دو سوپرکار بسیار کمیاب و گرانقیمت با پیشرانههای V12 در برابر هم قرار گرفته و رقابتی جذاب و دیدنی را به نمایش گذاشتهاند.
خودروهای کمیاب و گرانقیمتی مثل پاگانی هوآیرا و فراری SP3 معمولاً در مسابقات درگ دیده نمیشوند اما مت واتسون از کارواو این شانس را پیدا کرده که در العین، شهری در منطقه شرقی ابوظبی امارات، این دو سوپرکار میلیون دلاری را در برابر هم قرار دهد. در یک سمت میدان، SP3 را با پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی داریم که ۸۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودرو دیفرانسیل عقب، با گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته و وزن حدود ۱۴۸۵ کیلوگرم است.
در سمت دیگر، هوآیرا که از نوع BC رودستر است هم از موتور V12 استفاده میکند ولی این نیروگاه از نوع ۶ لیتری توئین توربو و ساخت مرسدس است که ۸۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو نیز دیفرانسیل عقب است و از گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک استفاده میکند ولی تنها ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن دارد. هرچند مت واتسون قیمت فراری دیتونا SP3 را بیش از ۴ میلیون پوند اعلام کرد اما در آمریکا این خودرو حدود ۲.۲ میلیون دلار قیمت دارد. همین موضوع برای پاگانی هوآیرا BC رودستر صدق میکند که در بریتانیا ۴ میلیون پوند اما در آمریکا ۳.۴ میلیون دلار قیمت دارد.
در تلاش اول، پاگانی به دلیل مشکل در فعالسازی لانچ کنترل، ناکام ماند و در مسابقه دوم هم شرایط فرقی نکرد و هوآیرا به دلیل مشکل چسبندگی لاستیکها به دیتونا SP3 باخت. پس از چند شوخی، مسابقه نهایی برگزار شد و نتیجه تغییری نکرد. درنهایت، فراری هر مسابقه را با اختلاف برنده شد و ۴۰۰ متر را در ۱۰.۶ ثانیه طی کرد درحالیکه پاگانی در ۱۱.۲ ثانیه به خط پایان رسید. در ادامه، تیم کارواو به مسابقه رولینگ ۸۰۰ متر و تست ترمز از سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت هم پرداختند که پاگانی بازهم شکست خورد. در این رقابت، فراری دیتونا SP3 در هر زمینهای از رقیب خود پیشی گرفت و بار دیگر برتری مارانلو را به رخ کشید.
مشخصات فنی
پاگانی هوآیرا BC رودستر | فراری دیتونا SP3 | |
پیشرانه | ۶.۰ لیتری V12 توئین توربو | ۶.۵ لیتری V12 |
قدرت | ۸۰۰ اسب بخار | ۸۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۵۰ نیوتن متر | ۶۹۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۲۵۰ کیلوگرم | ۱۴۸۵ کیلوگرم |
قیمت | ۳.۴ میلیون دلار | ۲.۲ میلیون دلار |
! i M α η δ υ α R
۳ تیر ۱۴۰۴پاگانی هوآیرا رودستر : ……….. فراری دیتونا :
۶ لیتری V12 توئین توربو ….. ۶.۵ لیتری V12
قدرت ۸۰۰ اسب بخار …………. ۸۴۰ اسب بخار
گشتاور ۱۰۵۰ نیوتن متر ………. ۶۹۷ نیوتن متر
باز بر میگردیم به همون بحث یک ماه پیش …
از سیاست تورک پایین 465 نیوتن متری پورشه و امثالهم تعریف کردم و گفتم که خردمندانه است …
واقعا نمی دونم چرا این قدر بنز دوست داره تورک اضافه بگیره !!!!
اگه همین انجین V12 و 6 لیتری بنز که روی پاگانی هست رو ، فراری با همین آرایش و حجم و معماری توئین توربو ، طراحی می کرد و به پاگانی می داد ، تورکش رو روی 880 نیوتن متر ، می بست …
بنز ، بنده خدا هنوز خیال میکنه دویست ، سیصد تا تورک بیشتر تولید گرفتن هنره یا افتخاره ؟
یا مراد میده ؟
یا بقیه نمی دونن ؟
یا بقیه نمی تونن ؟
2646.1
۳ تیر ۱۴۰۴منصور عزیز
هر کمپانی خودروسازی امضای مخصوص خودش رو داره که فارغ از طراحی های داخلی و خارجی، روی راید ماشین خودش رو نشون میده.
بنا به تجارب شخصی، MB بیشترین شباهت رو به خودروهای آمریکایی در بین کمپانی های اروپایی و حتی آسیایی داره. کسی که پشت فرمون بنز می شینه، رقصیدن پشت ماشین و دود کردن لاستیک ها براش جزئی از لذت رانندگی است، در صورتی که این سبک رانندگی در خودروهای کمپانی های Porsche و Ferrari، جزو امضای کمپانی نیست.
سیاست کمپانی هایی که از MB هم موتور می خرند، دقیقا همین است.
! i M α η δ υ α R
۳ تیر ۱۴۰۴امضا رو تا یه جایی قبول دارم …
اما وقتی پای دینامیک رانندگی اپتیموم و عدد و رقم وسط کشیده میشه ، دیگه نمیشه بگیم من این جوری حال میکنم و تو هم برو اون جوری حال کن …
در مورد برندی داریم صحبت میکنیم که نه تنها ماشین رو اختراع کرده بلکه از ازل در موتوراسپرت هم حضور پیوسته داشته و داره …
با 800 نیوتن متر تورک هم میشه ، کارخونه تولید دونات زد …
یه کوه رو جابحا کرد …
و توی عروس کشون با ته ماشین ، بندری زد …
اون 200 تای اضافی فقط بدرد لاستیک ترکوندن می خوره …
صاحب ماشین بدبخت یه سره باید توو خط لاستیک فروشی کارکنه …
2646.1
۳ تیر ۱۴۰۴” وقتی پای دینامیک رانندگی اپتیموم و عدد و رقم وسط کشیده میشه ، دیگه نمیشه بگیم من این جوری حال میکنم و تو هم برو اون جوری حال کن … ”
منصور جان
در بیش از 95% محصولات MB اصلا به دینامیک رانندگی اپتیمم فکر نمی شود، جه برسه به اجرا …
از طرف دیگر. تفاوت مهم کمپانی هایی مثل MB با Ferrari و Porsche، تنوع محصولات شون است.
در MB فقط 5% خودروها های اِند بوده و تقریبا باقی محصولات اقتصادی و نیمه لوکس هستند. در چنین حالتی، شرکت برای سرمایه گذاری در رنج موتورهایی مثل 3.5 لیتر شش سیلندر، 5.0 لیتر هشت سیلندر و …، با محدودیت شدیدی مواجه است.
به عبارت ساده تر در فراری و پورشه چون همه محصولات اسپرت و های اِند هستند، تمام بخش ها از جمله موتور، گیربکس و … با هدف اسپرت طراحی و ساخته می شوند و طبیعی است که به موارد مطلوب شما لحاظ می گردد اما در MB که موتورهایش از ون تا سدان کلاس اف یکسان هستند، نمی شود جزئیاتی که فرمودی را لحاظ نمود، چون قاعدتا هر کلاس خودرویی موتور متناسب با نیازهای خودش می خواهد.
” صاحب ماشین بدبخت یه سره باید توو خط لاستیک فروشی کارکنه ”
یک نکته مهم دیگر در داستان اسب بخار و گشتاور، بحث بازاریابی و فروش خودروست.
هیچ خریدار متوسط به بالایی (منظورم از لحاظ اطلاعات خودرویی) در هنگام خرید فراری در مورد اسب بخار یا گشتاورش فکر نمی کند، یا بهتره بگم هیچ صاحب فراری به دیگران فخر اسب بخار و گشتاور موتورش رو نمی فروشد.
اما در رابطه با برندی مثل MB (برندی که از خودروهای ارزان کار تا سوپر اسپورت های گرون تولید می کند)، بحث اسب بخار و گشتاور در بازاریابی مهم است. مطمئنم 95 درصد خریداران بنز هیچ وقت از نهایت توانایی خودروشون استفاده نمی کنند اما براشون مهمه که گشتاور و اسب بخار اتومبیل شون بالا باشه.
حتی یک عبارت ساده V8 این قدر برای خریداران MB S class (محصول پرچمدار شرکت با خریداران قطعا متمول) مهم است که روی جلوپنجره، دو طرف گلگیر، ستون C و پشت ماشین حک می کند. در صورتی که در خودرویی مثل Bentley تفاوت موتور 12 و 8 سیلندر فقط با تفاوت رنگ زمینه لوگوی جلوی موتور (زمینه سبز تیره یا مشکی) نمایش داده می شود.
خلاصه منصور جان MB علاقه اش به گشتاور بالا را سالهاست که به نمایش گذاشته، حتی قبل از گسترش موتورهای 63، های اِند موتورهاش 55 Kompressor بود که از سوپرشارژر استفاده می کرد.
Reza911
۴ تیر ۱۴۰۴تورک و اسب بخار یک خودرو بستگی به استفاده خودرو داره. ذات موتور توربو داشتن گشتاور بالاست. بعدشم بدون تغییر فیزیک موتور، فراری چطور تورک رو روی ۸۸۰نیوتن میبست ؟!؟!؟خودت خندت نمیگیره ؟
مهدی
۳ تیر ۱۴۰۴فریادهای فراری !!
وی
۳ تیر ۱۴۰۴رنگ نقره ای با خرج زرد خیلی به فراری ها میاد
علی Shelby
۳ تیر ۱۴۰۴دو سلطان
2646.1
۳ تیر ۱۴۰۴پاگانی هوایرا یک اثر هنری و یک سرمایه گذاری مطمئن است، برای خریداران این سبک خودروها تاثیری که از سوار شدن بر این خودروها می گذارند مهم تر است تا شتاب و سرعت نهایی و …
Siyavash
۳ تیر ۱۴۰۴پاگانی با این وزن پایین ۱۲۵۰ کیلو..قدرت۸۰۰ اسب..گشتاور ۱۰۰۰…تایم ۱۱.۲زده واقعا خیلی بد کار کرده تویه درگ..فکرم نکنم از این بهتر بتونه بزنه مگر این که بر پیست مخصوص درگ…الان شاید بگید پاگانی دف عقب هست..بله میدونم ولی یه نگاه به وزن و قدرتش بندازید .نمیخوام تخریب کنم ولی تویه ۴۰۰ متر حتی از m2 میخوره …الان کلی دف عقب با قدرت کمتر و وزن بیشتر تویه بازار هست که تایم خیلی بهتری میزنن مثل مکلارن ها…مثل کوروت ها..مثل پورشه gt2 مثل فراری ۸۱۲..
Homayoun
۳ تیر ۱۴۰۴متاسفانه ویدیو نمیاد احتمالا جایی آپلود شده که بت این اوضاع اینترنت بالا نمیاد
مهدی
۳ تیر ۱۴۰۴عادت به تعریف و پیروی از نظریات بقیه ندارم چیزی که من به چشم میبینم در مورد پاگانی شلوغی و بهمریختگی تو طراحی هست نه یه اثر هنری. شاید هم فقط من اینجور فکر کنم
Taha Ayoobi
۳ تیر ۱۴۰۴👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌👌
من نمیدونم چرا اصلا از طراحی های پاگانی خوشم نمیاد
نه بیرون نه تو
Siyavash
۳ تیر ۱۴۰۴دقیقا..
مازیار
۳ تیر ۱۴۰۴پاگانی یه کلیشه رو (زوندا) هر بار با تغییری تحت نام جدیدی عرضه میکنه و هر بار ضعیفتر از قبل بوده و به لحاظ طراحی یه جورایی نتونسته از اسارت زوندا خلاص بشه
در وضعیتی مشابه اما در نقطه مقابل 911 هست که تو هر نسل پختهتر و کاملتر شده
محمدهادی
۳ تیر ۱۴۰۴ژکی میتونه با دلیل منطقی بما بگه اون ۱۳۵۰ کیلوی چابک اینجا چیشد؟!
پاگانی با وزن بسیار پایینتر و قدرت بیشتر تو تمام رقابت حتی نزدیک هم نشد به فراری
افتضاح!!
متاسفانه عملکرد پاگانی و کونیگزبرگ همیشه مشابه هم بوده
فقط قیافه و عدد و رقم
hosen
۳ تیر ۱۴۰۴معلوم بود فراری میزنه ولی واقعا عملکرد هوایرا هم ضعیف بود بنظرم اونم با اون وزن کم و گشتاور بالا
froG-driVer
۳ تیر ۱۴۰۴اگر پولدار بودم فراری انتخابم بود
حتما میپرسید چرا؟!
خب منم میگم اگه پولدار بودم،کنار پاگانی توی گاراژم یه جای فراری خالی میبود و منم ترجیح میدادم این فراری رو بگیرم…🕺🏻
گنجی
۴ تیر ۱۴۰۴سلام خواهشا چرا سرچ در سایت غیرممکنه من چند سال پیش رو جستجو میزدم مثال تویوتا رو سرچ میکردم تمام مطالب رو میاورد اما یه سال بیشتره این کار غیر ممکنه خواهشا توضیح بدید
! i M α η δ υ α R
۴ تیر ۱۴۰۴دوست عزیز …
باید لاگین کنید …
از صفحه کاربری خودتون که سرچ کنید ، هر مطلبی رو خواستید ، میاره …
برای کاربر مهمان ، امکان جستجو وجود نداره …
آریا
۴ تیر ۱۴۰۴باید تو گوگل کنار ماشینی که سرچ میکنی یه پدال هم بزاری بقلش منم گفتم این روش جالب نیست ولی مثله اینکه داخل سایت نمیشه جستجو کرد