خاتمه تولید فراری پورتوفینو و جایگزینی با روما اسپایدر
فراری خبر از خاتمهٔ تولید کانورتیبل پایهٔ خود یعنی پورتوفینو M داده است. سخنگوی فراری ضمن اعلام این خبر اظهار داشته است که روما اسپایدر در سبد محصولات شرکت بهعنوان مدل روباز پایه جای پورتوفینو را خواهد گرفت. روما اسپایدر که چند روز پیش معرفی شد، برخلاف پورتوفینو از سقف پارچهای استفاده میکند که به میزان قابلتوجهی از سقف فلزی سلف خود سبکتر است. بااینحال، روما اسپایدر هم مثل پورتوفینو خودرویی 2+2 است.
فراری پورتوفینو برای اولین بار در سال 2017 معرفی شد و سپس در سال 2020 نسخهٔ قویتر آن با نام پورتوفینو M به بازار آمد. این خودرو اما در اصل بر اساس مدل کالیفرنیا ساخته شده که پیشینهٔ آن به سال 2008 بازمیگردد. در آن زمان، کالیفرنیا با یک پیشرانهٔ 4.3 لیتری V8 تنفس طبیعی معرفی شد که 460 اسب بخار قدرت داشت. سپس در سال 2014 مدل جدید کالیفرنیا T معرفی شد. حرف T به معنای اضافه شدن دو توربوشارژر به موتور بود که قدرت را به 560 اسب بخار افزایش داد. چند سال بعد این خودرو فیسلیفت سنگینی را تجربه کرد و به پورتوفینو تغییر نام داد.
در این خودرو قدرت موتور به 600 اسب بخار افزایش یافت که این رقم در پورتوفینو M به 620 اسب بخار رسید. درواقع، پورتوفینو M به همان پیشرانهٔ 3.9 لیتری V8 توئین توربوی روما مجهز شده بود و بنابراین روما اسپایدر هم مثل سلف خود 620 اسب بخار قدرت و 760 نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما علیرغم پیشرفتهایی که کانورتیبل پایهٔ فراری طی سالها تجربه کرد، پورتوفینو M و پیشینیان آن جزء جذابترین محصولات فراری نبودند.
بااینحال، آیا روما اسپایدر میتواند جانشین شایستهای برای آنها باشد؟ حتی صرفنظر از طراحی روما که مورد تحسین منتقدین قرار گرفته، از دید ما نسخهٔ روباز این ماشین میتواند جایگزین مناسبی برای کانورتیبل پایهٔ فراری باشد. البته در پرفورمنس نباید انتظار بهبودی را داشته باشیم زیرا روما اسپایدر هم مثل پورتوفینو M دقیقاً 620 اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفرتاصد 3.4 ثانیهای آنهم مشابه مدل قدیمی است.