دوئل اوپل آدام و فیات 500
امروز در قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به کوچکترین گروه رقابتها یعنی گروه هاچبکهای سگمنت A رسیده است. در اولین دوئل این گروه، فولکسواگن آپ و تویوتا آیگو روبروی یکدیگر قرار گرفتند که مجموعاً در دو نظرسنجی سایت و کانال تلگرام پدال 1218 رأی به ثبت رسید. از این آراء، آپ تعداد 690 رأی را به خود اختصاص داد درحالیکه سهم آیگو از آن 528 رأی است؛ بنابراین فولکسواگن آپ توانست با کسب 56 درصد از کل آراء از اولین دوئل گروه هاچبکهای سگمنت A به مرحلهٔ بعدی صعود کند. امروز در دومین رقابت این گروه فیات 500 به دوئل با اوپل آدام پرداخته است.
شورلت اسپارک | اوپل کارل | رنو توئینگو | اسمارت فورفور |
؟ | ؟ | ||
اشکودا سیتیگو | سئات Mii | سیتروئن C1 | پژو 108 |
؟ | ؟ | ||
فیات 500 | اوپل آدام | سوزوکی سلریو | هوندا N One |
؟ | ؟ | ||
هیوندای i10 | کیا پیکانتو | تویوتا آیگو | فولکسواگن آپ |
؟ | فولکسواگن آپ |
فیات 500
500یکی از محصولات بسیار موفق و پرفروش فیات بود که برای اولین بار در سال 1957 بهعنوان جایگزین مدل 500 توپولینو به بازار آمد. تولید این خودروی کوچک ایتالیایی تا سال 1975 ادامه داشت و پس از ساخت نزدیک به چهار میلیون دستگاه، با مدل 126 جایگزین شد. بدین ترتیب برای مدتها خبری از 500 نبود تا اینکه در سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم فیات تصمیم گرفت این خودروی محبوب و دوستداشتنی دوران قدیم خود را احیا کند. بدین ترتیب پس از معرفی یک کانسپت در سال 2004؛ نهایتاً در سال 2007 فیات 500 جدید رونمایی شد. این خودرو مانند تمامی خودروهای رترو، در طراحی خود نگاه کاملی به 500 قدیمی داشته است اما برخلاف پدرش از ساختار موتور جلو/محور جلو استفاده میکند. تولید نسخهٔ جدید 500 همچنان ادامه دارد و فیات سعی کرده در طول این 10 سال همواره آنرا بروز کند. در همین ارتباط فیات این ماشین را سال گذشته مورد فیسلیفت قرار داد تا همچنان توانایی رقابت آنرا حفظ نماید. 500 هماکنون در نسخههای مختلف کابریولت با نام 500C، الکتریکی با نام 500E و نمونههای اسپرت آبارث تولید میشود اما علاوه بر این، فیات با معرفی مدلهای 500L و 500X خانوادهٔ 500 را گسترش داده است. برای این خودرو پیشرانههای گوناگونی ارائه میشود که ما کوچکترین آنها را برای این دوئل انتخاب کردهایم. این یک واحد 875 سیسی دو سیلندر بنزینی توربوشارژ است که 105 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
اوپل آدام
آدام برخلاف فیات 500 از پیشینه و تاریخچهای طولانی برخوردار نیست و معرفی آن به سال 2012 و نمایشگاه خودروی پاریس بازمیگردد. اوپل با معرفی این هاچبک کوچک شهری تصمیم داشت با خودروهایی چون فیات 500، مینی کوپر و فولکسواگن بیتل رقابت کند. نام این خودرو نیز برگرفته از نام مؤسس شرکت اوپل یعنی آدام اوپل است. این هاچبک شهری روی پلتفرم هاچبک سابکامپکت کورسا ساخته شده است اما همانند فیات 500 فقط بهصورت سهدر عرضه میگردد و بنابراین آدام و 500 تنها خودروهای این گروه هستند که نسخهٔ پنجدر ندارند. نسخهٔ کراس آدام نیز با نام Rocks تولید میشود درحالیکه یک نسخهٔ اسپرت و قدرتمند از آنهم بنام آدام S ارائه میگردد. این ماشین همانند دیگر محصولات اوپل، در بریتانیا توسط برند واکسهال عرضه میشود. اوپل در ابتدا فروش سالانهٔ آدام در اروپا را بین 40 تا 50 هزار دستگاه در نظر گرفته بود که در سال اول توانست به فروشی بیش از 45 هزار دستگاه دست پیدا کند درحالیکه سالبهسال فروش آن بیشتر شد. سازندۀ آلمانی برای این خودرو دو پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی 1.2 لیتری و 1.4 لیتری به همراه یک واحد 1 لیتری سه سیلندر بنزینی توربو ارائه میکند که ما جهت همخوانی با رقیب ایتالیایی موتور سه سیلندر توربو را برای این دوئل انتخاب کردهایم. این موتور 115 اسب بخار قدرت و 170 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ نیمه اتوماتیک (بدون کلاچ) به چرخهای جلو منتقل میشود.
مشخصات فنی
اوپل آدام | فیات 500 | |
پیشرانه | 1 لیتری 3 سیلندر | 0.9 لیتری 2 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | 115 اسب بخار | 105 اسب بخار |
گشتاور | 170 نیوتن متر | 145 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 6 سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | 9.2 ثانیه | 10 ثانیه |
مسافت 400 متر | 16.6 ثانیه | 17 ثانیه |
حداکثر سرعت | 195 کیلومتر/ساعت | 190 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 4.7 لیتر (ترکیبی) | 4.2 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1081 کیلوگرم | 940 کیلوگرم |
طول | 3.70 متر | 3.57 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.31 متر | 2.30 متر |
حجم صندوق بار | 170 لیتر | 185 لیتر |
قیمت پایه | 16,415 دلار | 14,990 دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9768573]