کمیاب‌ترین خودروهای فراری؛ از 488 پیستا تا FXX و سرجیو

شنبه 28 بهمن 1402 - 16:30
مطالعه 9 دقیقه
12
در این مقاله جذاب کمیاب‌ترین خودروهای تاریخ فراری را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

در تاریخ صنعت خودروسازی برندهای معدودی از نظر میراث و تاریخچه به پای فراری می‌رسند. ریشه‌های اسب رقصان دنیای خودرو به سال 1929 بازمی‌گردد یعنی زمانی که انزو فراری راننده خودروهای مسابقه‌ای آلفارومئو به دنبال تولید بهترین خودروهای مسابقه‌ای دنیا بود. اسکودریا فراری برخی از بهترین خودروهای گرندپری آلفارومئو در دهه 30 میلادی را طراحی کرد و به این ترتیب بود که نام فراری به عنوان یک رقیب واقعی در موتور اسپرت ثبت شد.

انزو فراری در سال 1939 تصمیم گرفت خودروهای جاده‌ای بسازد و اسکودریا فراری را به بخش مسابقات کمپانی تبدیل کرد. این بخش هنوز هم در سطح بالای موتور اسپرت حضور دارد و در رقابت‌هایی همچون فرمول یک و استقامت جهانی شرکت می‌کند. اولین خودروی جاده‌ای تاریخ فراری در سال 1947 خط تولید را ترک کرد. این خودرو 125 S نام داشت. از آن زمان تاکنون 77 سال گذشته و فراری همچنان به تولید بهترین و خاص‌ترین سوپر اسپرت‌های دنیا ادامه می‌دهد. علاوه بر خودروهای معمول‌تری همچون F430 و 599، این برند ایتالیایی برخی خودروهای بسیار خاص و کمیاب را تولید کرده است. فراری همچنان به فرایند تولید محدود و انگشت‌شمار محصولات پرچم‌دار خود ادامه می‌دهد و حتی جدیدترین محصولاتش هم به راحتی در بازار پیدا نمی‌شود. با این تفاسیر می‌خواهیم کمیاب‌ترین خودروهای فراری در تاریخ 77 ساله این شرکت را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

کپی لینک

کمیاب‌ترین خودروهای فراری

  • فراری 488 پیستا پیلوتی سال 2018

 800 هزار دلار

پس از عرضه 458 ایتالیا در سال 2009، فراری به دنبال تکرار موفقیت این خودروی اسپرت بود و در سال 2015 از خودروی 488 GTB به عنوان جایگزین 458 رونمایی کرد. سه سال بعد هم نسخه پیستا تولید شد. پیستا در زبان ایتالیایی به معنی پیست است و خودروی یاد شده نیز جزو گیراترین و پیست محورترین محصولات فراری به شمار می‌رود. برای گرامی داشت موفقیت اسکودریا فراری در مسابقات استقامت 2017، نسخه سفارشی پیستا پیلوتی با سقف تولید 40 دستگاه معرفی شد.

سال تولید

2018

میزان تولید

40 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

پوشش متمایز بدنه، بال عقب، رنگ‌های انحصاری

پیشرانه

8 سیلندر 3.9 لیتری

قدرت

710 اسب بخار

نسخه استاندارد پیستا به حد کافی گیرا بود اما مدل پیلوتی همه‌چیز را ارتقا داد. این خودرو تنها در دسترس مشتریانی بود که سابقه حضور در موتور اسپرت را داشتند. در دل مدل پیلوتی همان پیشرانه 3.9 لیتری مدل استاندارد قرار داشت اما ورودی‌های فیبر کربنی و بال عقب به خودرو افزوده شد و رنگ‌های خاص و پوشش ویژه‌ای برای بدنه در نظر گرفته شد. بالاترین قیمتی که برای این خودرو تاکنون پرداخت شده 995 هزار دلار در سال 2023 بوده است.

  • فراری 250 GTO سال 1962

51.7 میلیون دلار

وقتی درباره نمادین‌ترین و مهم‌ترین محصولات تاریخ فراری صحبت کنیم بی‌شک نام 250 GTO سال 1962 به میان خواهد آمد. این خودرو نشان دهنده بالاترین سطح از مهندسی فراری در دوران خود بوده و با نهایت لذت و دقت ساخته شده است. 250 GTO همچنین یکی از موفق‌ترین خودروهای مسابقه‌ای جاده‌ای تاریخ فراری به شمار می‌رود و در سال‌های 1962 تا 1964 برنده مسابقات جی تی دنیا شده است.

سال تولید

1962 تا 1964

میزان تولید

36 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

پانل‌های D شکل جداشدنی، سیستم تعلیق ویژه بخش جلو

پیشرانه

12 سیلندر 4 لیتری کلمبو

قدرت

300 اسب بخار

با تیراژ تولید 36 دستگاهی، این خودرو یکی از کمیاب‌ترین محصولات تاریخ فراری است و درعین‌حال یکی از ارزشمندترین وسایل نقلیه دنیا نیز به شمار می‌رود. یکی از مدل‌های 250 GTO با قیمت 70 میلیون دلار به فروش رفته و اخیراً نیز مدل 1962 آن در حراجی RM ساتبیز با قیمت 51.7 میلیون دلار فروخته شد.

  • فراری 250 تستاروسا سال 1957

 40 میلیون دلار

یکی دیگر از محصولات فراری که شهرت زیادی در دنیا دارد 250 تستاروسا است. نیروبخش این خودرو همان پیشرانه 12 سیلندر بکار رفته در مدل‌های 250 GT بوده و در مسابقات 12 ساعته سبرینگ 1958 هم به پیروزی رسیده است.

سال تولید

1957 تا 1962

میزان تولید

33 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

پوشش منحصربه‌فرد و قرمز سوپاپ

پیشرانه

12 سیلندر 4 لیتری کلمبو

قدرت

300 اسب بخار

تستاروسا با سقف تولید 33 دستگاه خودرویی خاص‌تر از 250 GTO به شمار می‌رود و یافتن آن در بازار کار بسیار سختی خواهد بود. ظاهراً یکی از نمونه‌های تمیز این خودرو با قیمت حدود 40 میلیون دلار به فروش رفته است.

  • فراری 250 LM سال 1963

20 میلیون دلار

محصول نمادین دیگر فراری که اوایل دهه 60 میلادی و با امید به پیروزی‌های فراوان در مسابقات تولید شد 250 LM نام دارد. بجای تمرکز روی خودرویی مسابقه‌ای جاده، فراری 250 LM را مستقیماً برای پیروزی در مسابقات 24 ساعته لمان توسعه داد و این کار نیز دقیقاً در سال 1965 انجام شد. در واقع این خودرو آخرین فراری‌ای بود که تا قبل از سال 2023 توانست پیروز رقابت‌های لمان باشد. هایپرکار 499P فراری سال پیش این عنوان را تکرار کرد.

سال تولید

1963 تا 1966

میزان تولید

32 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

استفاده از طراحی پیشرانه وسط، بدنه کم ارتفاع با آیرودینامیک سطح بالا

پیشرانه

12 سیلندر 3.3 لیتری

قدرت

320 اسب بخار

تنها 32 دستگاه از خودروی یاد شده در سه سال تولید شد. در سال 2023 یک دستگاه 250 LM مدل 1964 با قیمت تخمینی 18 تا 20 میلیون دلار در حراجی ارائه شد اما متأسفانه خریداری نداشت.

  • فراری FXX سال 2005

3.5 میلیون دلار

به قرن 21 و سال 2002 برویم که یکی از بهترین سوپرکارهای دوران یعنی فراری انزو معرفی شد. نام این خودرو از نام مؤسس شرکت گرفته شد و هنوز هم جزو بهترین محصولات تاریخ فراری به شمار می‌رود. عرضه مدل تولید محدود FXX در سال 2005 هم باعث شد شهرت این خودروساز بیش از پیش باشد.

سال تولید

2005

میزان تولید

30 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

بال عقب قابل تنظیم

پیشرانه

12 سیلندر 6.3 لیتری

قدرت

800 اسب بخار

FXX هم همانند پیستا پیلوتی نسخه پیست محور از انزو استاندارد به شمار می‌رود اما مجوز تردد آن در خیابان‌ها وجود ندارد. همچنین تنها 30 دستگاه از این سوپر اسپرت هیجان‌انگیز تولید شده که مشابه سقف تولید فراری FXX K شکل گرفته بر اساس لافراری است. پیشرانه 12 سیلندر FXX قدرت قابل‌توجه 800 اسب بخاری دارد.

  • فراری 365 کالیفرنیا سال 1966

قیمت تخمینی: 3.5 میلیون دلار

همانند محصولات مسابقه‌ای دهه 60 میلادی، 365 کالیفرنیا در دهه‌ای تولید شد که فراری برخی از ظریف‌ترین جی تی های تاریخ را طراحی و تولید می‌کرد. خودروی موردبحث به خوبی چنین فلسفه‌ای را نشان می‌دهد و ترکیبی بی‌بدیل از اشرافیت و پرفورمنس است.

سال تولید

1966 تا 1967

میزان تولید

14 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

چراغ‌های عقب منحصربه‌فرد

پیشرانه

12 سیلندر 4.4 لیتری

قدرت

320 اسب بخار

با سقف تولید 14 دستگاهی، فراری 365 کالیفرنیا جزو خاص‌ترین و سطح بالاترین خودروهای دوران خود به شمار می‌رود و جایگاه فراری را به عنوان یکی از بهترین برندهای اروپا تثبیت کرد. علیرغم اینکه 365 کالیفرنیا هویت کاملاً متفاوتی نسبت به 250 GT داشت اما از پیشرانه 4.4 لیتری با 320 اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد.

  • فراری J50 سال 2016

قیمت تخمینی: 3.6 میلیون دلار

یکی دیگر از کمیاب‌ترین خودروهای فراری در سال‌های اخیر J5 است که به دلیل گرامی داشت 50 سالگی حضور این خودروساز در ژاپن معرفی شد و به همین خاطر در طراحی آن از استایل بدنه تارگا دهه 70 و 80 میلادی الهام گرفته شده است.

سال تولید

2016

میزان تولید

10 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

آیرودینامیک ویژه، دیفیوزر عقب متفاوت، رینگ‌های 20 اینچی منحصربه‌فرد

پیشرانه

8 سیلندر 3.9 لیتری

قدرت

661 اسب بخار

خودروی موردبحث بر اساس 488 GTB شکل گرفت و با توجه به سقف تولید 10 دستگاه به سختی می‌توان آن را پیدا کرد. یک دستگاه J50 در سال 2021 با قیمت 3.6 میلیون دلار به فروش رفته است.

  • فراری پینین فارینا سرجیو سال 2013

قیمت تخمینی: 3 میلیون دلار

شاید آینده‌نگرانه‌ترین خودروی حاضر در این لیست فراری پینین فارینا سرجیو باشد که از مدل‌های بارچتای قدیمی الهام گرفت و عناصر طراحی آن در محصولات بعدی شرکت همچون 296 بکار رفت.

سال تولید

2013

میزان تولید

6 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

نبود پنجره و شیشه جلو در کانسپت اولیه، رینگ‌های 21 اینچی منحصربه‌فرد

پیشرانه

8 سیلندر 4.5 لیتری

قدرت

570 اسب بخار

پینین فارینا سرجیو فقط به تعداد 6 دستگاه تولید شد تا یکی از کمیاب‌ترین فراری‌های تاریخ باشد. در سال 2018 یکی از این خودروها با قیمت تخمینی 2.5 تا 3 میلیون دلار در حراجی حضور یافت اما خریداری برای آن پیدا نشد.

  • فراری 365 P برلینتا اسپچیاله سال 1966

قیمت تخمینی: 23.5 میلیون دلار

این خودرو جایگاهی باورنکردنی در تاریخ فراری دارد. از میان تمامی محصولات حاضر در این لیست، 365 P برلینتا اسپچیاله جزو معدود خودروهایی است که توسط انزو توسعه نیافت زیرا او اعتقادی به طراحی پیشرانه وسط برای یک خودروی جاده‌ای نداشت. در عوض پینین فارینا و لوئیجی چینتی سکان‌دار این پروژه بودند.

سال تولید

1966

میزان تولید

2 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

کابین سه نفره، اولین خودروی جاده‌ای فراری با طراحی پیشرانه وسط

پیشرانه

12 سیلندر 4.4 لیتری کلمبو

قدرت

375 اسب بخار

365 P برلینتا اسپچیاله ثابت کرد که جزو تأثیرگذارترین فراری‌های تاریخ و همچنین جزو کمیاب‌ترین آن‌هاست چراکه فقط به تعداد 2 دستگاه تولید شده است. در برهه‌ای از زمان پیشنهاد 23.5 میلیون دلاری به چینتی برای فروش خودرو ارائه شد اما او تصمیم گرفت خودرو را نگه دارد.

  • فراری F50 GT سال 1996

قیمت تخمینی: مشخص نشده

آخرین خودرو در لیست کمیاب‌ترین خودروهای فراری سوپر اسپرت F50 GT است. F50 استاندارد سوپرکاری بود که وضعیت فراری در دهه 90 میلادی را تشریح کرد و اگرچه به اندازه F40 خبرساز ظاهر نشد اما پلتفرم آن برای تولید مدل GT بکار رفت، خودرویی که می‌خواست در کلاس رقابت‌های جی تی بین‌المللی به رقابت بپردازد.

سال تولید

1996

میزان تولید

3 دستگاه

ویژگی‌های منحصربه‌فرد

ورودی هوای روی سقف، بال عقب متفاوت

پیشرانه

12 سیلندر 4.7 لیتری

قدرت

740 اسب بخار

به دلیل تمرکز فراری روی تیم فرمول یک و کسب عناوین قهرمانی توسط مایکل شوماخر، در نهایت پروژه F50 GT راهی موزه شد اما سه دستگاه از آن با پیشرانه 12 سیلندر 4.7 لیتری 740 اسب بخاری تولید شدند. اگرچه هر سه مدل فروخته شده‌اند اما قیمت آن‌ها تا به امروز مشخص نیست.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.