F50 در بین پرچمداران فراری، بیشترین انتقادات را برانگیخت و هرچند نقصهایی داشت ولی نمیتوان ویژگیهای فوقالعادهٔ آن را کتمان کرد.
داستان خودروهای بهاصطلاح پرچمدار فراری در سال ۱۹۸۴ با مدل ۲۸۸ GTO آغاز شد. این نسخهای کاملاً بازطراحیشده و با عملکرد بالای از ۳۰۸ GTB بود و با هدف فتح دنیای رالی ساخته شد. این هدف هرگز محقق نشد و نسخه مسابقهای آن هیچگاه در رقابتهای رسمی تحت حمایت کارخانه شرکت نکرد، مدل جادهای مورد تأیید برای استفاده عمومی به افسانهای در تاریخ فراری تبدیل شد. تیم مهندسی فراری درسهای آموختهشده از توسعه ۲۸۸ GTO و نسخه مسابقهای آن را در خلق دومین خودروی پرچمدار خود، یعنی F40 افسانهای به کار گرفتند. F40 که برای جشن چهلمین سالگرد فراری در سال ۱۹۸۷ معرفی شد، در زمان خود بهترین خودروی جادهای این شرکت بود و در نظر بسیاری از علاقهمندان، هنوز هم این عنوان را حفظ کرده است.
چالشی بزرگ برای جانشینی F40
F40 موفقیتی خیرهکننده داشت و ۴۰۰ دستگاه اولیه آن بهسرعت فروخته شدند. تقاضا بهقدری بالا بود که فراری تولید را افزایش داد و ۹۱۱ دستگاه دیگر نیز ساخت. تولید F40 در سال ۱۹۹۲ متوقف شد اما با نزدیک شدن به پنجاهمین سالگرد تأسیس فراری، تیم مهندسی برای خلق جانشین آن به طراحی از صفر روی آورد. میتوان تصور کرد که فشار برای ساخت خودرویی بهتر از F40 چه بار سنگینی بر دوش هر یک از اعضای تیم مهندسی قرار داده بود. برخلاف F40 که از ۲۸۸ GTO مشتق شده بود، توسعه F50 از صفر آغاز شد. با وجود این فشار عظیم، تیم مهندسی موفق شد و پس از چهار سال کار سخت، فراری F50 جدید در زمان مناسب برای نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۹۵ آماده شد. اگرچه طراحی ظاهری آن از F40 الهام گرفته بود اما F50 از نظر فنی کاملاً متفاوت بود و با فناوریهای مشتق از فرمول یک، مفهوم پرچمدار فراری را به سطحی جدید برد.
تغییر جسورانهٔ زبان طراحی
مانند F40، طراحی ظاهری F50 نیز کار پیترو کاماردلا از استودیوی پینینفارینا بود. این طراح بهوضوح بسیاری از ویژگیهای طراحی که F40 را خاص کرده بودند، برداشت و آنها را به شکلی مدرنتر و با خطوط منحنیتر بازآفرینی کرد. بااینحال، نتیجه کار در طول ۳۰ سال گذشته بهشدت موردانتقاد قرار گرفته و برخی حتی F50 را زشت خواندهاند. میتوان درک کرد که چرا کسی که در اواخر دهه ۸۰ عاشق F40 شده بود، ممکن است F50 را جانشین مناسبی نداند اما زشت خواندن F50 غیرمنطقی است. F50 در دهه ۹۰ طراحی شد و از هر زاویهای حالوهوای دهه ۹۰ را فریاد میزند. این خودرو تغییری جسورانه از زوایای تیز و طراحیهای مربعی دهه ۸۰ بود و با موفقیت مفهوم زیبایی یک پرچمدار فراری را به عصری جدید برد.
فناوریهای پیشرفته
زیر پنلهای فیبر کربنی بدنه، F50 شاسی پیشرفتهای را پنهان کرده بود که عمدتاً از همان مواد سبکوزن ساخته شده بود. در هسته آن، یک شاسی مونوکوک قرار داشت که با استفاده از اصول بهکاررفته در خودروهای فرمول یک فراری توسعه یافته بود. این شاسی با وزن تنها ۱۰۲ کیلوگرم، از پوستههای فیبر کربنی با هسته لانهزنبوری و رزین اپوکسی ساخته شده بود. یکی دیگر از اصول الهامگرفته از فرمول یک، اتصال مستقیم پیشرانه به دیواره عقب شاسی بود که به جزئی از ساختار شاسی خودرو تبدیل شد و اجزای تعلیق عقب به آن متصل شدند. سیستم تعلیق از نوع دو جناغی با آنتیرول بار و فنرهای پیچشی بود که با کمکفنرهای الکترونیکی بیلشتاین تنظیم میشدند. برای توقف، کالیپرهای چهار پیستونه آلومینیومی برمبو با دیسکهای سوراخدار در هر دو محور استفاده شده بودند. بااینحال، F50 فاقد فرمان هیدرولیک، بوستر ترمز یا ABS بود که حس آنالوگ و خالصی به آن میبخشید.
نیروگاه باشکوه V12
برای F50، فراری از موتورهای توربوشارژ صرفنظر کرد و یک موتور ۴.۷ لیتری V12 تنفس طبیعی با ۶۰ سوپاپ طراحی کرد که گفته میشد اساساً یک پیشرانهٔ فرمول یک است. البته هرچند این موتور بر اساس پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V12 خودروی فرمول یک فراری ۶۴۱ سال ۱۹۹۰ ساخته شده بود اما اشتراک قطعات کمی با آن داشت و ادعای فرمول یک بودن کمی اغراقآمیز بود. بااینحال، این V12 یک پیشرانه فوقالعاده بود و هنوز هم هست. این موتور ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این پیشرانه به گیربکس دستی شش سرعته شیاردار متصل شده و با تولید صدایی اعتیادآور، قدرت را بهصورت روان به چرخهای عقب منتقل میکند.
یکی از هیجانانگیزترین خودروهای جادهای فراری
بسیاری از منتقدان اشاره کردهاند که چون پیشرانه بخشی از ساختار شاسی بود، رانندگی با F50 در جادههای ناهموار میتوانست بسیار خشک و آزاردهنده باشد اما این سوپرکار برای چنین مسیرهایی ساخته نشده بود؛ F50 برای جادههای صاف و پرپیچوخم یا بهتر از آن، پیستهای مسابقه طراحی شده بود. در این محیطها، F50 با هندلینگ بینقص خود میدرخشد و با پاسخگویی و رفتار متعادل خود، رانندگان را شگفتزده میکند. اگرچه F40 با رفتار خالص، غیرقابلپیشبینی و تا حدی ترسناک خود تجربهای فراموشنشدنی ارائه میداد، F50 نیز تجربهای به همان اندازه بهیادماندنی اما به شکلی متفاوت ارائه میکند. F50 بهعنوان آخرین پرچمدار فراری با حس کاملاً آنالوگ، یکی از هیجانانگیزترین خودروهای جادهای این شرکت باقی مانده است.
کمیاب و گرانقیمت
فراری بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ تنها ۳۴۹ دستگاه F50 تولید کرد. با وجود تقاضای بالای طرفداران ثروتمند، برخلاف F40، تولید این خودرو افزایش نیافت. این کمیابی ارزش F50 را در بازار بالا برده است. این خودرو که در زمان عرضه حدود ۴۸۰ هزار دلار معادل ۹۸۰ هزار دلار امروز قیمت داشت، اکنون با قیمتی بیش از ۵ میلیون دلار معامله میشود.
Aranmilan
۱۹ خرداد ۱۴۰۴به نظرم بدجوری زشته انگار f40 کلی غذای چرب خورده و چاق و پف کرده شده تا f50 تولید بشه
اینو مقایسه کنید با مکلارن f1 که اونم ماله دهه ۹۰ هستش ولی تفاوت از زمین تا آسمونه
مهردادکمال
۱۹ خرداد ۱۴۰۴در برابر مکلارن هیچ ماشینی تو زمان خودش حرفی برای گفتن نداشت.
Lamberto
۱۹ خرداد ۱۴۰۴مک لارن چی میگه
فراری اف ۵۰ جی تی ۴.۷ لیتر تنفس طبیعی ۷۴۰ اسب قدرت داشت درک این شاهکار دوازده سیلندری برای همه کشورا قفله
نه به تفادس
۲۰ خرداد ۱۴۰۴Lamberto
قدرت گرفتن سخت نیست کار یه تیونر سادست
فرشید
۱۹ خرداد ۱۴۰۴فراری ها نسبت به طراحی ها و حال و هوای اون زمان زیبا و متفاوت بودند و یه مدل بود به نام 360 مودنا که به طرز عجیبی جذاب بود البته شاید ظرافت و ریزه کاری های طراحیش برای نسل جدید قابل درک نباشه. از سال 2004 تا حالا به شخصه دیگه فراری زیبا و پیشرویی ندیدم یعنی دیگه اونجوری نیست که بشه پوستر بزنی به دیوار اتاق
محمدهادی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴۳۶۰ مودنا که عشششق همه دهه نودیاست با اون خز و خیز عجیب اندر غریب فراری گونه ی اصیل
ماشین باز
۱۹ خرداد ۱۴۰۴شاهکار هنریه واقعا اما خب F40 افسانه ای چیز دیگری بود ، به نظرم لافراری زیباترین و خفن ترین ماشینیه که فراری در تاریخ خودش ساخت .
وی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴از نظر طراحی به نظر من f40زیباترین ماشین تاریخه ولی از نظر صدا و شخصیت انجینf50 به مراتب جذاب تره v12های زیادی داریم ولی خیلی هاشون اصلا قابل رقابت با f50 نیستن پیشنهاد میکنم حتما صداشو گوش بدید
amir-mr
۱۹ خرداد ۱۴۰۴از F40 خیلی بیشتر دوسش دارم،بشدت هم زیباست،
واقعا چطور این ماشین رو زشت خطاب میکنن خدا میدونه، همون V12 داخل سینه این ماشین هیچ حرف و حدیثی باقی نمیذاره،شاهکار به معنای واقعی.
AmooRoohee
۱۹ خرداد ۱۴۰۴داداش خب سلیقهایه دیگه
محمدهادی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴طراحی بسیار مدرن و جلوتر از زمانی رو آورد باخودش
طوریکه اسطوره ی بی چون و چرای فراری،انزو هم دقیقا از همین سبک ولی مدرن شده تر پیروی کرد
این پدر معنوی فراری انزوعه
بفهمید دقیقا باچی طرفید
محمدهادی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴این ابرخودرو وقتی نید فورراسپید ۴ هات پورسوییت اومد برای اولین بار که دیدمش گفتم واااااای داداش مکلارن🤩🤩😍😍
همونجا میخکوبش شدم تا همین الان نتونستم از قفل گرانشی ش خارج شم
رااااا میرفتااااا
چسسسسب زمین بود دقیقا با همون ابهت مکلارن اف وان
ما اینجوری این جواهرو لنسش کردیم
کودکانه ولی بسیار عمیق
hosen
۱۹ خرداد ۱۴۰۴هیچ وقت در حد و اندازه های f40 محبوب و معروف نشد نمیدونم چرا
SepehrV10
۲۱ خرداد ۱۴۰۴انصافا خوشگله اما نه در حد F40
Suge knight
۱۹ خرداد ۱۴۰۴قرار بود تو کلاس gt1 لمانز هم شرکت کنه ولی حیف که نشد
javad-bmw
۱۹ خرداد ۱۴۰۴ناب
همه چیش ناب
موتور V12 با ۶۰ سوپاپ
۵ سوپاپ برای هر سیلندر رو فراری خیلی بیشتر از برند های دیگه استفاده کرده، فراری ۳۶۰ مودنا هم ۵ سوپاپ در هر سیلندر داره
hosen
۱۹ خرداد ۱۴۰۴برای فراری f355 هم ۵ سوپاپ در هر سیلندر استفاده کرد
🇩🇪هیتلر»
۱۹ خرداد ۱۴۰۴لعنتی از هر رینگش یک هنر میباره!!!
متأسفانه اون نسل دیگه قرار نیس تکرار بشه
از فراری f80 معلومه آینده فراری چی بشه برای همین میگم اون نسل دیگه قرار نیست تکرار بشه
LH44
۱۹ خرداد ۱۴۰۴شاید عجیب باشه اما من طراحی F50 رو خیلی بیشتر از F40 دوست دارم. طراحیش خیلی برام جذابه
reza-srt
۱۹ خرداد ۱۴۰۴هیچ تجهیزات اضافه نداره،فقط از مسیر رانندگی لذت ببر
yektachafi
۱۹ خرداد ۱۴۰۴این کجاش زشته
ولی معلومه کلا خواستن یه نرمی به f40 داده باشن
جالبم هست
Mr wrong
۱۹ خرداد ۱۴۰۴من توی محصولات فراری بشدت موتور جلو هاش مخصوصا f12 berlinetta رو بیشتر از تمام مدل ها دوس دارم .برای من فراری های موتور جلو اصیل ترین و ناب ترین ماشین های دنیان. حسم عجیبه بهشون
ولی توی پرچمدار های موتور وسط f50 و انزو با اختلاف یه چیز دگ ن( برای من )
f50 اندر ریتد ترین سوپر کار تاریخ ایتالیاس( از نظر من )
elijah 2001
۱۹ خرداد ۱۴۰۴مشخصات فنی رو ول کنید بگید کدومشو بیشتر دوست دارید
f50لایک
f40دیس لایک
رامین کریمی
۱۹ خرداد ۱۴۰۴خدایی نسبت توان به حجم این موتور خودش گویای خیلی چیزاست اون هم ۳۰ سال پیش که بهترین پیشرانه های توربوی تولیدی کارخونه حدود ۱۲۰ اسب به ازای هر لیتر حجم داشتند و در مبحث زیبایی هم چرا ماشینهای دهه شصت و هفتاد آمریکایی و هفتاد و هشتاد اروپایی وهشتاد و نود ژاپنی و سوپر اسپرتهای دهه ۹۰ این همه زیبایی داشتند😍😍😍
JaMsHiD-B
۱۹ خرداد ۱۴۰۴مگه میشه فراری باشه و بد باشه
اونم چی !
پرچمدار فراری
واقعا ماشین آنالوگ و خالصه
بیشتر از اینکه موتورش مربوط به فرمول یک باشه اجزای شاسی و اجزای تشکیل دهنده اش مربوط به فرمول یک هست
حسام الدین
۲۰ خرداد ۱۴۰۴امپراتور فراری ♥️
همایون
۲۰ خرداد ۱۴۰۴F50 Gt که قرار بود رقیب مکلارن F1 Gtr باشه با قدرت ۷۵۰ اسب و دور موتور بالاتر از ده هزار و همچنین تاپ اسپید ۳۷۶ کیلومتر کاملا توان رقابت با مکلارن رو داشت اما با اومدن هیولاهایی مثل پورشه GT1 و بنز CLK GTR فراری فهمید محصولش نمیتونه با این خودروها که از اول برای پیست طراحی شدن رقابت کنه و پروژه کنسل شد و از پروژه F50GT فقط سه دستگاه ساخته شده و سه تا شاسی نیمه کاره موند فراری شاسیهارو نابود کرد اما اون سه دستگاه رو برای جبران مقداری از هزینه پروژه فروختش که یکیش رفت به آمریکا و متاسفانه دو بار تصادف سنگین کرد که الان بازسازی شده و دیگه استفاده نمیشه و فقط تو نمایشگاها حاضر میشه.یکی دیگه رفت تو کلکسیون یه ژاپنی و سومی هم اول رفت آمریکا بعد فروخته شد به یه ثروتمند در استرالیا و در آخر اونهم گیر یه ژاپنی اومد و رفت به سرزمین ساموراییها و اگه قرار باشه یه روز فروخته شد احتمالا قیمتش چیزی حدود پنجاه میلیون دلار باشه