پشت فرمان فیات 500 الکتریکی 2020 جدید
پس از گذشت 63 سال و فروش بیش از 6 میلیون دستگاهی زمان عرضه سومین نسل فیات 500 فرا رسیده است. البته این بار نسل جدید بهصورت الکتریکی هم در دسترس خواهد بود. ما نیز فرصت تست نسخه پیشتولیدی این خودرو در تورین ایتالیا را داشتهایم.
کارخانه میرافیوری فیات اقدام به تولید 500 جدید خواهد کرد کارخانهای که شاهد سرمایهگذاری چندین میلیون یورویی این خودروساز بوده است. خیابانهای این شهر مشهور ایتالیا مکانی ایده آل برای بررسی نسل جدید 500 هستند.
اما اول کلاوس باس مدیر طراحی فیات، آبارث، لانچیا، آلفارومئو و مزراتی با ما همراه شد. او میگوید: "ما باید درباره طراحی سومین نسل 500 کاملاً با دقت عمل میکردیم." نتیجه حاصل شده خودرویی کاملاً متین اما هوشمند است و از طراحی تکاملی سود میبرد. مدیر طراحی این شرکت میگوید: "این خودرو ماهیت بسیار منحصربهفردی دارد. اینکه 500 فورا قابلشناسایی باشد برای ما مهم بود."
و این دقیقاً همان چیزی است که به دست آمده و جدیدترین نسل 500 حتی دلپذیرتر از قبل شده و برخی عناصر زیبا را در خود جای داده که از جمله آنها میتوان به چراغهای جدای LED اشاره کرد.
همچنین عناصر کلاسیک زیادی وجود دارند که میتوان به فقدان جلوپنجره سنتی اشاره کرد. اولین نسل این خودرو طراحی پیشرانه عقب داشت و بنابراین از خنککنندگی در بخش جلو بینیاز بود و این مدل الکتریکی هم از چنین چیزی بینیاز شده است.
وقتی 500 جدید را در کنار نسلهای پیشین قرار دهید این خودرو بزرگتر به نظر خواهد رسید هرچند تنها حدود 60 میلیمتر طویلتر و پهنتر شده است. باس و تیمش کار خوبی در تمایز این خودرو از سایر نسخهها انجام دادهاند و سقف تنها 29 میلیمتر ارتفاع بیشتری دارد.
داخل کابین یک فرمان دو پره، پشت آمپرهای گرد با صفحه دیجیتال 7 اینچی و صفحه مرکزی 10.25 اینچی به چشم میخورند. این صفحهنمایش در بالای داشبورد جای گرفته مکانی که قبلاً آینه وسط نسل اول قرار داشت. این ویژگی خوبی است زیرا دوربین دندهعقب درست در دید راننده قرار دارد.
خودروی ما از نوع کابریولت بود و احتمالاً حدود 2 هزار پوند گرانتر از مدل هاچبک خواهد بود. به نظر میرسد این خودرو کاملاً با هویت شهر تورین ایتالیا همخوانی دارد.
کاراکتر هیجانانگیز 500 جدید از همان شروع حرکت قابلتشخیص بوده و بهمحض اینکه پدال گاز را فشار دهید گشتاور 220 نیوتون متری پیشرانه الکتریکی 115 اسبی در دسترس قرار خواهد گرفت. ما در ترافیک تورین بسیار کم از پدال ترمز استفاده کردیم و عملکرد پدالها را نیز نرم یافتیم.
استارت خودرو در حالت نرمال صورت میگیرد و این حالت برای تداعی حس یک خودروی درونسوز طراحی شده است. وقتی حالت Range را انتخاب کنید میتوانید با یک پدال رانندگی کنید اما ما توصیه میکنیم خیلی به ترمز احیا شونده تکیه نکنید زیرا تجربه متفاوتی نسبت به خودروهای درونسوز دارد. حالت شرپا نیز اقتصادیترین حالت بوده و سیستم تهویه مطبوع را خاموش و برد را حداکثری میکند.
فرمان خودرو کمی سبک بوده و شبیه 500 قدیمی در حالت شهری است. این فرمان در زمان پارک خودرو مشکلی ندارد اما ما دوست داشتیم در سواریهای روزمره کمی سنگینتر باشد.
خودروی حاضر در تست کاملاً به نسخه سفارشی لا پریما فرست ادیشن با رینگهای 17 اینچی نزدیک بود. اکثر مدلهای این خودرو از رینگهای کوچکتر استفاده خواهند کرد اما بااینوجود نیز سواری 500 جدید بسیار خوب است. سواری خودرو کمی سفت بوده اما در خیابانهای تورین که از نظر دستانداز و ناهمواری رقیب جادههای بریتانیا هستند استفاده از رینگهای کوچکتر بهتر خواهد بود.
ترکیب قدرت الکتریکی، سواری برجسته و دایره گردش تنگ باعث شده یک خودروی شهری تقریباً عالی تولید شود. تنها نکته شرمنده کننده به سقف کابریو مربوط میشود که هنوز هم دید عقب را محدود میکند. این سقف به راحتی و سریعاً بالا و پایین رفته و وقتی سقف بالا باشد آرامش زیادی در کابین وجود دارد. البته فکر میکنیم نسخه هاچبک این خودرو با سانروف پانورامیک بهتر باشد.
فضای کابین در بخش جلو بهتر بوده و فضای سر نیز بهبود یافته است. البته فضای عقب کاملاً محدود بوده و این در حالی است که فقط دو صندلی وجود دارد. فضای بار 185 لیتری نیز نسبت به قبل تغییر نکرده است.
تمامی کنترلها از جمله دکمههای انتخاب دنده به خوبی کار کرده و ظاهر خوبی هم دارند. همچنین دکمههایی برای باز کردن دربها وجود دارد.
مالکان کنونی فیات 500 از شنیدن اینکه در خودرویی با حس جدید خواهند نشست خوشحال خواهند شد. موقعیت رانندگی خودرو نیز دلنشین است.
صفحه لمسی هم به خوبی کار کرده و از بهروزرسانی از راه دور نیز پشتیبانی میکند.
فیات میگوید این خودرو برای 10 سال آینده بوده و بنابراین تکنولوژی خودران سطح 2 در آن وجود دارد که کنترل گاز، ترمز و فرمان را در جاده بر عهده خواهد گرفت. به این موارد باید ورود بدون کلید و استارت دکمهای را نیز اضافه کرد.
باتری 42 کیلووات ساعتی زیر صندلیها قرار گرفته و سوکت شارژر نیز در بخش عقب قرار دارد. فیات گفته این خودرو برد رسمی 320 کیلومتری خواهد داشت هرچند اگر در شهر تردد کنید این برد میتواند به 402 کیلومتر نیز برسد.
اگر بخواهید میتوانید شارژر سریع 85 کیلوواتی را انتخاب کنید که باعث شارژ 80 درصد باتری در 35 دقیقه خواهد شد. در خانه نیز شارژ باتری یک شب طول خواهد کشید.
مدلهای لا پریما سفارشی قیمت 26995 و 29 هزار پوندی برای مدلهای هاچبک و کابریو خواهند داشت. فیات میگوید فاصله قابلتوجهی بین نسل کنونی حاضر در بازار و نسل جدید 500 وجود نخواهد داشت. گفته میشود قیمت پایه این خودرو حدود 21 هزار پوند خواهد بود.
به این ترتیب فیات 500 جدید ارزانتر از مینی الکتریک یا هوندا e خواهد بود.
ما کاملاً تحت تأثیر نسل جدید فیات 500 قرار گرفتیم. این خودرو سواری هیجانانگیز و راحتی داشته و از جدیدترین تکنولوژیها سود میبرد. اعداد مربوط به برد و زمان شارژ 500 جدید خوب بوده و بازطراحی آن باعث شده جذابتر از هر زمان دیگری باشد. در کل این خودرو برای افرادی که خواهان نسخه الکتریکی 500 هستند بسیار خوب میباشد. قیمت یک فاکتور کلیدی خواهد بود اما اگر فیات از این نظر خوب عمل کند احتمالاً 500 بازهم در بازار عملکرد درخشانی خواهد داشت.
مشخصات فیات 500 الکتریکی
- قیمت: از 21 هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: تکواحد الکتریکی
- قدرت/گشتاور: 117 اسب بخار/220 نیوتون متر
- گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 9 ثانیه
- حداکثر سرعت: 150 کیلومتر در ساعت
- شعاع حرکتی: 320 کیلومتر