مقایسه فراری F80 با مک‌ لارن W1 جدیدترین ابرخودروهای 2024

جمعه 27 مهر 1403 - 14:30
مطالعه 6 دقیقه
Ferrari-VS-McLaren-1
پس از حدود یک دهه، نسل جدید هایپرکارهای فراری و مک‌لارن معرفی شده‌اند و حالا فرصت مناسبی است که در دنیای اعداد و ارقام آن‌ها را مقایسه کنیم.
تبلیغات

یک دهه پس از شکل‌گیری تثلیث مقدس مک‌لارن P1، پورشه 918 و فراری لافراری، جانشین دو نمونه از این هایپرکارها با فاصلهٔ کمتر از یک هفته از یکدیگر رونمایی شدند. فراری F80 و مک‌لارن W1 هردو از لحاظ پرفورمنس و مشخصات بسیار به هم نزدیک هستند و هرچند ماه‌ها طول خواهد کشید تا بتوانیم مقایسهٔ رودرروی آن‌ها را در دنیای واقعی ببینیم ولی در ادامه قصد داریم نگاهی به اعداد و ارقام دو خودرو داشته باشیم تا ببینیم حداقل روی کاغذ کدام‌یک برتر است.

کپی لینک

قوای محرکه

هردوی این هایپرکارها از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده می‌کنند اما هیچ‌کدام پلاگین‌هیبریدی نیستند و هردو از موتورهای الکتریکی خود فقط برای تقویت پیشرانه‌های بنزینی بهره می‌برند. W1 به یک پیشرانهٔ 4 لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید مجهز است درحالی‌که فراری از یک پیشرانهٔ 3 لیتری V6 توئین توربو استفاده می‌کند با 296 GTB و خودروی لمان 499P مشترک است. از لحاظ احساسی، در این قسمت باید برتری را با مک‌لارن بدانیم ولی با قضاوت از روی 296 GTB میدانیم که فراری پیشرانهٔ V6 فوق‌العاده‌ای ساخته است.

پیشرانهٔ بنزینی فراری به‌تنهایی 900 اسب بخار قدرت تولید می‌کند درحالی‌که این رقم برای مک‌لارن 928 اسب بخار است و بنابراین، دو خودرو از این لحاظ بسیار به هم نزدیک هستند ولی موتور فراری این قدرت را با یک لیتر حجم و دو سیلندر کمتر تولید می‌کند. در بخش سیستم هیبریدی، W1 فقط از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که روی گیربکس نصب شده و 347 اسب بخار قدرت دارد. از سوی دیگر، F80 به سه موتور الکتریکی مجهز است که دوتا روی محور جلو نصب شده و سومی در عقب در کنار پیشرانهٔ بنزینی قرار گرفته است. این موتورها مجموعاً 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. درنتیجه، از لحاظ قدرت کلی، مک‌لارن با 1275 اسب بخار قدرت نسبت به فراری با 1200 اسب بخار برتری دارد.

برنده: مک‌لارن

کپی لینک

پرفورمنس

حداکثر سرعت هردو خودرو روی 350 کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی در بخش شتاب صفرتاصد، برتری سامانهٔ چهارچرخ محرک فراری خود را نشان می‌دهد. اهالی مارانلو شتاب صفرتاصد هایپرکار جدید خود را 2.15 ثانیه اعلام کرده‌اند و برای اینکه عدد رندی داشته باشیم، آن را 2.2 ثانیه در نظر می‌گیریم که هنوز هم نیم ثانیه از W1 با شتاب صفرتاصد 2.7 ثانیه سریع‌تر است. بااین‌حال، مک‌لارن در شتاب صفر تا 200 کیلومتر بر ساعت، خود را به رقیب ایتالیایی می‌رساند. فراری برای F80 این شتاب را 5.75 ثانیه اعلام کرده که اگر آن را 5.8 ثانیه در نظر بگیریم، دقیقاً با شتاب صفر تا 200 مک‌لارن برابر خواهد بود.

برنده: فراری

کپی لینک

وزن

F80 و W1 هردو بر پایهٔ مونوکوک‌های فیبر کربنی ساخته شده‌اند که به کاهش وزن و جبران سنگینی پکیج‌های باطری و موتورهای الکتریکی کمک می‌کند. مک‌لارن اما در کاهش وزن هایپرکار خود وسواس بیشتری به خرج داده تا جایی که از آفتاب‌گیرهای فیبر کربنی با ضخامت تنها 3 میلی‌متر استفاده کرده است. به لطف این اقدامات، وزن خشک W1 به 1399 کیلوگرم رسیده درحالی‌که این رقم برای فراری 1525 کیلوگرم است.

برنده: مک‌لارن

کپی لینک

داون‌فورس

در هایپرکارهای مدرن، آیرودنامیک اهمیت زیادی دارد و F80 و W1 در این بخش هردو فوق‌العاده عمل کرده‌اند. هردو خودرو در عقب به بال فعال مجهز هستند که در مک‌لارن به‌عنوان عنصر کمکی دیفیوزر عمل می‌کند و در فراری می‌تواند به‌عنوان ترمز هوایی برای کاهش سرعت عمل کند. نتیجهٔ همهٔ این اقدامات، حداکثر داون‌فورس است که در F80 در سرعت 250 کیلومتر بر ساعت 1055 کیلوگرم اعلام شده است. در همین حال، مک‌لارن هم ادعا کرده است که W1 حداکثر 1000 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند. بااین‌حال، سازندهٔ بریتانیایی سرعت دقیق تولید این داون‌فورس را مشخص نکرده و صرفاً به عبارت «سرعت‌های بالا» اکتفا کرده است.

برنده: فراری

کپی لینک

طراحی

این بخش موضوعی کاملاً سلیقه‌ای است ولی به نظر ما، ظاهر تهاجمی فراری با ویژگی‌های رترو مثل طراحی ویزور مانند جلو با الهام از دیتونا و طراحی کاور موتور که F40 را به یاد می‌آورد، جذابیت بیشتری نسبت به مک‌لارن دارد. بااین‌حال، شما می‌توانید با این نظر مخالف باشید و W1 را خودروی جذاب‌تری بدانید.

برنده: فراری

کپی لینک

قیمت و تعداد تولید

برای خریداران هایپرکارها، هیچ‌کدام از موارد بالا اهمیتی ندارد زیرا هردوی این خودروها قرار است نصیب ثروتمندانی شود که قصد تکمیل کلکسیون خود را دارند؛ بنابراین، چیزی که برای این افراد اهمیت دارد، میزان کمیابی و قیمت خودروها است که در هردو برتری با W1 است زیرا از این خودرو فقط 399 دستگاه تولید می‌شود که نصف تعداد تولید 799 دستگاه F80 است. علاوه بر این، قیمت پایهٔ هایپرکار مک‌لارن از حدود 2 میلیون دلار آغاز می‌شود درحالی‌که این رقم برای فراری حدود دو برابر یعنی 4 میلیون دلار است. البته این موضوع از قدرت برند بیشتر فراری نسبت به مک‌لارن ناشی می‌شود که خودرویی با تولید بیشتر را با قیمت گران‌تری به فروش می‌رساند.

برنده: مک‌لارن

کپی لینک

نتیجه‌گیری

در شش بخشی که این دو هایپرکار را باهم مقایسه کردیم، سه برد نصیب فراری و سه برد سهم مک‌لارن شد. بااین‌حال، صادقانه بگوییم، در چنین خودروهای خاصی، هیچ‌کدام از این‌ها اهمیت چندانی ندارد زیرا تمام نمونه‌های W1 از قبل فروخته شده‌اند و قطعاً برای همهٔ 799 دستگاه F80 هم خریدار وجود خواهد داشت. بااین‌حال، بحث انتخاب هایپرکار برتر از بین این دو مدل در بین طرفداران تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت و شاید هیچ‌وقت هم به نتیجه نرسد.

کپی لینک

مقایسه مشخصات فنی

فراری F80

مک‌لارن W1

پیشرانه

3 لیتری V6 توئین توربو

4 لیتری V8 توئین توربو

موتور الکتریکی

2 جلو + 1 عقب

1 عقب

قدرت پیشرانه بنزینی (اسب بخار)

900

928

مجموع قدرت

1200

1275

گیربکس

8 سرعته دوکلاچه

8 سرعته دوکلاچه

محور محرک

چهارچرخ

عقب

وزن ( کیلوگرم)

1525

1399

صفر تا 100 کیلومتر برساعت(ثانیه)

2.2

2.7

صفر تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت(ثانیه)

5.8

5.8

حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت)

350

350

باطری

2.3 کیلووات ساعت

1.4 کیلووات ساعت

پیمایش تمام الکتریکی

ندارد

2 کیلومتر

قیمت (دلار)

4 میلیون

2 میلیون

[poll id="231"]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.