فیات

گرامیداشت 72 سالگی آبارث، عقرب دوست‌داشتنی دنیای خودرو!

فیات ۵۰۰ دیگر در بازار آمریکا عرضه نمی‌شود. این امر به معنی عدم حضور آبارث ۵۰۰ تیز و فرز در این کشور نیز می‌باشد. از آنجایی که دیگر خبری از آبارث فیات ۱۲۴ اسپایدر هم نیست بنابراین این شرکت بصورت رسمی در آمریکا حضور ندارد و استلانتیس نیز برنامه‌ای برای تغییر این وضعیت نداشته است. از آنجایی که فقط فیات ۵۰۰X در بازار آمریکا عرضه می‌شود بنابراین آینده این خودروساز ایتالیایی در بازار آمریکا چندان خوب به نظر نمی‌رسد.

اما آبارث برای نشان دادن محصولات جذابی که از دست آمریکایی‌ها دور است اقدام به گرامیداشت تاریخ ۷۲ ساله خود کرده است. این شرکت در ۳۱ مارس ۱۹۴۹ توسط مهندس ایتالیایی-اتریشی با نام کارلو آبارث تأسیس شد. لوگوی نمادین عقرب هم از علامت زودیاک الهام گرفته است. این برند پرفورمنس ایتالیایی امروزه به خاطر کیت‌های تیونینگ خود، خودروهای رکوردشکن و تاریخچه‌ای درخشان در مسابقات شناخته می‌شود.

آبارث در طول این ۷۲ سال بیش از ۱۰ هزار پیروزی، ۱۰ رکورد جهانی و ۴ قهرمانی رالی جهانی را به دست آورده است. سابقه حضور آبارث در مسابقات به سال ۱۹۵۰ و زمانی بازمی‌گردد که تازیو نوولاری در مسابقات تپه نوردی پالرمو مونته پله گرینو توانست پیروزی را از آنِ خود کند. لوگوی آبارث در سال ۱۹۵۴ به‌روز شد و سپر دو رنگ آن به معنی پیروزی در نبردهای مسابقه‌ای می‌باشد. همین لوگو در سال ۱۹۶۲ دوباره به‌روز شد و پرچمی شطرنجی و واژه قهرمان دنیای ایتالیایی نقش بست.

چند سال بعد یعنی در سال ۱۹۶۹ لوگوی آبارث دوباره تغییر یافت و عقرب سیاه نونوار شده به همراه نوشته جدید آبارث روی آن دیده شد. در سال ۱۹۷۱ نیز با خریداری این برند توسط فیات پرچم ایتالیا روی لوگو پدیدار گردید.

در سال ۲۰۰۷ طراحی مدرن‌تری برای لوگوی این شرکت در نظر گرفته شده و در سال ۲۰۱۹ به‌منظور گرامیداشت هفتادمین سالگرد تأسیس آبارث پرچم شطرنجی به لوگوی این شرکت اضافه شد. تمامی خودروهای جاده‌ای آبارث دارای لوگوی دوم در بخش عقب هستند که از نشان نصب شده روی تمامی خودروهای مسابقه‌ای این شرکت از دهه ۶۰ میلادی تاکنون الهام گرفته است.

آبارث در دنیای مسابقات همچنان به تأمین پیشرانه‌های مسابقات قهرمانی F4 ایتالیا و آلمان ادامه می‌دهد. آبارث ۱۲۴ نیز برای سومین سال در مسابقات رالی اروپا حضور خواهد یافت.

این شرکت در اروپا محصولات مدل ۲۰۲۱ خود را با چهار نسخه ۵۰۰ هاچبک شامل ۵۹۵، توریسمو، کامپتیزیونه و اسنس عرضه خواهد کرد. قوی‌ترین مدل‌ها یعنی کامپتیزیونه و اسنس از پیشرانه ۱.۴ لیتری توربو با قدرت ۱۷۷ اسب بخار استفاده می‌کنند. مدل ۵۹۵ کامپتیزیونه جدید با رنگ آبی رالی الهام گرفته از خودروی مسابقه فیات ۱۳۱ آبارث دهه ۷۰ میلادی عرضه می‌شود. رینگ‌های ۱۷ اینچی جدید این خودرو نیز از رینگ‌های لانچیا دلتا رالی اینتگراله دهه ۹۰ میلادی الهام گرفته‌اند.

این شرکت به منظور گرامی داشت هفتاد و دومین سالگرد تأسیس خود از طرفداران دعوت کرده تا لوگوی مدنظر خود را طراحی کنند. طرح‌های برگزیده در آینده توسط آبارث معرفی خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. Benz SLR

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    ایکاش آبارث خودروی مستقل خودش هم درست کنه

    موافقم 11
    مخالفم 0
  2. taha malek

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (913 ديدگاه)

    منکه خیلی دوستتشون دارم همشونو بنظر من باید خودرو های خیلی بزرگ و خیلی کوچیک برگردن
    500 خیلی کوچیک نیست اما نسبتا کوچیکه

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا