بررسی 10 خودروی گران قیمت فروخته شده در حراج مونتری 2022
هفتهی خودروی مونتری (Monterey Car Week) امسال هم میزبان مدلهای کلاسیک گرانقیمت و مدرن از سراسر جهان بود. در پایان این فستیوال، 175 خودرو با مجموع قیمت 470 میلیون دلار معامله شدند. شرکتهای معتبر برگزارکنندهی حراجی، مثل بونهامز، RS ساتبی، مکوم و گودینگ اند کو (Gooding & Co) از این رویداد برای فروش خودرو استفاده کردند.
منطقهی ساحلی مونتری در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. ساحل مشهور این ناحیه پیبل بیچ (Pebble Beach) است که از سال 1950 رویدادهای متنوع مرتبط با خودروها ازجمله کانکورز دلیگانس (Pebble Beach Concours d'Elegance) را میزبانی میکند. کانکورز دلیگانس به مدلهای کلاسیک اختصاص دارد و در روز پایانی هفتهی مونتری برگزار میشود.
اواخر مرداد ماه هرسال مصادف با اوایل آگوست در تقویم میلادی، زمان برگزاری هفتهی خودروی مونتری است. امسال علاوهبر خودروهای کلاسیک و کلکسیونی، دهها مدل مدرن در کلاس ابرخودرو، سوپراسپرت، مدل مفهومی و تمام برقی هم در هفتهی خودروی مونتری 2022 رونمایی شدند؛ اما فراتر از اخباری که احتمالا در پدال خواندهاید، معاملات میلیون دلاری در حراج آخر هفته نیز وجود داشت.
باتوجه به علاقهی کاربران پدال به خودروهای تاریخی و کلاسیک، در ادامهی مطلب نگاهی ویژه به گرانترین مدلهای معاملهشده در هفتهی خودروی مونتری 2022 داشتهایم. امسال 12 مدل فراری در گروه 25 خودروی گرانقیمت مونتری وجود داشتند. از میان 110 مدل برتر با قیمت بیش از یک میلیون دلار، 10 خودروی خاص از برندهای مختلف به انتخاب نگارنده در ادامهی مطلب معرفی شدهاند.
فراری 410S اسپرت اسپایدر
تنها 4 دستگاه فراری 410S در دنیا وجود دارد. به همین دلیل، نسخهی قرمز رنگ در مونتری 2022 به قیمت 22 میلیون دلار فروخته شد تا گرانترین مدل معاملهشده در این حراجی باشد. در سال 1956، کارول شلبی بنیانگذاری شلبی امریکن، پشت فرمان فراری 410S مذکور، به چند قهرمانی در مسابقات مختلف امریکا رسید.
فراری 410S در سال 1955 توسط کاروتسریا اسکاگیلتی طراحی شد. این خودرو، ساختار موتور جلو میانی و دیفرانسیل عقب داشت. پیشرانهی 410S، دوازده سیلندر 5 لیتر V شکل 60 درجه از سری لامپریدی (Lampredi) با دو مدل 340 و 370 اسب بخار بود. این خودرو، وزن خالص 1200 کیلوگرم داشت و نهایت سرعت 303 کیلومتر برساعت نیز ثبت کرد.
مرسدس بنز 540K اسپشیال رودستر
سری 540K یکی از زیباترین خودروهای دوسرنشینه در تاریخ مرسدس بنز است. این مدل، پیش از جنگ جهانی دوم طراحی شد و از سال 1936 تا 1940 تولید داشت. مرسدس بنز 540K توسط فردریش گیگر، خالق 300SL طراحی شد. این خودرو با بدنهی چهار صندلی هم وجود دارد اما نسخههای دودر دوسرنشینهی بدون سقف که با نام اسپشیال رودستر شناخته میشوند، بسیار گرانتر هستند.
خودروی معاملهشده در مونتری 2022، بدنهی قرمز رنگ با موتور 8 سیلندر خطی 5/4 لیتر داشت. مرسدس بنز 540K اسپشیال رودستر 180 اسب بخار قدرت داشت و نهایت سرعت 170 کیلومتر برساعت ارائه میکرد. این خودرو، با قیمت 9/9 میلیون دلار فروخته شد.
هیسپانو سوئزا H6C
خودروسازی هیسپانو سوئزا اسپانیا در سال 1904 شکل گرفت. حدود 20 سال بعد، بخش بزرگی از سهام هیسپانو به سرمایهگذاران فرانسوی واگذار شد. طی جنگهای جهانی اول و دوم تا اواسط دههی 1940، هیسپانو سوئزا به تولید پیشرانه برای هواپیما پرداخت. درواقع، ساخت خودرو توسط این شرکت از سال 1938 متوقف شد.
مدل H6 یکی از مشهورترین تولیدات هیسپانو سوئزا محسوب میشود. این خودرو توسط طراح سوئیسی، مارک بریکجت شکل گرفت. هیسپانو سوئزا H6 برای رقابت با رولزرویس ساخته شده بود و از پیشرانههای 6 سیلندر خطی 6/5 و 8 لیتر استفاده میکرد. حتی موتور 12 سیلندر 9/5 لیتر روی H6 نصب شد.
نسخهی حراجشده در مونتری 2022، به دلیل رنگ قهوهای بسیار کمیاب، با نام Tulipwood یا لاله چوب شناخته میشود. خریدار برای این مدل، 9/245 میلیون دلار پرداخت کرد.
فراری 500TRC اسپایدر
بین سالهای 1953 تا 1957 خودروهای دوسرنشینه و اسپرت سبکوزن فراری به نامو مونزا تولید شدند. اکثر این خودروها، وزن خالص کمتر از 760 کیلوگرم و پیشرانهی 4 سیلندر خطی با حجم دو تا 3/4 لیتر داشتند.
مدل 500TRC اسپایدر با موتور 2 لیتر و وزن 680 کیلوگرم، سال 1957 عرضه شد. تنها 19 دستگاه از این خودرو وجود دارد که بدلیل طرح خاص بدنه و حالت مواج گلگیرها مشهور است. فراری 500TRC اسپایدر نیز توسط کاروتسریا اسکاگیلتی طراحی شد.
نمونهی موجود در حراجی مونتری 2022، به دلیل کسب 12 قهرمانی در مسابقات مختلف و حضور در لمان 24 ساعته ، دارای اهمیت تاریخی است. این مدل با رنگآمیزی ترکیب شده از سیاه و قرمز، پیشرانهی 190 اسب بخار دارد و یکی از آخرین خودروهای تولیدشده توسط فراری با موتور 4 سیلندر محسوب میشود. فراری 500TRC اسپایدر در مونتری، به قیمت 7/8 میلیون دلار حراج شد.
فراری 275GTB
از 5 خودروی گرانقیمت معامله شده در مونتری 2022، سه مدل فراری بودند. جالبتر اینکه هر سه فراری توسط کاروتسریا اسکاگیلتی طراحی شدهاند.
فراری 275 بین سالهای 1964 تا 1967 تولید شد تا جایگزین خودروی بسیار موفق فراری 250GTO باشد. طراحی این خودرو حاصل همکاری پینین فارینا و اسکاگیلتی محسوب میشود. فراری 275 به عنوان یکی از زیباترین خودروهای اسپرت دههی 60 میلادی در تاریخ خودروسازی دارای جایگاه ویژه است. این مدل 1300 کیلوگرمی با پیشرانهی 12 سیلندر V شکل 3/3 لیتری، 250 اسب بخار قدرت ارائه میکرد و عملکرد فنی بسیار خوبی در زمان خود داشت.
فراری 275GTB در حراجی مونتری 2022 به قیمت 7/595 میلیون دلار معامله شد. از این خودرو با طرح بدنهی GTB/C تنها 10 دستگاه تولید شده است.
بوگاتی تایپ 57SC آتلانته
پرداخت مبلغی بیش از 5 میلیون دلار برای بوگاتی کلاسیک اصلا عجیب نیست. در سال 2021، یک بوگاتی تایپ 59 ساخت 1934 به قیمت 12/66 میلیون دلار فروخته شد تا گرانترین بوگاتی جهان تا امروز باشد.
بوگاتی تایپ 57 به تعداد 710 دستگاه تولید شد و پرتیراژترین خودروی شرکت سازنده در قرن بیستم بود. حتی شاه ایران، بوگاتی تایپ 57 از سفیر فرانسه هدیه گرفت و مدتی سوار بر این مدل دوسرنشینه بود. نسخههای مختلف بوگاتی تایپ 57 از 1934 تا 1940 با ابعاد متفاوت تولید شدند اما همگی موتور 8 سیلندر ۳/۳ لیتر 200 اسب بخار داشتند. باتوجه به وزن بالای خودرو و ناکافی بودن قدرت برای بسیاری از مالکان تایپ ۵۷، سورپرشارژ نیز به صورت سفارشی توسط شرکت بوگاتی نصب شد تا قدرت ۱۷۵و ۲۰۰ اسب بخار فراهم شود.
در حراجی مونتری 2022، بوگاتی تایپ 57 سیاه رنگ سقف فلزی، به قیمت 8/745 میلیون دلار فروخته شد. این خودرو با نام کامل 57SC آتلانته، تولید 1937 است.
مرسدس بنز 600LWB لاندولت
خودروهای لاندولت (Landaulet) ساخت مرسدس بنز، به سقف پارچهای جمعشونده در عقب، اهمیت خاصی برای کلکسیونرها دارند. این سبک طراحی، بیش از 100 سال پیش برای انواع خودرو و درشکه اسبی استفاده میشد.
مرسدس بنز 600 با چراغهای عمودی در جلو، بین سالهای 1963 تا 1981 تولید شد. فردریش گیگر یکی از طراحان اصلی این خودرو بود. مرسدس بنز 600 پدرخواندهی S کلاس محسوب میشود و یکی از معدود خودروهای شرکت سازنده با سابقهی تولید بیش از 18 سال است.
پرداخت مبلغ 2/425 میلیون دلار برای مرسدس بنز 600 ساخت 1971 عجیب به نظر میرسد اما طرح بدنهی لاندولت و تیراژ تولید بسیار محدود، ارزش این خودروی 6در را توجیح میکند. تنها 26 نمونه مرسدس بنز 600LWB پولمن (6در) تولید شده است و تعداد بسیار محدودی لاندولت هستند.
پورشه RS اسپایدر EVO
باتوجه به اینکه خودروهای پورشه، از گذشته تا امروز معمولا تیراژ تولید بسیار بالا داشتهاند، بهندرت با قیمت بیش از 5 میلیون دلار در حراجیها معامله میشوند. به همین دلیل، پورشه RS اسپایدر EVO ساخت 2007 که به قیمت 5/6 میلیون دلار در مونتری 2022 خریداری شد، نمونهای استثنائی است.
پورشه سابقهای درخشان در مسابقات سرعت سراسر جهان دارد. این شرکت پرافتخار، به دلایل مختلف از جمله بحران مالی و کاهش فروش، بین سالهای 1998 تا 2005 در مسابقات لمان 24 ساعته شرکت نکرد. رونمایی از مدل RS اسپایدر در سال 2005 آغازگر فصل جدیدی از موفقیتهای پورشه در کلاس پروتوتایپ بود و به مدت 5 سال برای مسابقات مختلف استفاده شد. این خودرو در سال 2008 به قهرمانی لمان 24 ساعته رسید.
تنها 17 دستگاه پورشه RS اسپایدر ساخته شد. نمونهی حراجشده در مونتری 2022، موتور V8 با حجم 3/4 لیتر و قدرت 500 اسب بخار دارد.
استون مارتین DB5
ارزش DB5 سالم و کمکار در بازار کلاسیک، بیش از یک میلیون دلار است. این خودرو با حضور در 8 فیلم از مجموعهی جیمزباند به شهرت جهانی رسید و البته افزایش ارزش کلکسیونی را تجربه کرد. نسخهی معاملهشده در مونتری 2022 با قیمت 2/454 میلیون دلار نیز، یکی از نمونههای استفاده شده توسط نقش اول فیلمهای کلاسیک جیمزباند، شان کانری فقید است.
از سال 1963 تا 1965 تعداد 1059 استون مارتین DB5 تولید شد. این خودروها با پیشرانهی 6 سیلندر خطی 4 لیتر، 282 تا 325 اسب بخار قدرت داشتند و اکثرا با گیربکس ZF آلمانی تولید شدند. استون مارتین DB5 میتوانست در زمان 8 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت 233 کیلومتر برساعت فراهم کند.
لامبورگینی میورا P400 S
قیمت خودروهای کلاسیک لامبورگینی هم مشابه پورشه، معمولا کمتر از 5 میلیون دلار است. امسال در مونتری، یک دستگاه میورا P400 S سبزرنگ ساخت 1969 با قیمت 1/957 میلیون دلار معامله شد تا بار دیگر، فاصلهی قیمتی مدلهای کلاسیک لامبورگینی با فراری مشخص شود.
میورا از سال 1966 تا 1973 به تعداد 764 دستگاه تولید داشت. این خودرو با ساختار موتور عقب میانی و پیشرانهی 12 سیلندر 4 لیتر 350 اسب بخار، آغاز موفقیتهای لامبورگینی در کلاس سوپراسپرت محسوب میشود. میورا توسط مارچل گاندینی در استودیو برتونه طراحی شد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت 6/7 ثانیه با نهایت سرعت 276 کیلومتر برساعت داشت.