دوئل سئات تولدو و فیات تیپو

دوشنبه 6 شهریور 1396 - 09:00
مطالعه 6 دقیقه
0.Seat-Toledo-VS-Fiat-Tipo
در روزی دیگر و قسمتی دیگر از دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال، سراغ گروه سدان‌های کامپکت رفته‌ایم که در سومین دوئل آن مزدا 3 و...
تبلیغات

در روزی دیگر و قسمتی دیگر از دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال، سراغ گروه سدان‌های کامپکت رفته‌ایم که در سومین دوئل آن مزدا 3 و هیوندای الانترا در برابر یکدیگر قرار گرفتند. در این دوئل مجموعاً تعداد 2584 رأی به ثبت رسیده است که مزدا 3 توانست با کسب 2267 عدد از آن‌ها یا به‌عبارت‌دیگر 87 درصد از کل آراء، پیروزی کاملاً قاطعانه‌ای کسب کرده و به مرحلهٔ بعدی صعود کند درحالی‌که الانترا تنها تعداد 317 رأی دریافت نموده است. باردیگر توجه گروه بهمن را به این نتیجه جلب می‌کنیم تا شاید شاهد حضور خودروی محبوب و جذاب مزدا 3 در بازار ایران باشیم. امروز اما شاهد دوئل چهارم این گروه بین سئات تولدو و فیات تیپو خواهیم بود.

مزدا 3

هیوندای الانترا

میتسوبیشی لنسر

کیا سراتو

مزدا 3

میتسوبیشی لنسر

رنو مگان

تویوتا کرولا

سوبارو ایمپرزا

فولکس‌واگن جتا

؟

؟

شورلت کروز

نیسان سنترا

پژو 408

ام‌جی GT

شورلت کروز

؟

سئات تولدو

فیات تیپو

اشکودا اکتاویا

هوندا سیویک

؟

؟

سئات تولدو

سئات برای نخستین بار در سال 1991 مدل تولدو را به‌عنوان یک سدان کامپکت لیفت‌بک معرفی نمود. این ماشین بر اساس پلت‌فرم A2 گروه فولکس‌واگن مشترک با نسل دوم گلف و کوپهٔ اسپرت کورادو ساخته شده بود. شرکت چینی چری هم بر اساس نسل اول تولدو سدان A15 را تولید نمود که در مقطعی در کشومان هم عرضه گردید. سپس در نمایشگاه پاریس 1998 نسل دوم این خودروی کامپکت اسپانیایی-آلمانی این بار در قامت یک سدان ناچ‌بک رونمایی شد؛ اما تولدو در نسل سوم خود که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2004 رونمایی شد تغییر بزرگی را تجربه کرد چراکه در این نسل به یک هاچ‌بک پنج‌در تبدیل شده بود. این خودرو بر روی پلت‌فرم مشترکی با نسل دوم آئودی A3، نسل پنجم فولکس‌واگن گلف، نسل دوم سئات لئون و... ساخته شده بود. نسل سوم تولدو در سال 2009 به پایان راه رسید و پس‌ازاین برای دو سال در تولید آن وقفه افتاد تا اینکه نهایتاً در سال 2011 نسل چهارم آن معرفی گردید. این نسل بازگشتی به نسل اول تولدو محسوب می‌شد چراکه دوباره به یک سدان کامپکت لیفت‌بک تبدیل شد. این نسل تولدو همراه با اشکودا راپید روی پلت‌فرم A05 گروه فولکس‌واگن ساخته شده و اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند. نسل چهارم تولدو که همچنان بدون تغییر خاصی در حال تولید است و تنها سدان سبد محصولات سئات محسوب می‌شود، با پیشرانه‌های مختلف بنزینی و دیزل گروه فولکس‌واگن عرضه می‌گردد که در دوئل ما با قوی‌ترین موتور دیزلی خود شرکت کرده است. این یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر توربودیزل TDI است که 105 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد.

فیات تیپو

فیات برای اولین بار در سال 1988 از نام تیپو برای یک هاچ‌بک کامپکت استفاده نمود. این خودرو که در دو نسخهٔ سه‌در و پنج‌در عرضه می‌شد، در یک نسل تا سال 1995 به تولید رسید و پس‌ازآن نام تیپو برای چندین سال از سبد محصولات فیات کنار رفت؛ اما نهایتاً پس از چند سال سازندهٔ ایتالیایی تصمیم به احیای این نام گرفت و بدین ترتیب در نمایشگاه خودروی استامبول 2015 برای نخستین بار تیپوی جدید را به‌عنوان یک سدان کامپکت معرفی نمود. سپس به دنبال آن، چندی بعد نسخه‌های هاچ‌بک پنج‌در و استیشن تیپو نیز معرفی شدند. البته نسخهٔ سدان تیپو برخلاف سئات تولدو، یک سدان معمولی چهاردر است. این خودروی کامپکت ایتالیایی فقط در ترکیه به تولید می‌رسد و در این کشور با نام اژه عرضه می‌گردد اما در دیگر بازارها مثل اروپا از نام تیپو استفاده می‌کند. این خودرو بر روی پلت‌فرم Small Wide مشترک فیات و جنرال موتورز ساخته شده که در خودروهای فراوانی از این دو گروه خودروسازی مثل اوپل کورسا، فیات 500L، آلفارومئو میتو و... هم بکار می‌رود. تیپو در سبد محصولات فیات جایگزین هاچ‌بک براوو و سدان لینِآ شده است. فیات برای این خودروی کامپکت خود طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و دوگانه‌سوز (در دو نوع CNG و LPG) را ارائه می‌کند که ما در این رقابت جهت هماهنگی با رقیب اسپانیایی موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر توربودیزل مالتی‌جت آن‌را انتخاب کرده‌ایم. این پیشرانه 120 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد. برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو نیز گیربکس‌های مختلفی چون شش سرعتهٔ دستی و شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه در نظر گرفته شده است.

مشخصات فنی

سئات تولدو

فیات تیپو

پیشرانه

1.6 لیتری 4 سیلندر

1.6 لیتری 4 سیلندر

تنفس

توربودیزل

توربودیزل

قدرت

105 اسب بخار

120 اسب بخار

گشتاور

250 نیوتن متر

320 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

6 سرعته دستی

محور محرک

جلو

جلو

شتاب صفرتاصد

10.6 ثانیه

9.4 ثانیه

حداکثر سرعت

190 کیلومتر/ساعت

200 کیلومتر/ساعت

مصرف سوخت

4 لیتر (ترکیبی)

4.2 لیتر (ترکیبی)

وزن

1254 کیلوگرم

1370 کیلوگرم

طول

4.48 متر

4.64 متر

فاصلهٔ محوری

2.60 متر

2.64 متر

حجم صندوق بار

500 لیتر

440 لیتر

قیمت پایه

17,820 پوند

17,995 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9817898]

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

©1404 - 1393 کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب پدال تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.