صدای نهچندان جذاب پیشرانه 6 سیلندر فراری F80 جدید را بشنوید
جدیدترین پرچمدار فراری برخلاف سه محصول پیشین خود فاقد نیروگاه 12 سیلندر است و بجای آن از پیشرانه 6 سیلندر توئین توربوی برگرفته از خودروی مسابقهای پیروز در لمان استفاده میکند. در این مجموعه سه موتور برقی هم وجود دارد و اگرچه همه آنها با یکدیگر قدرت و پرفورمنس قابلتوجهی تولید میکنند اما از نظر صدای تولیدی جذابیت چندانی وجود ندارد.
فراری F80 طی چند روز گذشته راهی پیست ایمولا در ایتالیا شده تا عملکرد خود را به نمایش بگذارد. کانال یوتیوب NM2255 توانسته لحظاتی از دریفت هایپرکار هیبریدی فراری در پیست را ثبت کند و ما بتوانیم صدای تولیدی آن را با وضوح بالا بشنویم و باید صادقانه بگوییم که صدای تولیدی F80 جای تعریف ندارد. از نظر ما صدای تولیدی قوای محرکه این هیولای هیبریدی بیشتر شبیه نسخهای تعدیل شده از 296 GTB است و حتی در برخی لحظات اصلاً جذابیت شنیداری خاصی ندارد.
با اینکه صدای تولیدی مهمترین ویژگی خودروهایی از این دست نخواهد بود اما هنوز هم فاکتوری با اهمیت به شمار میرود. شنیدن صدایی از این دست برای هایپرکار پرچمدار فراری کمی ناامید کننده جلوه میکند مخصوصاً اینکه قبلاً صدای بسیار جذاب پیشرانههای 12 سیلندر مارنللو را شنیدهایم. البته نمیتوان فراری را به خاطر چنین چیزی سرزنش کرد زیرا هم خودروهای فرمول یک و هم محصولات حاضر در رقابتهای لمان از پیشرانههای 6 سیلندر هیبریدی استفاده میکنند و منطقی است که این برند در بهترین خودروی خیابانی خود از فرمت مشابهی استفاده کند.
البته عقیده و نظر ما درباره صدای فراری F80 اهمیت چندانی ندارد چراکه همه 799 دستگاه تولیدی از این هایپرکار 4 میلیون دلاری قبلاً به فروش رسیدهاند و طرفداران پر شوق و شوقی همچون ما شاید حتی در عمر خود نتوانیم از نزدیک این خودرو را مشاهده کنیم. اسب رقصان دنیای خودرو همچنان خودروهای 12 سیلندر از جمله دیتونا SP3 و 12 چیلیندری را به فروش میرساند، خودروهایی که به نظر ما جذابیتهای شنیداری بیشتری دارند.