت. همچنین در آخرین سال‌های عرضه آن در استرالیا با قیمت ۳۷۹,۰۰۰ دلار عرضه می‌شد.

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (91 ديدگاه)

    تا حالا دقت نکرده بودم موتورشم اینقدر خوشگله….
    بابت عکس ها ممنون

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  2. MATIN

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (212 ديدگاه)

    خیلی قشنگه این جیگر .. اگه یارانه ۷ نسلمون جمع بشه شاید بتونیم بخریم ! ولی خدایی مرکس … میشه لذت رانندگی رو با این ماشین حس کرد !

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. نوید

    ۹ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    از جلو انگار یکی داره لبخند مسخره یی میزنه!

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
  4. فرید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوست عزیز خیلی سایته توپی داری راستشو بخوای من عاشق ماشینم همش فیلمای مربوط به ماشین نگاه میکنم مجله های ماشین میخرم واقعا زندگی من تو ماشین خلاصه شده وقتی صدای موتورشو میشنوم دیوونه میشم در مورد این ماشینم بگم که یکی از بهترین هاست در ضمن دوست عزیزی که گفتی یارانه هفت جدمونو جمع کنم یکی از اینا میخرم خوب گوش کن ما کامیون داریم و همیشه میرم بندرعباس و قشم و اونجا ماشینای زیادی رو اجاره و تست کردم مطمعن باش لذت تست کردنش بیشتر از داشتنشه و واقعا یه تجربه ی تکرار نشدنیه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  5. hamid

    ۳۰ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دیوونه شدم.بخدا دیوونه شدم…اخه چرا همش باید حسرت نداشتن فراری ۴۳۰ یاF458 یا La Ferrari رو بخورم؟
    وای خدا.حاضرم هیچی نداشته باشم فقط ی فراری داشتم.

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  6. نوید (6*6)

    ۱۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    بر اعصاب خودت مسلط باش

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. GOD BLESS AMERICA

    ۶ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    سلام یه ۲ سالی دیر رسیدم ولی خوب بهتر از هرگز نرسیدنه .
    اف۴۳۰ رو دوست دارم.
    اما ایمان دارم ارزش بهای پرداختی رو نداره.
    و خوب تو این رنج قیمت در زمان عرضه لامبورگینی گالاردو موجود بوده که خوب از این سرتره.
    اما اگه روزی این فقر لعنتی دست از سرمون برداشت و توان مالی خریدش رو داشته باشم حتما میخرم چون تنها فراری تاریخه که هنوز تو کفشم.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا