فراری

نخستین تجربه رانندگی با فراری دیتونا SP3، خالص‌ترین سوپراسپرت ایتالیا

بالاخره فرصت آن پیش آمد که سومین عضو خاندان آیکونا، دیتونا SP3، را مورد بررسی قرار دهیم؛ خودرویی که برخلاف دو برادر تک و دو سرنشینه خود تنها یک خودروی زیبا نیست و وعده عملکردی مثال‌زدنی را به مالکان خود داده است. فراری می‌گوید برخلاف لامبورگینی قصد ندارد نام‌های قدیمی چون کانتاش را بازسازی کند اما مسلما از استفاده از میراث آن‌ها در خودروهای آینده خود رضایت کامل دارد. به همین دلیل سری آیکونا متولد شدند.

آیا سوپرخودروی کمیاب فراری هیبریدی است؟!

برخلاف تصور برخی، این سوپرخودروی ۲ میلیون دلاری که تنها ۵۹۹ دستگاه از آن تولید می‌شود، به یک موتور V12 خشمگین مجهز شده که پیشتر در فراری ۸۱۲ سوپرفست مورد استفاده قرار گرفته است؛ بنابراین خبری از سیستم هیبریدی نیست. فراری نه‌تنها به سراغ برقی‌سازی پیشرانه دیتونا نرفته بلکه از سیستم‌های کمک پیشران مانند توربوشارژر نیز دور کرده است؛ بنابراین دیتونا SP3 به یک موتور ۶.۵ لیتری تنفس‌طبیعی مجهز شده که به لطف بهبودهای متعدد، هم‌اکنون ۸۲۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. دیتونا عملا به قدرتمندترین موتور تاریخ فراری برای خودروهای جاده‌ای مجهز شده که مانند ۸۱۲ کامپتیت‌زیونه تا ۹,۰۰۰rpm دور برمی‌دارد.

درست است که این خودرو برخلاف لافراری، از سیستم برقی برای رسیدن به ۹۸۶ اسب بخار استفاده نمی‌کند اما همچنان درعرض ۲.۸۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و حداکثر سرعت ۳۳۸ کیلومتر بر ساعتی دارد.

آیا می‌توان دیتونا را یک لافراری آنالوگ نامید؟

فراری به شدت این ادعا را رد می‌کند و بر تازه بودن کاراکتر این خودرو تاکید دارد اما بگذارید صادقانه به داستان نگاه کنیم. دیتونا SP3 واقعا یک لافراری بدون سیستم هیبریدی به شمار می‌رود!

عملکرد موتور دیتونا SP3 چگونه است؟

از عملکرد موتور V6 فراری ۲۹۶GTB آگاهی کامل داریم و می‌دانیم اما اخیرا خبری از هیچ موتور ۱۲ سینلدر تنفس‌طبیعی از فراری نبوده است، پس انتظار اتفاقی خاص را داریم. موتور SP3 با سرعت به دور ۳۵۰۰ رسیده و با عملکرد خطی و خشمگین خود به دور ۹۵۰۰ می‌رسد. در این مرحله، مطمئنا راننده به سختی نفس می‌کشد. صدای موتور ۶.۵ لیتری نیز در یک کلام فوق‌العاده است. اگر کابین بسته باشد همچنان صدایی بم و زیبا را خواهید شنید اما با برداشتن سقف، دیوانگی موتور V12 و جعبه‌دنده ۷ سرعتی DCT (دوکلاچه) هوش از سر سرنشینان خود می‌برد.

اگر خودرو را روی حالت اسپرت یا مسابقه قرار داده و فنرنبدی را نیز روی حالت «مسیر ناهموار» قرار دهید، دیتونا SP3 به وحشی‌ترین خودروی ممکن با فرمان‌پذیری راحت تبدیل می‌شود.

اگر دیتونا را تحریک کنیم چه می‌شود؟

فرمان SP3 به شدت پاسخگو و پویا است؛ همان‌گونه که از یک فراری مدرن انتظار دارید. کافی است راننده پای خود را روی پدال گاز فشار دهد تا به یک چشم برهم زدن مسیر خود را تمام کند. البته کمی سنگینی در رفتار خودرو حس می‌شود که اصلا در عملکرد آن خللی وارد نمی‌کند. کمی فرصت داشتیم تا آن را از مسئولان و مهندسان شرکت دور کنیم اما مجبور شدیم به‌سرعت به مرکز برگردیم چون SP3 به‌خاطر ارزش بالایش، عملا یک خودرو گیرکرده در زنجیر است!

بهترین ویژگی SP3 احتمال دسترسی آسان به قدرتش باشد؛ بنابراین برای رانندگی هیجان‌انگیز با این خودروی گران‌قیمت نیازی به مهارت یک راننده مسابقه‌ای ندارید. به لطف جادوی سیستم الکترونیکی این خودرو، شاسی همیشه خود را با رفتار موتور هماهنگ می‌کند. اولویت راننده نیز از تمام دیگر اجزای خودرو بیشتر است. درست است که برای پرداخت مبلغ ۲ میلیون دلاری دیتونا باید توسط فراری دعوت شوید اما لذت بردن از آن هیچ محدودیتی نمی‌شناسد.

ما فرصت راندن SP3 را در پیست اسپا داشتیم اما فراری ما را به سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت محدود کرد:

به‌خاطر ارزش بالای خودرو و ایم حقیقت که SP3 یک نمونه تولید محدود است، حداکثر سرعت مجاز شما در این پیست ۷۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

سواری یکی از خشن‌ترین خودروهای حال حاضر جهان در یکی از سریع‌ترین پیست‌های جهان به معنای حس هیجان خالص است اما محدودیت سرعت، واقعا ما را ناامید کرد. برای اینکه بیشترین استفاده را از رانندگی در پیست داشته باشیم، با عکاس خود تماس گرفتیم تا لحظات نه‌چندان به‌یادماندنی‌مان در اسپا را ثبت کند.

داستان نام دیتونا چیست؟

برخلاف تصور عموم، نام دیتونا برگرفته از خودروی موتور جلوی GT دهه ۶۰ میلادی این خودروساز، یعنی ۳۶۵GTB4، نیست؛ بلکه به پیروزی اول، دوم و سوم این خودروساز در مسابقات ۲۴ ساعتی دیتونا در سال ۱۹۶۷ میلادی اشاره دارد. فراری در این مسابقات انتقام خود را برای شکست در رقابت‌های ۲۴ ساعتی لمان از فورد گرفت و با اقتدار رقیبش را به خاک زد.

آیا دیتونا SP3 واقعا خودروی زیبایی به شمار می‌آید؟!

وقتی برای نخستین‌بار تصاویر SP3 را دیدیم، احساس رویارویی با خودرویی شلوغ را داشتیم. چهره نسبتا باریک و متراکم، طاق‌های پف‌کرده عقب، خطوط موازی پشت و… کمی تودرتو به نظر می‌رسید. انگار که طراحان در تلاش بوده‌اند تا با طراحی هر بخش، یکی از خودروهای فراری را در ذهن بیننده تداعی کنند و به‌صورت همزمان بر خاص‌بودن دیتونا نیز تاکید داشته‌اند؛ البته این هدف درستی به شمار می‌رود اما در اشاره به خودروهای گذشته کمی اغراق شده است.

وقتی SP3 را در جاده برانید متوجه عظمت آن می‌شوید. این خودرو در یک جاده رده B بلژیک به شدت پهن و پایین به نظر می‌رسد. به همین دلیل، گذر یک تراکتور در لاین مخالف باعث وحشت راننده می‌شود. پس از آن به جزئیات طراحی می‌رسیم که در چشم بیننده واقعی بیشتر از آن چیزی است که در صفحه لپتاپ دیده می‌شود.

فضای داخلی چطور؟

درهای پروانه‌ای SP3 بخش زیادی از سقف را با خود برمی‌دارند و قاب کربنی بدنه را آشکار می‌کنند. به محض نشستن روی صندلی‌ها که مستقیما به قاب بدنه متصل شده‌اند، به فضایی مملو از چرم آلکانتارا روبه‌رو می‌شوید. شیشه جلو پیرامون راننده خم شده و باعث می‌شود حس نشستن در شکم خودرو به او منتقل شود.

ما تاکنون فرصت سواری با یک فراری مسابقه دهه ۶۰ میلادی را نداشته‌ایم اما یکی از رانندگانی که این کار را کرده، خاطرنشان کرد که موقعیت قرارگیری راننده در آن‌ها به دیتونا SP3 نزدیک است. راننده برای لذت بیشتر می‌تواند تنها با استفاده از ۵ گیره، سقف را کاملا بردارد.

آیا دیتونا SP3 ارزش پرداخت ۲ میلیون دلار را دارد؟!

احتمالا نه! اما این به آن معنا نیست که دیتونا SP3 خودرویی خاص نیست؛ بلکه برعکس آن، حس سواری و چهره آن حقیقتا منحصربه‌فرد بوده و سوارشدن به یکی از آن‌ها، واقعا مایه مباهات است. مسئله اینجاست که ما به کمیاب بودن یا قیمت یک خودرو هیجان‌زده نمی‌شویم، پس توجه خود را روی عملکرد خودرو معطوف کرده‌ایم.

سواری خودرویی که به قدرتمندترین موتور فراری مجهز شده و از هیجان‌انگیزترین تعداد و آرایش سیلندر استفاده می‌کند و از هرگونه دست‌کاری سیستم برقی دور شده است چیزی جز شادابی را به ارمغان نمی‌آورد. اینکه راننده درون قاب فیبرکربنی این خودروی خاص بنشیند و حسی کاملا خاص و درعین حال راحت داشته باشد، کاراکتر ویژه دیتونا را مشخص می‌کند. وقتی صحبت از خودرویی خاص می‌شود، انتظار می‌رود که دیدن، شنیدن و تجربه رانندگی‌اش باعث افزایش تپش قلب همراه شود؛ خوشبختانه دیتونا SP3 این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد حتی در سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت!

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ دانشجوی کارشناسی مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. Si

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (436 ديدگاه)

    اگه ۱۰ میل داشتم هم مونزا SP1 و sp2 و این رو میخریدم ۱۰ سال دیگه ۲۰ برابر می‌فروختم چون همه تولید محدود و فراری پس دیگه شکی نیست

    موافقم ۴۸
    مخالفم ۱
    1. HR3

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (83 ديدگاه)

      با اون پول پژو ۲۰۷ ایرلن خودرو به تعداد بخری و ۱۰ سال دیگه ۱۰۰ برابر سود کردی (جدی هم میگم فکر نکنی شوخیه وضع الان ما گریه داره )

      موافقم ۳۰
      مخالفم ۲
      1. ehsan.fa

        ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1663 ديدگاه)

        قیمت دلار سال ۹۲ بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ بود قیمت ۲۰۷ ۵۲ میلیون.
        الان ۳۱۰۰۰ تومن ۲۰۷ ۵۴۰ میلیون هیچ فرق دلاری نکرده هیچ سود دلاری نکرده هیچکس

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۲
  2. Djawad

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (56 ديدگاه)

    شاهکار واقعی !

    موافقم ۴۵
    مخالفم ۲
  3. Scuderia Ferrari

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (3656 ديدگاه)

    شکوه و عظمت فراری یعنی همین ❤❤
    خالص ترین سوپر اسپرت ایتالیا یعنی قلب تپنده V12 تنفس طبیعی و ترکیب سنت و مدرنیته
    البته این پایان راه سری Icona نیست و شگفتی های بیشتری از طرف فراری تو راهه ….

    موافقم ۵۱
    مخالفم ۳
    1. aboalfazlchallenger

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (114 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      میشه بگین سری آیکونا فراری چند تا عضو داره ؟؟ تا الان که sp1 sp2 sp3 بودن . چند تا دیگه هست؟

      موافقم ۲۱
      مخالفم ۰
      1. Scuderia Ferrari

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (3656 ديدگاه)

        aboalfazlchallenger دوست عزیز
        بنا به گفته رئیس اجرایی فراری “جان الکان” با توجه به سابقه درخشان و تاریخچه پربار فراری در تولید محصولات مسابقه ای و نمادین ، این شرکت قصد داره با نگاهی به گذشته محصولاتی خاص و ارزشمند در قالب سری Icona به مشتریان واقعی خودش عرضه کنه و دست فراری برای تولید چنین خودروهایی باز هست
        منبع : سایت فراری
        این سری ماشین های فراری ارزش کلکسیونی بالایی دارن و بحث پرفورمنس براشون در اولویت نیست

        موافقم ۱۶
        مخالفم ۱
        1. aboalfazlchallenger

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (114 ديدگاه)

          تشکر

          موافقم ۷
          مخالفم ۰
    2. shirko

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (125 ديدگاه)

      حدود ۱۱ سال پیش اونتادور با ۱۴۰ اسب بخار قدرت کمتر نسبت به این موتور به این شتاب و بالاتر از این سرعت رسیده ، کجا شکوه و عظمت با این قیمت بی خودش ؟؟

      موافقم ۱۶
      مخالفم ۳۱
      1. 1123

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (519 ديدگاه)

        لمبورگینی: ترکیب موتور درونسوز و الکتریکی، ۲.۸ ثانیه شتاب به همراه ۸۱۹ اسب قدرت با وجود دو محور محرک
        فراری: صرفا با موتور درونسوز ۲.۸ ثانیه شتاب صفر تا صد و ۸۲۹ اسب بخار با یک محور محرک
        اگه علاقه به ده سال پیش دارید ۴۵۸ دوسال قبل از اونتادور تقریبا همون مشخصات رو با موتور ۴.۵ لیتری خودش و محرک عقب بودن ارائه میداد
        این دیتونا هم ماشین خاصی نیست و بیشتر جهت پاسداشت میراث فراری هستش
        نهایت تکنولوژی فعلی فراری رو میتونید در SF90 استراداله و SF75 پیدا کنید

        موافقم ۲۴
        مخالفم ۶
        1. shirko

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (125 ديدگاه)

          خیر دوست عزیز فراری ۴۵۸ رقیب گالاردو سوپر لگرا بود با مشخصات شتاب ۳.۴ و حداکثر سرعت ۳۲۵ کیلومتر برساعت ، اونتادور ۲.۹ و ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت .

          موافقم ۱۲
          مخالفم ۵
        2. Reza Waffen SS

          ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (4363 ديدگاه)

          دوست عزیز جهت یاداوری بگم که ۴۵۸ رقیب گایاردو LP570 بودش ولی آونتادور رقیب F12 برلینتا، در ضمن اونتادور پایه ۱۰ سال پیش موتور الکتریکی نداشت قدرتشم ۷۰۰ اسب بخار بود
          شتابشم طبق گفته کمپانی ۲.۹ بود وعلا میتونستی بهتر از این رو بزنی همونطور که یه نشریه بریتانیایی به نهایت سرعت ۳۷۰ کیلومتر رسید با اونتادور LP700-4

          موافقم ۵
          مخالفم ۰
      2. زنده باد دوازده سیلندر

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (45 ديدگاه)

        یک اینکه صفر تا دویست اونتادور هیلی کمتر اینه دو اینکه این ماشین المان های طراحی نوستالژیک داره و مهم تر حس رانندگی هست چیزی که ما از تو صفحه گوشی درکش نمی کنیم و شما فقط اعداد رو مقایسه میکنی

        موافقم ۶
        مخالفم ۱
      3. arshia

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1680 ديدگاه)

        سلام
        همه میدونن من لامبورگینی رو خیلی بیشتر از فراری دوس دارم
        ولی حقیقتا خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        این ماشین واقعااااا زیباترین فراری که دیدم هست واقعا قشنگه

        موافقم ۵
        مخالفم ۳
      4. مازیار

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1413 ديدگاه)

        در مورد ماشینهای میلیون دلاری جایی برای بازی با اعداد نیست بخصوص اگه فراری باشه

        موافقم ۵
        مخالفم ۰
        1. shirko

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (125 ديدگاه)

          بله کاملا درسته تو یکی از مقایسه ها بین مکلارن اسپید تیل ۳ میلیون و فراری اس اف ۹۰ ،۵۰۰ الی ۶۰۰ هزار دلاری همه واسه مشخصات فنی فراری و موتورش به به و چه چه می کردن ، منم یه کامنت گذاشتم و نوشتم هر کی بین این دوتا فراری و انتخاب بکنه هیچی از ماشین سر در نمیاره .

          موافقم ۳
          مخالفم ۲
  4. Prpr

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (50 ديدگاه)

    نهایت سرعتش کمه

    موافقم ۷
    مخالفم ۷
    1. Erfan

      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (470 ديدگاه)

      میشه بگید چه کسی دقیقا با یه ماشین ۲میلیون دلاری و تولید محدود.این حماقت رو می‌کنه که ۳۴۰تا پر بکنه که شما تازه میگید کمه؟

      موافقم ۲
      مخالفم ۰
  5. پیام

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (191 ديدگاه)

    ای جان مرسی پدال این شد خبر روح ادما جلا میده فراری یعنی عشق

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۰
  6. aboalfazlchallenger

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (114 ديدگاه)

    واقعا نمیشه چشم ازش برداشت خیلی زیباس
    مخصوصا اون v12 تنفس طبیعی

    موافقم ۲۴
    مخالفم ۱
  7. Alan.r

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (509 ديدگاه)

    عجب جواهره!!!!
    ظاهر فوق العاده ، موتور V12 ، صدای محشر

    موافقم ۱۸
    مخالفم ۰
  8. Carbonado Aventador

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (4282 ديدگاه)

    به پیروزی اول، دوم و سوم این خودروساز در مسابقات ۲۴ ساعتی دیتونا در سال ۱۹۶۷ میلادی اشاره دارد. فراری در این مسابقات انتقام خود را برای شکست در رقابت‌های ۲۴ ساعتی لمان از فورد گرفت و با اقتدار رقیبش را به خاک زد!!!

    همین یه تیکه برا عظمت نام فراری بسه!

    موافقم ۲۲
    مخالفم ۳
    1. Si

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (436 ديدگاه)

      خب فورد در ۴ سال هرچی ماشین بود رو با خاک یکسان کرد در لمانز و فورد خودش gt رو آورد بیرون وگرنه اگه سال به سال تغییرش میداد الان بالاترین قهرمانی لمانز رو داشت.

      لطفا فراری فن ها چپ و راست دیس ندید من خودم فراری فن هستم ولی gt اون زمان به قدری بالاتر از فراری بود که چندتا از کارکنان فراری گفتند تنها باری که انزوی کبیر عصبانی شد بعد لمانز بود و فقط به فکر شکست دادن بود اون تنها بار بود

      موافقم ۱۲
      مخالفم ۲۰
      1. Ferrari

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1754 ديدگاه)

        فورد قبل از اولی قهرمانی لمانز، سه سال بدتربن شکست هارو متحمل شد. ماشینهای فورد حتی به خط پایان هم نمیرسیدن درحالی که فراری هرسه سکوی لمانز رو کسب میکرد

        موافقم ۱۵
        مخالفم ۱
      2. 2311

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (519 ديدگاه)

        بماند که gt40 واقعا چی هست، ولی خب اگه درست چک کنید میبینید که فورد برای رسیدن به اولین قهرمانیش ۴ سال پش سر فراری و سایرین بود
        بخش جالبش اینه، فورد یه ابرکمپانی خیلی بزرگ بود برعکس فراری، به منابع مالی زیادی دسترسی داشتن و بازهم ۴سال پشت فراری ها تموم میکردن

        موافقم ۱۳
        مخالفم ۰
        1. Si

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (436 ديدگاه)

          تنها دلیل قهرمانی خشم هنری فورد بود

          وگرنه فراری رو نمیتونست شکست بده و به خاطر انزو خیلی پول خرج کرد

          موافقم ۵
          مخالفم ۲
        2. seyedjavad.mercedesbenz

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (465 ديدگاه)

          تنها دلیل قهرمانی نبوغ کارول شلبی و فداکاری های کن مایلز و وقت خریدن ها و پشتیبانی های لی لاکوکا بود وگرنه هنری فورد دوم هیچوقت توان رقابت با انزو رو نداشت و همینطور هیچوقت به خوبی پدرش نبود

          موافقم ۱۰
          مخالفم ۰
        3. R@min

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (219 ديدگاه)

          تو دنیای خودرو فقط چهار کمپانی هستن که تعیین کننده هستن و قواعد تعیین یا تغییر میدن، فورد، فولکس واگن، مرسدس و تویوتا. این مربع قدرت بهترین موتورهارو در هر سطحی ساختن و می سازن.
          اتفاقات تاریخی به کنار این ابرکمپانی ها نیازی به حضور در موتوراسپرت ندارن چون بازارشون همیشه پر رونق بوده و خواهد بود. اینکه هر کدوم هر از گاهی به کلاس های مختلف موتوراسپرت میان دلیل جز تبلیغ برند نداره.
          اینکه هنوز یه عده نمیخوان بفهمن یا دوست دارن چیزی برای گفتن داشته باشن و دارن یه ابرکمپانی با یه شرکت های کوچیک (از لحاظ سرمایه و وسعت کار) و تولید محدود مقایسه می کنن قطعا هیچ چیزی از این صنعت نمی دونن یا می دونن و دوست دارن یه بحث اح.مقانه رو کش بدن.

          پروژه GT40 و GT2017 صرفا تبلیغ برند بود و این چیزی که توی فیلم و بار درام کار وجود داره صرفا بخش بسیار اندکی از واقعیت پشت برده سیاست کمپانی فورد و فراری بود. تو این رقابت و برد و باخت های تقریبا برابر، فورد اعتبار از دست رفتشو که در بازار آمریکا به جنرال موتورز باخته بود و صرفا یه خودروساز معمولی شده بود برگردوند و برای فراری باعث شد اسمش و توجهات بهش چندین برابر بشه مخصوصا تو آمریکا که جزو بازارهای اصلیش شد.

          حرفم به فرد خاصی نیست اینجا و فقط میخوام که دوستان انقدر نوک دماغشونو نبینن و خیلی بزرگتر از یه رقابت چند ساله نگاه کنن.

          موافقم ۸
          مخالفم ۱۰
        4. Ferrari

          ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1754 ديدگاه)

          Ramin
          سه تا از این ابر کمپانی هایی که نام بردی الان در موتور اسپرت حضور فعال دارن.
          مخصوصا فولکس واگن که حتی زیرمجموعه فوق لوکس این برند یعنی بنتلی هم درکلاس gt3 حضور داره ضمنا فورد جز پیکاپها قواعد کدوم کلاس رو نوشته یا تغییرداده؟؟

          موافقم ۱
          مخالفم ۰
        5. Ferrari

          ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1754 ديدگاه)

          کامنتی که پر از توهین هست رو تایید کردید ولی پاسخ من رو سانسور کردین؟

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      3. علی

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (293 ديدگاه)

        تو خونه شطرنج ماشین بازها ، فرای شاهه !!!! فورد اسب !!! لطفا کلاس خودتونو پایین نیارین با این چرت و پرت ها!!! اون قضیه فورد و لمانز هم یه مورده تاریخیه که چون فراری حاضر نشد بره تحت مالکیت فورد ، تمام کمپانی فورد با اون سرمایه هنگفتش که تو دنیا اول بود میخواست انتقام بگیره . وقتی هم انتقامشو گرفت کشید کنار چون میدونست در ادامه نمیتونه حریف فراری باشه.

        موافقم ۱۰
        مخالفم ۳
        1. Si

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (436 ديدگاه)

          داداش من خودم فراری فن هستم ولی اگه فورد gt هر سال آپدیت میشد الان بالاترین افتخار رو داشت. مخصوصا اون زمان کارول شلبی رو داشت

          در سال ۲۰۱۷ پس از بازگشت به لمانز gt روی سکو ایستاد ولی فراری هیچ.

          تنها کابوس فراری فورد gt هست

          موافقم ۳
          مخالفم ۱۱
        2. Ferrari

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1754 ديدگاه)

          Si
          همون سالی که فورد به مسابقات برگشت هم از فراری شکست خورد. فراری درحضور فورد قهرمان wec شد
          فورد هم همینطوری از مسابقات خارج نشد، از ۱۹۷۰ پورشه وارد مسابقات استقامت شد و فورد دیگه رنگ قهرمانی رو ندید و جمع کرد و رفت
          اما و اگر هاتون رو هم بذارین درکوزه. استمرار و حضور در مسابقات کم از قهرمان شدن نداره
          برندی که چندین دهه در بالاترین سطوح موتور اسپرت حضور داره با برندی که برای چند سال میاد و چندتا قهرمانی هم کسب میکنه ولی با دو فصل شکست خوردن از مسابقات کناره گیری میکنه قابل مقایسه نیست.

          موافقم ۱۳
          مخالفم ۱
        3. 1123

          ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (519 ديدگاه)

          Si
          توی ۲۰۱۶ که فورد تو LMGTE پرو قهرمان شد چند تا نکته نهفته: فورد جی تی با فراری ۴۸۸ جی تی ۳ فاصله چندانی نداشت
          هردو ۳۴۰ لپ زده بودن
          ولی خب این نتایج برای DNF شدن دوتا ۹۱۱ RSR تیم پورشه موتوراسپرت و دوتا ۴۸۸GT3 تیم AFCorse بدست اومد

          موافقم ۲
          مخالفم ۱
  9. JDM lover

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    یه شاهکار کم نقص و بی نظیره
    یه موتور v12 تنفس طبیعی بدون هیبرید و توربو و… در کنار هندلینگ و جذابیت فراری میشه این اثر هنری

    یخیل لذت بردم پدال واقعا حالم خوب شد

    موافقم ۱۳
    مخالفم ۰
  10. Yasin

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (157 ديدگاه)

    چقدر زیباست این شاهکار اصیل ایتالیایی. . .

    موافقم ۱۰
    مخالفم ۰
  11. ارش

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1534 ديدگاه)

    عجب شاهکاری!!!!!

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  12. Amin

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2036 ديدگاه)

    فراری دایتونا به بهترین شکل ممکن وظیفه ی خودش رو انجام داد و همون چیزی هست که باید باشه ..‌حس خالص رانندگی و طراحی ریشه دار با یک نام و تاریخ بزرگ
    اوج پرفورمنس فراری رو باید در جانشین لافراری دید

    موافقم ۶
    مخالفم ۰
  13. Hadi

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (220 ديدگاه)

    شاهکار ایتالیا 👌🏼🇮🇹😍

    موافقم ۵
    مخالفم ۰
  14. وحید اسماعیل نسب

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    واقعا شاهکاره

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
  15. T

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (292 ديدگاه)

    خدایی فراری ماشین های زیبایی میزنه

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  16. amir

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (104 ديدگاه)

    اسم فراری که میاد ادم کیف میکنه

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  17. Afg

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (322 ديدگاه)

    تشکر از بودنت فراری

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
  18. Mf1

    ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (170 ديدگاه)

    خیلی طراحی زیبایی داره حتی بهتر از لافراری قطعا یکی بهترین خودروهای فراری توی ۱۰ سال اخیر

    موافقم ۰
    مخالفم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا