فیات

فروش اوپل به پژو-سیتروئن، خبری بد برای فیات!

چندین سال پیش مدیرعامل فیات-کرایسلر آقای سرجیو مارکیونه تلاش داشت تا همکاری‌ها و شاید شراکتی را با جنرال موتورز شروع کند. برنامه‌ی او شکست خورد و حالا اگر جنرال موتورز تصمیم نهایی برای فروش اوپل به پژو-سیتروئن را بگیرد، تجارت این کمپانی اروپایی می‌تواند به دردسر بیفتد.

Opel-Ampera-e-to-debut-in-France-at-Paris-Motor-Show
طبق گزارش‌های اخیر جنرال موتورز با فروختن اوپل در اندیشه‌ی خروج از بازار اروپاست. اگر چنین چیزی رخ دهد، بدین ترتیب فولکس‌واگن، پژو-سیتروئن و رنو-نیسان ۵۴ درصد بازار اروپا را در دست خواهند داشت. در مقابل فیات تنها ۶.۶ درصد از این بازار را در اختیار خواهد داشت.

2016 Opel Astra
متعاقب این امر احتمال اینکه خودروساز بزرگ دیگری بخواهد با فیات-کرایسلر شریک شود وجود نخواهد داشت چراکه حاشیه سود عملیاتی سال گذشته‌ی فیات در اروپا تنها ۲.۵ درصد بوده هرچند که در بازار محلی خود ۷ درصد رشد داشته است.

Fiat-Tipo-2016-11
طبق گفته‌های نیویورک‌تایمز، فروش اوپل به پژو-سیتروئن می‌تواند اوضاع را برای فیات بدتر هم بکند. گزارش شده که این برند در آلمان بیشترین میزان آلایندگی دی‌اکسید کربن را داشته و بدون تغییرات جدی و عدم سرمایه‌گذاری برای بهبود راندمان مدل‌های تولیدی می‌تواند از دست‌یابی به قوانین سال ۲۰۲۱ بازبماند.

fiat 500
بدین ترتیب مارکیونه وسط بازی سختی گرفتار شده است. او تلاش دارد تا بدون کمک گرفتن از خودروسازی دیگر باعث رشد بین‌المللی فیات-کرایسلر شود. این برند هم‌اکنون بدهی ۴.۷۸ میلیارد دلاری داشته که البته همچنان در حال رشد است.

2016-fiat-500-03
راه‌حل این موضوع چیست؟ در حال حاضر سخن گفتن از راه‌حل کاری سخت است اما در آینده قطعاً اتفاقاتی رخ خواهد داد.

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم وبسایت "پدال"، عشقِ ماشین و دیگر هیچ...

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. محمد حسین

    ۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (479 ديدگاه)

    مارکیونه فقط یه راه حل داره
    اونم اینه که تو بازار ایران وارد رقابت با پژو و رنو بشه. سودآوری خوبی تو بازار ایران برای فیات ایجاد میشه.
    ضمن اینکه با این کار یه تغییری هم شاید تو محصولات مونتاژکاران وطنی حاصل بشه و مردم حق انتخاب بیشتری داشته باشن.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Madjid

      ۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11412 ديدگاه)

      .
      فیات روزای خوبی داشت. سال ۲۰۰۸ فیات ۵۰۰ خودروی سال اروپا شد.
      در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ فیات پاک ترین خودروساز اروپا از نظر میزان متوسط آلایندگی CO2 شد.
      بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ فیات رو اینجوری ضربه فنی کرد.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    2. احسان

      ۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      میدونم خیلی تخیلیه،ولی ای کاش میشد سهام اوپل رو سایپا میخرید

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. xan

      ۴ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (52 ديدگاه)

      بازار ایران چقد براش فروش داره ؟!!!!!!!!
      عدد بگو عدد ! تا بفهمی چه اشتباهی کردی ! فروش ماشینای بالای ۶۰ تومن فرض کن ۳۰ درصدشم به خاطر تو بشه فیات !
      اونقدی نیست که شما فکر میکنی.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  2. پارسا

    ۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    راه حلش اینه عین پژو از بازار گل آلود ایران ماهیاشو بگیره…
    اینجا تنها جاییه که خودرو سازا میتونن اینجور مواقع بهش رجوع کنن چون مردم ما رو حساب غریزه خرید میکنن نه کیفیت و منطق!
    میتونه جنسایی که تو اروپا با تخفیفم ازش نمیخرن اینجا با قیمت دوبرابر بده دست مردم.
    دروغ میگم بگین دروغ میگی

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. reza

      ۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (246 ديدگاه)

      ولی فیات ماشین اس یو وی یا کراس اوور نداره که بخواد وارد ایران بشه !
      اینجا مردم تب شاسی بلند و شبه شاسی بلند گرفتن. برای همین چینی ها دارن سود میکنن
      پژو هم الویت تولیدش تو ایران خودرو پژو ۲۰۰۸ هست

      فقط فیات پاندا کراس هست که زیاد جالب نیست

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. ابولفضل نصیری

        ۱ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (160 ديدگاه)

        فیات کراس اوور نداره !!! پس ۵۰۰x هاچبکه؟

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. reza

          ۲ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (246 ديدگاه)

          درسته ۵۰۰ X رو یادم نبود فقط پاندا کراس تو ذهنم اومد.

          چند سال پیش فیات سی ینا تو ایران اومد (سالهای ۲۰۰۹،۲۰۰۸ بود فکرکنم)
          فقط به تعداد خیلی خیلی محدود فروش رفت، الان هم تقریبا منقرض شدن دیگه تو خیابون نمیبینیم
          اگه اون زمان بجاش فیات ۵۰۰ معمولی هاچ بک رو وارد میکردن با قیمت مناسب خیلی استقبال میشد

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
      2. Madjid

        ۱ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11412 ديدگاه)

        فیات ۵۰۰X هم هست
        اتفاقا برای ایران عالیه.
        بلااستثنا از ۸۰ درصد شاسی بلند های بازار ایران شاسی بلند تره. خیلی هم بهتره.
        موتور ۲.۴ لیتری
        ۱۸۰ اسب بخار
        صفر تا ۱۰۰ در ۷.۸ ثانیه
        محورجلو یا چهارچرخ متحرک
        سال عرضه ۲۰۱۴
        ۲۰/۰۰۰ دلار
        امنیت عالی
        مصرف شهری صدی ۹.۵ جاده ای صدی ۶.۹
        گیربکس ۹ سرعته اتومات

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. ابولفضل نصیری

          ۱ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (160 ديدگاه)

          کاندید کراس سال هم شده بود و فروش خوبی هم تو بازار اروپا و در مقاطعی آمریکا بر خلاف سایر محصولات فیات از این خودرو به عمل اومده

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  3. علیرضا

    ۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (723 ديدگاه)

    چشمشم کور اونجا که ایران نیست هر بنجلو آشغالی بسازی مردم بخرن استراتژی مارکیونه مثه خودروسازای وطنیه حقت باشه برو وانتتو بساز از این نیسان آبیا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  4. ونوم

    ۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (543 ديدگاه)

    فیات = ایران خودرو اروپا

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. Madjid

      ۱ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (11412 ديدگاه)

      اصلا اینطور نیست.
      فیات درسته مظلوم شده ولی قرار نیست با هر خودروسازی مقایسه بشه ! ( گناه داره).

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. Madjid

        ۱ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (11412 ديدگاه)

        .
        فیات سال ۱۹۱۰ میلادی یا ۱۲۸۹ هجری شمسی ، یعنی زمانی که هنوز پدربزرگ های اکثر ما ها به دنیا نیامده بودن ماشینی ساخت به اسم Fiat S76.
        این ماشین در ۱۰۷ سال پیش به سرعت ۱۸۶ کیلومتر بر ساعت رسید.
        فیات S76 در اون زمان سیستم جرقه زنی چندتایی و سیلندر های ۴ سوپاپه داشت !!
        ۳۰۰ اسب بخار قدرت …
        سال ۱۲۸۹ …

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
        1. رضا

          ۱ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (218 ديدگاه)

          اسم فیات که میاد یاد اون مینی بوسا میافتم .

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
        2. Madjid

          ۲ اسفند ۱۳۹۵
          سوابق: (11412 ديدگاه)

          آخ گفتی.
          من هر موقع سوار مینی بوس همسایمون میشدم عاشق نشستن روی اون قسمتی بودم که زیرش موتورش بود.
          چه گرمایی دلپذیری داشت لامصب. ?

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
  5. javadm4

    ۱ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (53 ديدگاه)

    جالبه تو کامنت ها وقتی طرفداری الکی یا جبهه گیری نمیشه اطلاعات واقعا بدرد بخوری ارائه میشه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. رافال M

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    FIAT به خاطر شراکت با شرکت آمریکایی در صورت حضور تو ایران-حتا با وجود راضی کردن مقامات کرایسلر-بازار آمریکا رو از دست خواهند داد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  7. نوید جهرمی

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (3070 ديدگاه)

    فیات کرایسلر همین زیرمجموعه های خودشو یه سامان دهی اساسی کنه هنر کرده.مثلا لانچیا معلوم نیس چیکاره اس،اونم با این همه سابقه و افتخارات.فعلا فقط جیپ و فراری خوب دارن جلو میرن.اگه روی کیفیت و رضایت مشتری هم کارکنه و از آخر لیست های مختلف بیاد بالا که خیلی خوبه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  8. رضا

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    فراری یه چند وقتی میشه که از دست فیات فرار کرده .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  9. بیژن

    ۴ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (255 ديدگاه)

    من مخالفم…
    فروش برند اپل به گروه psa اشتباه بزرگیه.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا