فراری سال آینده به دنیای خودروهای الکتریکی قدم میگذارد و حالا این رندر خیرهکننده با طراحی الهام گرفته از تستاروسای کلاسیک، هویت فراری را در عصری بدون سوخت فسیلی نشان میدهد.
فراری، برندی که با پیشرانههای قدرتمند بنزینی شناخته میشود، در حال تغییر مسیر است. «بندتو وینیا»، مدیرعامل فراری، اعلام کرده که این شرکت اولین خودروی تمام الکتریکی خود را در اکتبر ۲۰۲۶ عرضه خواهد کرد. رونمایی این مدل در سه مرحله انجام میشود و در مرحله اول، در ۹ اکتبر ۲۰۲۵، قلب تکنولوژیک این خودرو معرفی خواهد شد؛ اما سؤال اصلی این است که آیا خودرویی بدون موتور V8 یا V12 میتواند یک فراری واقعی باشد؟ فراری پیشتر در سال ۲۰۲۱ با معرفی SF90 استراداله، اولین خودروی پلاگینهیبریدی خود، گامی به سمت الکتریکیسازی برداشت. این مدل با ترکیب موتور V8 و سه موتور الکتریکی، نشان داد که فراری میتواند الکتریکیسازی را بدون قربانی کردن پرفورمنس پیاده کند.
بااینحال، گام بعدی فراری حذف کامل پیشرانهٔ درونسوز است و این سؤال را برای طرفداران مطرح کرده که اولین خودروی الکتریکی مارانلو چه شکلی خواهد بود. یک طراح مستقل با طراحی کانسپتی با الهام از مدل افسانهای تستاروسا، قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد. خودرو در عین وفاداری به ریشهها، نگاهی جسورانه به آینده دارد. تستاروسا EV همچنان رنگ قرمز نمادین فراری و نگاه تهاجمیاش را حفظ کرده که برای طرفداران این برند آشنا است. دو عنصر کلیدی تستاروسای اصلی، یعنی چراغهای مخفی و شیارهای کناری برای هدایت هوا، در این مدل الکتریکی نیز حفظ شدهاند و ارتباطی عمیق با مدل کلاسیک ایجاد میکنند.
چراغهای مخفی در تستاروسا EV به شکلی مدرن بازطراحی شدهاند. این چراغها در یک نوار LED در قسمت جلوی خودرو ادغام شدهاند که نقش چراغ ثابت را ایفا میکند. در بالای گلگیرها فلپهایی قرار دارند که بهصورت مخفی باز شده و چراغهای قویتری را برای رانندگی شبانه آشکار میکنند. شیارهای هوا نهتنها در کنارههای خودرو، بلکه در قسمت جلو و عقب نیز دیده میشوند و به طراحی یکپارچه و آیرودینامیک کمک میکنند. در عقب، چراغهای سنتی جای خود را به یک نوار LED دادهاند که با نوار جلویی هماهنگ است. لوگوی اسب سرکش در مرکز این نوار، هویت فراری را به رخ میکشد و پاسخی است به طرفدارانی که معتقدند فراری بدون چراغهای دایرهای کامل نیست. رینگهای پنجپره نیز به سبک فراری طراحی شدهاند اما با الگویی که یادآور پای اسب در حال تاخت است. اگرچه این خودرو فاقد اسب بخار به معنای سنتی است، اما با این جزئیات به میراث فراری ادای احترام میکند.
تستاروسا EV صرفاً مفهومی است که توسط یک طرفدار طراحی شده اما نشاندهنده مسیری است که فراری در پیش گرفته است. انتقال به پیشرانه الکتریکی به معنای کنار گذاشتن هویت نیست. فراری با حفظ عناصر طراحی نمادین و تمرکز بر پرفورمنس، قصد دارد تجربه رانندگی بینظیری را در قالب یک خودروی الکتریکی ارائه دهد. انتقادات طرفداران سنتی که معتقدند فراری بدون غرش موتورهای بنزینی معنا ندارد، قابلدرک است؛ اما فراری در ۸۶ سال فعالیت خود نشان داده که توانایی سازگاری با تغییرات را دارد. تستاروسا EV، حتی بهعنوان یک مفهوم، پلی بین گذشته و آینده این برند است. برای طرفداران نوستالژیک، تصویر این خودرو در کنار تستاروسای اصلی با موتور دوازده سیلندر، یادآور مسیری است که فراری از دهه ۸۰ تاکنون پیموده است.
کافکا
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴به شدت زشت
جلوش انگار nsx هستش
Cyber truck punk
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴در هر صورت ما خودرو های برقی رو در آینده خواهیم دید ولی الان خودرو های برقی از لحاظ عملکرد به اون سطح درست که همه میخواهند نرسیدن.
اگه قرار باشه فراری هم یک نمونه سواری مثل سایبرتراک بسازه من این یونیورس رو نابود خواهم کرد.(وعده صادق3)
هیتلر»
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴اگه آینده اینجوریه و قراره همه چی برقی شه من حاضرم تو گذشته باقی بمونم😏
froG-driVer
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴نع
𝐀𝐥𝐢
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴طراحیش در حد فراری نیست
مردیم از خوشی
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴زیباست ولی خسته ام از چراغ به هم پیوسته 😭
خطوط روی در هم زیادی تیز هست
yektachafi
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴تستاروسا رو خراب نکنین
باو این چیه اخه
یکی دیگه ازین کانسپتای بدرد نخور
AMBarzegar
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴سلام
طراحی جالبی داره اما صد حیف که کاملا الکتریکی هست کاش حداقل موتور V8 یا V6 رو نگه داره ، یکم هم رباتیک به نظر میرسه
اما اون تستاروسای قدیمی یه چیز دیگست واقعا اون قدیمیه یه روح و حال سرزنده داره
موفق باشید
amirboss
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴البته این یه رندر هست و در صورتی که تصمیم به ساختش بشه یه سری تغییرات پیدا میکنه.
طراح خواسته قلب برقی فراری رو پشت این همه اغراق پنهان کنه.
یکی از دلایل خرید فراری جدا از جاه طلبی لذت بردن از صدای زیبای این خودرو هست که به احتمال زیاد شرکت اسپیکر های مخصوصی جهت شبیه سازی صدای این تستاروسای برقی تدارک میبینه.
Aj23
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۴چه طراحی با اصالتی
ashkanyp
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴بعیده این طرح نهایی باشه
Roody
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴بااحترام به سلیقه تمام دوستان ولی واقعیت اینه که خودروسازی مجبوره به سمت تمام الکتریکی شدن بره.ضمن اینکه الکترو موتورها هم جذابیت خاص خودشون رو دارند و از نظر راندمان نیز بسیار بالاتر از موتورهای رینگ وپیستونی هستند.درکل بخوانید پیشرفته تر.تنها معزل الکتریکی ها همانطورکه بارها تاکیدکردم باطری آنهاست.که این مشکل هم در حال برطرف شدن هست.مطمئن باشید زمانی که باطری هابه ظرفیت ۱.۲کیلووات برهر کیلوگرم باقیمت هرکیلووات ۲۰تا۴۰دلار وعمر۱۵تا۲۰ساله….دیگر هیچ توجیهی برای وجودموتورهای احتراقی وجودندارد.آینده بیشتر متعلق به فرزندان ماست.نه علایق یا خوشایند ما.
حسین باقرنژاد
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴انگار مقیاس بزرگ شده ماشین کنترلی ترکسس xo-1 هستش
zm.1994
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴واووو عجب چیزیه ، منکه حاضرم با ماشین برقی حالا هر مدلی میخواد باشه تو هوای پاک رانندگی کنم و با خانواده لذت ببرنم نه اینکه تو هوای کثیف و آلودگی و پر از بیماری آینده رو باید دید با اون همه کارخونه و ماشین آلات و شلوغی شهر و پر از ماشین، بنظرم ماشین برقی جایگزین بنزینی بشه خیلی بهتره امیدوارم یه روزی برسه که دیگه ماشین های بنزینی تولید نشه
سوشیانت
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴شما ماشین باز نیستی برای همین خودروی بنزینی رو درک نمیکنی در ضمن نگران نباش اکثر مردم دنبال خودروی اقتصادی هستن خودرو های اسپرت بنزینی رو افراد ماشین دوست میخرن برای همین اونقدری زیاد نیستن که تاثیر خاصی روی آلودگی هوا داشته باشن
سوشیانت
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴این رو هم بگم این حرفی که میزنی و میگی خودروی بنزینی کلا تولید نشه حرف طرفداران محیط زیست افراطی هست این افراد واقعا جالب نیستن پس سعی کن تفکرات اونا رو نداشته باشی
Vah
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۴بعنوان کسی که فراری مورد علاقش تستاروساست، از طراحی این زیاد خوشم نیومد در واقع تستاروسا ماشینی بود که به استایل جعبه ای، صدا موتور جیغ مانند و اون هوا کش های روی در شناخته میشد، اون زمان فراری شرکتی بود که استاد ساختن V12بود (نه که الان نیست منظورم اینه که اون زمان فراری هایی که V12 نبودن انگشت شمار بودن) و کل ماشیناش V12بود (F40 استثناست) تستاروسا از ۱۲ سیلندر تخت استفاده میکرد که این ویژگی اونو خیلی متمایز از بقیه فراری ها میکرد، اینی که دارم میبینم هیچ شباهتی به اون مو قرمز افسون شدهی دنیای سوپر اسپرت ها نداره