با محصولات ویژه و تک‌ساخت فراری آشنا شوید (قسمت اول)

چهارشنبه 16 خرداد 1403 - 14:30
مطالعه 9 دقیقه
2006_Ferrari_P4_5_front_2048x2048
آفرینش خاص‌ترین و گران‌ترین محصولات این برند ایتالیایی، حاصل کار «پروژه‌های ویژه فراری» محسوب می‌شود.
تبلیغات

مجموعه پروژه‌های ویژه فراری در سال 2008 و به‌منظور ساخت خودروهای تک‌ساخت و ویژه مشتریان خاصی ساخته شد. این مشتریان می‌توانستند درصورت تمایل از فراری بخواهند تا برای ساخت خودروی رویاهایشان با برندهای دیگر مانند زاگاتو یا پینین‌فارینا هم همکاری کنند. روند کار به این صورت است که مشتری، یک محصول کنونی این برند را به‌عنوان زیرساخت کار انتخاب می‌کند تا خودروی نهایی نیازی به دریافت تاییدیه‌های اضافه نداشته باشد؛ سپس با طراحان شرکت می‌نشیند و درباره خودروی خود بحث می‌کند. تاکنون از سال 2006 که این بخش هنوز به‌طور رسمی آغازبه‌کار نکرده بود، 24 دستگاه فراری خاص تولید شده که رسانه‌ها از آن باخبر هستند.

کپی لینک

1. فراری P4/5: تولید 2006

این خودرو توسط پینین‌فارینا و به‌درخواست کارگردان اسبق سینما و مالک برند SCG، «جیم گِلیکِنهاوس»، طراحی شد. او آخرین انزو فروخته نشده را به‌عنوان خودروی پایه خریداری کرد و با صرف 4 میلیون دلار، به اقتباسی جدید از پروتوتایپ‌های دهه 60 فراری رسید. این خودرو نخستین و یکی از چالش‌برانگیزترین محصولات واحد پروژه‌های ویژه فراری به شمار می‌رود؛ چراکه شباهت چندانی به خودروی پایه ندارد.

بدنه خارجی از پلاستیک قوام‌یافته با فیبرکربن تولید شده تا وزن آن 270 کیلوگرم کمتر از انزو باشد. بهره‌وری بیشتر از المان‌های آیرودینامیک و طراحی یکدست‌تر این خودرو هم باعث ایجاد نیروی عمودی بیشتر در آن شد و پایداری آن را در سرعت‌های بالا افزایش داد. کابین P4/5 شباهت زیادی به کابین انزو دارد اما به یک نمایشگر مخصوص GPS، فهرست قطعات و صندلی مخصوص جیم گلیکنهاوس و پسرش مجهز شده است.

کپی لینک

2. فراری 612 کاپا: تولید 2006

این کوپه بزرگ حاصل همسازی پینین‌فارینا و فراری به شمار می‌‌رفت. 612 کاپا در مقایسه با خودروی پایه یعنی 612 اسکاگلیِتی به هواکش کاربردی روی کاپوت، چند خروجی جدید هوا، چراغ‌های عقب با الهام از مدل‌های انزو و F430، دستگیره‌های سفارشی در و سانروف الکتروکرومیک مجهز شده بود. سانروف منحصربه‌فرد این خودرو به سلول‌های خورشیدی حساس به نور مجهز شده بود و قابلیت تنظیم میزان تیرگی و جذب نور آفتاب را داشت.

کپی لینک

3. فراری SP1: تولید 2008

SP1 نخستین خودروی واحد پروژه‌های ویژه به شمار می‌رود که نشان‌دهنده درک فراری، از نیاز مشتریان ویژه‌اش بود. طراحی این نمونه خاص که بر پایه یک دستگاه سوپراسپرت F430 توسعه پیدا کرده بود، بر عهده برند پینین‌فارینا گذاشته شده بود.

مالک این خودرو، «جونیشیرو هیراماتسه»، یک تاجر ژاپنی بود که علاقه زیادی به فراری F100 پروتوتایپ 1998 داشت و از این رو، خودرویی می‌خواست که به آن مدل شباهت داشت باشد. از ویژگی‌های متمایز SP1 می‌توان به بدنه دو رنگ، سپر متفاوت جلو، چراغ‌های عقب 599GTB، سپر عقب کاملا جدید با ارتفاع بیشتر و طراحی دوباره بخش جانبی اشاره کرد.

کپی لینک

4. فراری P540 سوپرفست آپرتا: تولید 2008

P540 آپرتا به درخواست «ادوارد والسون»، فرزند مخترع تلویزیون سیمی، و پس از SP1 تولید شد. این کوپه GT که بر پایه پرچمدار آن زمان فراری، 599GTB ساخته شده بود، از رنگ بدنه طلایی خاص، خنک‌کن‌های بهبودیافته ترمز، یکپارچه‌سازی قطعاتی فیبرکربنی، سپرهای بازنگری شده و زیبا، طاق چرخ عقب جدید و بازنگری ستون B سود می‌برد. بخش پروژه‌های ویژه فراری برای ساخت این خودرو 14 ماه زمان گذاشت.

بزرگ‌ترین تغییر این مدل در مقایسه با خودروی پایه، برداشته‌شدن سقف آن بود که نهایتا منجر به خلق 599 SA آپرتا در سال 2010 شد. این خودرو که با کد SP3 شناخته می‌شد رسانه‌ها را بر آن داشت که تصور کنند، فراری 612 کاپا نخستین محصول پروژه‌های ویژه این برند به شمار می‌رفته است.

کپی لینک

5. فراری سوپرامریکا 45: تولید 2011

مالک 612 کاپا به خودروی پیشین خود بسنده نکرد و بار دیگر درخواست خودرویی تازه را به فراری داد. این خودرو که در سال 2011 و بر پایه 599GTB ساخته شد، نشانی از گرامیداشت چهل و پنجمین سال ارتباط او با سوپراسپرت‌‌ساز ایتالیایی پس از تولید 400 سوپرامریکا محسوب می‌شد. این کانورتیبل تارگا به رنگی مخصوص، رنگ‌های تازه هم‌رنگ بدنه، جلوپنجره آلومینیومی، هواکش‌های دوگانه و... مزین شده بود. مهم‌ترین تفاوت این خودرو با 599 SA آپرتا، سقف یکپارچه فیبررکربنی  و شیشه عقب آن بود.

کپی لینک

6. فراری SP30 آریا: تولید 2011

SP30 که در ابتدا با نام SP آریا شناخته می‌شد، تا هشت سال پس از تولیدش از دیده‌ها پنهان ماند. تاجر هندی، «چیراگ آریا»، مالک اصلی این کوپه بود تا آنکه در سال 2019 آن را برای فروش در اختیار حراجی «RM سودبیز» قرار داد. این خودرو که بر پایه 599GTO توسعه پیدا کرده بود از المان‌های 599XX مانند تیغه‌های آیرودینامیک عقب بهره‌مند شده بود. از بخش‌های خاص دیگر آن می‌توان به فضای بازنگری شده میان چراغ‌های عقب، پروفیل بازطراحی شده جانبی، ارتفاع کمتر و اگزوزهای چهارگانه مرکزی اشاره کرد.

کابین این خودرو تفاوت چندانی با کابین خودروی پایه نداشت و از همان طرح دو رنگ و آلکانتارا بهره می‌برد. بخش پروژه‌های ویژه برای ایجاد حس متفاوت بودن از دسته ترمز‌دست قرمز استفاده کرده بود. حراجی RM قیمت SP30 آریا را حدود 4.35 تا 5.44 میلیون دلار تخمین زد اما خودرو در سال 2019 به فروش نرسید.

کپی لینک

7. فراری SP12 EC: تولید 2012

این کوپه کوچک با الهام از فراری برلینتا باکسر، بر پایه 458 ایتالیا و با کمک پینین‌فارینا طراحی شد. طرح بدنه دو رنگ این خودرو فراری BB کلاسیک را در ذهن بیننده تداعی می‌کند. هر چند طراحان این خودرو برای ایجاد حس کلاسیک بیشتر، به سراغ‌های فرم‌های قدیمی‌تر جعبه‌ای فراری رفته‌اند اما همچنان می‌توان فرم سقف، رینگ‌ها و اگزوزهای سه‌گانه مرکزی 458 را دید. کابین هم میزبان صندلی‌های مخصوص و زیبا به‌همراه دوخت چرم «Cuoio» شده است. قرار بود این کوپه با پیشرانه V12 ساخته شود اما این برنامه عملی نشد.

کپی لینک

8. فراری SP FFX: تولید 2013

این نمونه برخلاف سایر محصولات پروژه‌های ویژه فراری بر پایه شوتینگ‌بریک FF، نخستین خودروی چهار سرنشینه این برند، توسعه پیدا کرد و به یک مشتری ژاپنی فروخته شد. بدنه این خودرو برخلاف نسخه عادی FF به‌شکل یک کوپه طویل درآمد و به F12 نزدیک شد اما برخلاف F12 چندان مطبوع به نظر نمی‌رسد. از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد این خودرو می‌توان به جلوپنجره و سپر جدید، هواکش‌های بیشتر، دیفیوزر بازنگری شده و سقف کربنی اشاره کرد. طرح بدنه دو رنگ آن هم از خودروی فرمول 1 آن زمان فراری، F138، به عاریه گرفته شده بود اما به نتیجه‌ همه‌پسندی منتهی نشد.

در بخش بعدی خودروهای خاص فراری به مدل‌های زیبایی چون F12 TRS، 458 MM، SP38، P80/C و... می‌پردازیم.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.